מניה בטורים גבוהים: פורמולה 1 מזנקת
מניית ליברטי מדיה, שרכשה את פורמולה 1 בתחילת השנה ב־4.4 מיליארד דולר, זינקה בשנה החולפת ב־65% — ופוטנציאל הצמיחה שלה עוד גדול. עד עכשיו משכו המירוצים חובבי ספורט, האם הם יצליחו למשוך גם את אנשי הפיננסים?
סבב מירוצי המכוניות פורמולה 1 העלה בשנה האחרונה את קצב פעימות הלב לא רק בקרב הצופים הנלהבים, אלא גם בקרב המשקיעים. סדרת המירוצים מככבת בתקשורת הספורט, אך לאחרונה היא נהפכה למוקד עניין גם בעולם הפיננסי, עם הנפקת החברה בנאסד"ק.
- לואיס המילטון נחשף במסמכי פרדייז: הקים חברת קש ולא שילם מס על רכישת מטוס ב-22 מיליון דולר
- המיליארדר הבריטי ברני אקלסטון הודח מתפקיד מנכ"ל פורמולה 1
- "בסך הכל החלפתי עבודה"
קבוצת ליברטי מדיה רכשה את פורמולה 1 בעסקה דו־שלבית (בספטמבר 2016 ובינואר 2017) מקבוצת משקיעים פרטיים בסכום עתק של 4.4 מיליארד דולר. ליברטי היא חברת אחזקות, המתמקדת בעיקר בספורט ובתקשורת. באמצעות פורמולה 1 החברה מחזיקה בכמה פעילויות נוספות, המשמעותית בהן היא לייב ניישן אנטרטיינמנט, חברת ענק שמחזיקה בשירות הזמנת הכרטיסים הפופולרי טיקטמסטר, בחברות ניהול אמנים ובאתרים פופולריים להופעות.
כיום נסחרת מניית פורמולה 1 לפי שווי שוק של כ־8.3 מיליארד דולר, הכולל את ההחזקות הנוספות של החברה, חלקן פרטיות וחלקן ציבוריות, ששוויהן אחראי ליותר משליש משוויה. מאז השלב הראשון ברכישת הפעילות על ידי ליברטי מדיה, בספטמבר 2016, עלתה המניה בכ־65%.
390 מיליון צופים בשנה
מירוצי פורמולה 1, הנערכים לאורך תשעה חודשים בכל שנה בערים מרכזיות בעולם, הם בין אירועי הספורט הפופולריים ביותר בעולם מבחינת היקף הצפייה, עם קהל צופים של כ־390 מיליון איש בשנה. עבור המשקיעים זו נוסחה המייצרת שווי גבוה. בתקופה שבה פורחים שירותי הצפייה בהזמנה, כמו למשל נטפליקס, המפרסמים מעדיפים להשקיע את תקציבי הפרסום בשידורי ספורט ישירים ובתוכניות ריאליטי, שם הלקוח אינו "מזפזפ" בזמן הפרסומות. זה גם הופך את האירועים לאטרקטיביים עבור החברות המשדרות, שמוכנות לשלם סכומים גבוהים על זכויות השידור.
הכנסות החברה מהסכמי השידור הגיעו ל־ 687 מיליון דולר ב־2016 – יותר משליש מהכנסותיה באותה שנה. מרבית החוזים העיקריים מול רשתות השידור צפויים להסתיים בין 2019 ל־2022, עם הערכות לעלייה משמעותית בהיקף החוזים בעת החידוש. נתוני העבר מראים כי בנקודת החידוש הקודמת של החוזים, בין 2011 ל־2016, היתה עלייה בשוויים שנעה בין 60% ל־180%. תחום זה צפוי להמשיך להוות את מנוע הצמיחה העיקרי של פורמולה 1 גם בשנים הקרובות.
לא רק הסכמי השידור האטרקטיביים תורמים לשווייה הגבוה של החברה. פורמולה 1 זוכה לנתח הכנסות משמעותי גם מהעמלות מהערים המארחות את המירוץ — 20 ערים ב־2017. כל מדינה מארחת, פרט למונקו, משלמת עשרות מיליוני דולרים על "זכות האירוח", ובתמורה מייצרת לעצמה מוקד משיכה לתיירים ופוטנציאל פרסומי. ההערכות הן כי כל עיר משלמת סכום הנע בין 30 ל־50 מיליון דולר בשנה. למרות הקושי לכמת את התועלת הכלכלית לעיר המארחת, הביקוש לאירוח גבוה וגדל מדי שנה — דבר הבא לידי ביטוי בעלייה שנתית בעמלת האירוח הנגבית על ידי המירוץ, שעלתה בכ־20% בחמש השנים האחרונות.
כלל ההכנסות הנובעות מקידום המירוץ, כולל העמלות מהערים המארחות וקבלת תשלומים על אירועי במה, הגיעו ליותר משליש מהכנסותיה של פורמולה 1 בשנת 2016 — 650 מיליון דולר. בסעיף זה טמון פוטנציאל חשוב, שכן בחלק מחוזי החברה מול הערים המארחות (החדשים שבהם הם לעשר שנים), הוגדרה מראש עלייה בתשלום בהיקף של עד 5% בשנה. פורמולה אינה מפרטת את תנאי החוזים הפרטניים, אך ניתן ללמוד מכך כי צפויה עלייה שנתית בהיקף ההכנסות.
כמו בתחומי ספורט אחרים, גם פורמולה 1 נהנית מהכנסות מפרסום, הנובעות מהסכמי חסות עם חברות ענק כמו היינקן, פירלי, רולקס ו־DHL. התחום, שמהווה 15% מהכנסות פורמולה, בהיקף של 262 מיליון דולר ב־2016, הוא בעל פוטנציאל צמיחה משמעותי, אך הדרגתי. הפוטנציאל יתממש במלואו אם ההנהלה החדשה תוכל למנף בהצלחה את ניסיונה וקשריה בתחום הספורט לטובת יצירת הסכמי חסות חדשים.
שארית ההכנסות (294 מיליון דולר) נבעה מפעילויות קטנות יותר, כמו הפקות טלוויזיה לטובת האירוע, מתן שירותי לוגיסטיקה לקבוצות המתחרות והכנסות מהמועדון. בסך הכל רשמה פורמולה 1 הכנסות של כ־1.8 מיליארד דולר בשנת 2016, עם צמיחה של כ־6% בהשוואה לשנה קודמת.
חוזקה הפיננסי של פורמולה לא מסתכם בצד ההכנסות בלבד, החברה שומרת על שיעורי רווחיות יפים, ורשמה שיעור רווח תפעולי של כ־27% ברבעון האחרון.
למשקיעים אוהבי סיכון
בזכות הכנסת פעילותה של פורמולה 1 לחברה הציבורית ליברטי מדיה נוצרה בפני הציבור הזדמנות מעניינת — חשיפה ישירה למירוץ המפורסם ולפוטנציאל הכלכלי העצום בעולם הספורט. להערכתנו, מניית החברה תוכל ליהנות בשנים הקרובות מהעליות בשווי חוזי זכויות המדיה, שיפור חוזי החסות ומעלייה שנתית הנובעת מטיב החוזים בהכנסות מאירוח המירוץ.
מעבר לכך, צוות הניהול החדש והמנוסה שהוכנס לחברה במהלך השנה האחרונה יוכל להפיח רוח חדשה בה ולתרום לחיזוק המבנה הפיננסי שלה.
נקודות אלה יוצרות אופטימיות בקרב המשקיעים, ולהערכתנו מדובר במניה מעניינת לתיבול תיק ההשקעות. עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר במניה בעלת פוטנציאל לתנודתיות לאורך זמן, שמתאימה בעיקר למשקיעים אוהבי הסיכון.
השורה התחתונה: פורמולה 1 יכולה להיות מניה מעניינת לתיבול התיק, עם פוטנציאל רב לצמיחה בזכות העלייה בהיקפי חוזי החסות והשידור, אך יש לה פוטנציאל גם לתנודתיות רבה.
אבישי קרואני הוא משנה למנכ"ל פעילים ניהול תיקי השקעות ונופר מרק היא אנליסטית בחברה