אייפקס חולמת על שווי של פי 4.5 לזאפ שלוש שנים אחרי הרכישה
הקרן שרכשה את קבוצת האתרים ממוסדיים תמורת 145 מיליון שקל, מתכוונת להנפיק אותה לפי שווי של עד 700 מיליון שקל. אחרי שמשכו מזאפ גרופ דיבידנדים של 85 מיליון שקל, בעלי המניות מתכוונים לשלשל את תמורת ההנפקה לכיסיהם
לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
שלוש שנים אחרי שרכשה את קבוצת אתרי האינטרנט מהגופים המוסדיים תמורת 145 מיליון שקל מבקשת קרן אייפקס ישראל למכור נתח מהחברה בהנפקת מניות למוסדיים לפי שווי של 700-600 מיליון שקל.
התשקיף של זאפ גרופ, קבוצת אתרי האינטרנט המונה 23 אתרים, פורסם אתמול לקראת ההנפקה. קרן אייפקס המנוהלת על ידי זהבית כהן מתכוונת למכור בהנפקה עד 40% ממניותיה. זאת לאחר שמו"מ מול אקסל שפרינגר הגרמנית למכירת החברה נקלע לקשיים.
- תשקיף זאפ חושף: צפי לרווח נקי של 42 מיליון שקל ב-2018
- "מהפכת הדאטה שדרגה אותנו לשיווק רב ממדי"
- "הכפלנו את כמות הלידים ללקוחות כמעט פי 3 על ידי פילוח נכון"
לפי התשקיף, זאפ המנוהלת בידי אילן צחי רשמה שיפור של 7.5% בהכנסות הרבעון הראשון של 2018 ל־63 מיליון שקל ורווח נקי של 8.8 מיליון שקל שמשקפים לכאורה רווח שנתי של כ־35 מיליון שקל בשנה, אולם בחברה צופים רווח של 42 מיליון שקל לאור הפער בין הרבעונים לפי עונתיות. את 2017 סיימה החברה ברווח נקי של 37 מיליון שקל על הכנסות של 247 מיליון שקל. החברה מתחייבת למדיניות דיבידנד של 50% מהרווחים. בשנתיים האחרונות זאפ חילקה דיבידנדים של 85 מיליון שקל, אולם כדי לחלק אותם נטלה הלוואות של 50 מיליון שקל ושל 25 מיליון שקל מבנק לאומי.
ה־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) של זאפ, ברבעון הראשון עמד על 20 מיליון שקל וב־2017 על 82 מיליון שקל. ההערכות הן ל־EBITDA של 86 מיליון שקל ב־2018, מה שמשקף שווי של פי 8 על ה־EBITDA. האם זינוק של פי 4.5 בשווי החברה בתוך שלוש שנים מוצדק במקרה הזה, מה גם שהחברה נרכשה מגופים מוסדיים ונמכרת להם בחזרה?
אייפקס רכשה את זאפ במאי 2015 מקבוצה של גופים מוסדיים, שקיבלו את מניותיה בהליך של הסדר חוב, שהגדולים שבהם היו מנורה (20%) פסגות (11%), הפועלים וכלל ביטוח (10%), מיטב דש ואקסלנס (7% כל אחד), לאומי ואלטשולר שחם (6% כל אחד). ביתר המניות החזיקו גופים קטנים יותר. המכירה הובלה אז בידי קובי שלום, מנהל האשראי הלא סחיר בכלל ביטוח ונעשתה במחיר של 145 מיליון שקל.
באותה שנה, 2015, הרוויחה זאפ 13.7 מיליון שקל וייצרה EBITDA של 46.5 מיליון על הכנסות של 201 מיליון שקל. אבל נשאה גם חוב בנקאי של 92 מיליון שקל. תחת אייפקס עלו ההכנסות ל־247 מיליון שקל, עלייה מינורית יחסית לעלייה החדה בשווי שמבקשת החברה שביצעה שורה של רכישות מאז. עם זאת יש לזכור שבתקופה זו חילקה החברה 80 מיליון שקל דיבידנדים והורידה את החוב הבנקאי ל־47 מיליון שקל.
זאפ חילקה דיבידנדים של 85 מיליון שקל בשנתיים האחרונות אולם כדי לחלק אותם נטלה הלוואות של 50 ו־25 מיליון שקל מבנק לאומי. 30 מיליון שקל מהדיבידנד חולקו ברבעון הראשון של 2018 מה שכיווץ את ההון העצמי שלה מ־76 מיליון שקל בסוף 2017 ל־52.7 מיליון בסוף מרץ 2018.
לזאפ יש 23 אלף בתי עסק ששוכרים ממנה שירותי פרסום, מתוך כ־400 אלף בתי עסק שרשומים באתריה. זאפ מצויה בעיצומו של תהליך של מעבר מחברת פרסום לבתי עסק בינוניים וקטנים לחברה שמוכרת פתרונות כוללים לעסק. החברה מציינת 16 מיליון כניסות בחודש לאתריה ו־7 מיליון לידים לעסקים הקטנים והבינוניים הרשומים באתרים אלה.
הפעילות של זאפ מתחלקת ויוצרת קשר בין שני סוגי לקוחות: את הסוג הראשון מהווים גולשים רגילים שמחפשים באתרים מידע צרכני לצורך התקשרות עם נותני שירות או מוכרי מוצרים. הסוג השני כולל לקוחות של הקבוצה, בהם בתי עסק בינוניים וקטנים, שמעוניינים לפרסם את שירותיהם ומוצריהם והיתרונות שלהם לקהל הצרכנים. זאפ, שמעסיקה 600 עובדים – בהם 60 עובדי מו"פ ו־70 אנשי שיווק – מציינת שכוחה הוא ביצירת המפגש בין שתי הקבוצות.
עלות שכרו של המנכ"ל אילן צחי ב־2017 עמדה על 1.68 מיליון שקל כולל מענק של 450 מיליון שקל. בשלושת החודשים הראשונים של 2018 עמדה עלות שכרו על 785 אלף שקל, מתוכם מענק של 480 אלף שקל. מנכ"ל חטיבת מומחיות אסף תדהר השתכר ב־2017 שכר גבוה מהמנכ"ל, 1.8 מיליון שקל. אולם כאן מדובר לא בעלות מעביד שכן הוא שימש עובד חיצוני תמורת חשבונית ולא עובד ישיר כמו המנכ"ל.
זהבית כהן ועודד גולן, נציגו של מוטי בן־משה, קיבלו שכר בעלות של 17.7 אלף שקל כדירקטורים ב־2017. לזאפ אין יו"ר מכהן, ולצד המנכ"ל מי שחתום על התשקיף הוא הדירקטור איתי שילוני שמכהן כדירקטור גם בחברת ההסעדה שולץ שבשליטת אייפקס ובאייפקס ישראל עצמה.
זאפ ביצעה עסקה הפסדית כשרכשה בספטמבר 2016 את אתר המסחר סטייל ריבר תמורת כ־8 מיליון שקל, וזו הביאה להפסד של 6 מיליון שקל ממועד הרכישה ועד סוף הרבעון הראשון 2018. ברבעון הרביעי של 2017 החליט דירקטוריון סטייל ריבר למכור את פעילות אתר המסחר אונליין ההפסדי ומאז הפעילות רשומה כפעילות מופסקת אך טרם נמצא לה רוכש.