השורה התחתונה
עסקת החבילה של עליבאבא
ענקית המסחר הסינית מגדילה את אחיזתה בענף שילוח האקספרס — זרוע הביצוע של המסחר המקוון. מאחר שלחברות השילוח המובילות בעולם יש נוכחות דלילה מאוד בסין, צמחו החברות הסיניות הפעילות בתחום ב־25% בשנה שחלפה
לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
- חברות המחשוב מציגות: עכשיו מעונן
- החדש של דיסני: לתפוס את השועל
- חברות שירותי הבריאות בארה"ב הקדימו תרופה למכה באמצעות מיזוגים
מדובר בעסקה אסטרטגית עבור שתי החברות, שמטרתה לחזק את המעמד של זרוע השילוח של עליבאבא — חברת הלוגיסטיקה קאיניאאו (Cainiao). העסקה שופכת מעט אור על תחום שילוח האקספרס בסין, בין הענפים המרתקים ובעלי שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר כיום בשורת ההכנסות.
40 מיליארד חבילות בשנה
הענף עוסק בשינוע, מיון ושילוח אקספרס של חבילות ומטענים מבתי עסק ללקוחות בסין. החבילה נשלחת מאחד המרכזים של ענקיות המסחר המקוונות, ממויינת במרכזים ייעודיים הפזורים ברחבי המדינה ומשם מופצת ללקוחות הקצה. הצמיחה המטאורית במסחר המקוון בסין נשענת, בין היתר, על התשתית הלוגיסטית המתוחכמת, שבלעדיה לא היה שיעור החדירה מרשים כפי שהוא כיום.
חברות השילוח המסורתיות יו.פי.אס (סימול: UPS), די.אייץ'.אל (סימול: DHL) ופדקס (סימול: FDX) אינן שחקניות משמעותיות בסין, ולכן החברות המקומיות הציגו צמיחה של 25% בהכנסות בשנה שחלפה, לפי נתוני משרד הדואר הסיני.
צמיחה זו התבססה על משלוח של 40.1 מיליארד חבילות ב־2017, זינוק של 28% לעומת 2016. כיום סין מתהדרת בענף שילוח האקספרס המוביל בעולם, עם 40% מהמחזור העולמי ובהיקף הכנסות כולל של 77 מיליארד דולר ב־2017.
תחום שילוח האקספרס פועל בשני מודלים עסקיים. הראשון הוא מודל הפרמיום, המתאפיין בחבילות ומטענים עם מחיר גבוה יחסית. חברות השילוח בתת־תחום זה מספקות פתרונות מקצה לקצה עבור הלקוח הסופי — מהמשלוח הראשוני ממרכז ההפצה ועד שינוע לביתו של הלקוח המרוצה. החברות קאיניאאו, JD (סימול: JD) ו־SF הולדינגס שולטות בשוק זה ביד רמה, וגובות מחיר גבוה פי שלושה בממוצע לעומת מחיר המשלוח של חבילה במודל המוזל.
מודל זה נפוץ מאוד בשוק המטענים בעלי תג המחיר הנמוך. בשונה ממודל הפרמיום, חברת השילוח מטפלת רק במיון החבילה בשלב הראשון, ושולחת אותה ללקוח באמצעות הדואר.
הסיבה העיקרית לכך שענף שילוח האקספרס בסין נמצא מתחת לרדאר של מרבית המשקיעים נעוצה בעובדה שהם אינם מכירים את היצע המניות בענף. מרבית חברות שילוח האקספרס היו פרטיות במשך שנים ארוכות והונפקו רק בשנים האחרונות, ומשכך אין להן היסטוריה של פעילות והיכרות עם משקיעים.
משקיעה בלוגיסטיקה
עליבאבא הפנימה זה מכבר, כי אם פעילות המסחר המקוון משולה לגוף, אזי תחום שילוח האקספרס משול לדם שעובר בין חלקי הגוף ומוודא פעילות תקינה של האיברים. ללא שילוח אקספרס של חבילות ומטענים אין קיום לתחום המסחר המקוון.
כפועל יוצא מכך ביצעה עליבאבא מספר מהלכים אסטרטגיים בשנים האחרונות, במטרה לבצר את מעמדה בתחום. הבולט ביניהם הוא רכישת השליטה בחברת הלוגיסטיקה קאיניאאו בספטמבר 2017 תמורת כ־800 מיליון דולר.
במסגרת ההודעה על רכישת ZTO ציינה הנהלת עליבאבא כי בכוונתה להשקיע 15 מיליארד דולר בתחום הלוגיסטיקה בשנים הקרובות. במובן זה אין ספק שרכישת הנתח בחברה משמשת לחיזוק אחיזתה של עליבאבא בתחום ומסייעת להפיכתה למבצר קמעונאי, המשלב תשתית לוגיסטית עם מסחר מקוון — והכל תחת קורת גג אחת.
המלצות השקעה
ZTO Express (סימול: ZTO) - חברת השילוח הונפקה באוקטובר 2016 בניו יורק. שווי השוק העכשווי שלה כ־14 מיליארד דולר, והיא מעסיקה 16 אלף איש בסין. בשנה הכספים שהסתיימה במרץ 2018 ייצרה ZTO הכנסות של 2.1 מיליארד דולר, עלייה של 36% לעומת השנה המקבילה, עם רווח שנתי נקי של 0.68 דולר למניה, זינוק של 52%. ל־ZTO קופת מזומנים של 1.4 מיליארד דולר, ואין לה חוב במאזן.
SF Holdings (סימול: 002352 CH) - חברת השילוח הונפקה בסין באוקטובר 2010. שווי השוק שלה כ־30 מיליארד דולר ומספר העובדים בסין כ־136 אלף. בשנת הכספים שהסתיימה במרץ היא הציגה הכנסות של 11.5 מיליארד דולר, עלייה של 3.5% לעומת התקופה המקבילה, עם רווח שנתי נקי של 0.13 דולר למניה, ירידה של 22%. ל־SF חוב של 1.9 מיליארד דולר ומזומנים בהיקף 2.6 מיליארד דולר.
Alibaba (סימול: BABA) - ענקית הקמעונאות המקוונת מעסיקה כ־64 אלף עובדים בעולם, ושווי השוק המצרפי שלה הוא כ־520 מיליארד דולר. בשנת 2018 הפיסקאלית רשמה החברה הכנסות של 39.8 מיליארד דולר, זינוק של 58% לעומת 2017; רווח נקי של 5.24 דולר למניה, עלייה של 40%; ותזרים מזומנים חופשי (FCF) של 15.8 מיליארד דולר, זינוק של 44% לעומת השנה הקודמת.
הכותב הוא אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי