מודי'ס הורידה דירוג לטסלה; השורטיסט תומפסון: "החברה תפשוט רגל"
סוכנות הדירוג ציינה כי טסלה חייבת לגייס בקרוב סכום משמעותי על מנת לעמוד בפירעון החובות ולהימנע מבעיית נזילות; ג'ון תומפסון, המהמר בעקביות נגד טסלה: "בין הסיפור לבין הנתונים החשבונאיים, הנתונים ינצחו בסופו של דבר"
עד כמה בעייתי מצבה של טסלה? סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה אתמול את דירוג החוב של החברה מ-2B ל-3B, ולדבריה, יש אכן סיבה לדאגה. במודי'ס הדגישו שטסלה חייבת לגייס סכום משמעותי בזמן הקרוב על מנת שתוכל לעמוד בפרעון החובות ולהימנע מבעיית נזילות חמורה.
לחצו כאן לעמוד הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
- טסלה אישרה לאילון מאסק אופציות בשווי 2.6 מיליארד דולר
- אבטחת הרשת עולה על הכביש
- אילון מאסק מחק את העמודים של טסלה ו-SpaceX מפייסבוק
"הדירוג המעודכן משקף את העיכוב המשמעותי באספקת מכוניות מודל 3 וכן את לחצי הנזילות לנוכח מחסור במזומנים ומועדי פירעון האג"ח המתקרבים", מציינת מודי'ס. טסלה של אילון מאסק תידרש לתשלום של 230 מיליון דולר למחזיקי האג"ח בנובמבר השנה ושל 920 מיליון דולר במרץ 2019.
אם אילון מאסק לא "ישלוף שפן מהכובע שלו" טסלה תגיע לפשיטת רגל בתוך ארבעה חודשים. כך אמר אתמול בתגובה ג'ון תומפסון, הבעלים של קרן הגידור וילאס קפיטל (Vilas Capital Management).
תומפסון הוא בעל אינטרס משמעותי בעניין - הקרן של תומפסון היא אחת המהמרות הכבדות יותר על נפילתה של טסלה, עם עמדת שורט עקבית על המניה. "חברות צריכות בסופו של דבר להרוויח, ואני לא רואה את זה קורה. בין הסיפור לבין הנתונים החשבונאיים, הנתונים ינצחו בסופו של דבר", אמר תומפסון בראיון לאתר מרקטווטש.
מניית טסלה שנסחרה בחודש יולי בשווי של מעל 382 דולר, נסוגה מאז מהותית, ולאחר שנפלה אתמול ב-8.2% עומדת עתה על 279.18 דולר. רווחי הקרן של תומפסון זינקו השנה ב-65% בזכות ירידה זו. לדבריו, אם התחזיות שלו על טסלה יתממשו, הקרן שלו תצמח ב-50% נוספים. הוא עצמו השקיע בנפרד מהקרן 500 אלף דולר בשורט דומה לזה של הקרן.
"ללא כל ספק, טסלה היא על סף פשיטת רגל. היא שווה יותר מפורד, רק שפורד ייצרה בשנה שעברה 6 מיליון מכוניות ברווח של 7.6 מיליארד דולר וטסלה ייצרה 100 אלף מכוניות בהפסד של 2 מיליארד דולר. פורד מחזיקה במזומנים בשווי של 12 מיליארד דולר לטובת "יום סגריר", בעוד שלטסלה ייגמר הכסף בעוד שלושה חודשים. מעולם לא ראיתי בכל הקריירה שלי אבסורד גדול מזה", כתב תומפסון למשקיעים באימייל בסוף השבוע.
תומפסון הוא אמנם בעל אינטרס כאמור, אבל הוא לא היחיד בשוק שמתרה על בעיית המזומנים הקשה של טסלה. בנובמבר האחרון אמר אחד האנשים הוותיקים והחשובים בתעשיית הרכב האמריקאית, בוב לוץ (שעבד בתפקידים בכירים בג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר), כי עתידה של טסלה בהחלט לא בטוח.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
"זוהי חברה מפסידה חברים, היא הולכת לסיים את דרכה בקרוב. בקצב הזה היא לא תגיע ל-2019", אמר לוץ, מהמבקרים הבולטים והידועים של יצרנית המכוניות החשמליות, בראיון ל-CNBC. לדבריו, לנוכח העלויות הגבוהות שגורר תהליך הייצור הלא יעיל של החברה, היא לא תחזיק זמן רב מעמד. "היא מדממת מזומנים, הם יהיו חייבים לצאת לגיוס הון נוסף".