$
ספורט עולמי

לואיס המילטון נחשף במסמכי פרדייז: הקים חברת קש ולא שילם מס על רכישת מטוס ב-22 מיליון דולר

עוד לא ברור לגמרי אם התכנית של אלוף הפורמולה 1 היא לגמרי לא חוקית, אך לפי הדיווח בעיתון הבריטי הגרדיאן, רשות המס הבריטית מתכוונת לעבור על החזרי מס שהוענקו לבעלי מטוסים פרטיים בשש השנים האחרונות. הטבות המס הללו מסתכמות בהפסד של מיליארד דולר במע"מ. באירופה, המע"מ עומד על 20% ממחיר הרכישה

שירות כלכליסט 11:5808.11.17
לואיס המילטון, שזכה ארבע פעמים באליפות הפורמולה 1 הוא אחד האנשים העשירים ביותר בעולם המרוצים, אבל זה לא הפריע לו לנסות לחסוך כסף במידת האפשר. מסמכי פרדייז המודלפים חשפו כי המילטון נמנע מתשלום מיליונים במסים באיחוד האירופי על המטוס הפרטי שלו.

 

 

 

 

המילטון. חברות קש כדי להימנע מתשלום מע"מ על המטוס הפרטי וכדי לרכוש בית ממונע במיליונים המילטון. חברות קש כדי להימנע מתשלום מע"מ על המטוס הפרטי וכדי לרכוש בית ממונע במיליונים צילום: איי אף פי

 

 

השבוע דלפו מעל 13 מיליון מסמכים הקשורים לפירמת עורכי הדין, אפלבי, ששירתה אנשים עשירים וחברות רבות במאמציהם להתחמק מתשלום מסים. אחד מאותם אנשים הוא לואיס המילטון, שלפי המסמכים נמנע לגמרי מתשלום מסים על המטוס הפרטי בשווי 22 מיליון דולר שלו, זאת באמצעות הקמת חברת קש באי מאן והשכרת המטוס מעצמו.

 

עוד לא ברור לגמרי אם התכנית הזו של המילטון היא לגמרי לא חוקית, אך לפי הדיווח בעיתון הבריטי הגרדיאן, רשות המס הבריטית מתכוונת לעבור על החזרי מס שהוענקו לבעלי מטוסים פרטיים בשש השנים האחרונות. הטבות המס הללו מסתכמות בהפסד של מיליארד דולר במע"מ. באירופה, המע"מ עומד על 20% ממחיר הרכישה.

 

המילטון מסר כי הורה לעורך דין בכיר לעבור על ההסכם, ונאמר לו כי הוא חוקי. לדבריו, הוא הסתמך על ייעוץ של אנשי מקצוע, ולא עסק בניהול היום יומי של עסקיו.

 

בעוד שעל פניו, נראה שההסדר של המילטון הוא חוקי, המומחים מסבירים כי ההסדר נשמע מלאכותי ולכן פתוח לערעורים. הטענה היא שההסדר אפשר להמילטון להתחמק מתשלום מסים שאחרת היה נדרש לשלם, ושממשלת האי מאן לא נקטה בצעדים המתאימים כדי לגבות את המע"מ.

 

לפי המסמכים עולה כי המילטון השתמש בחברות קש באיי הבתולה הבריטים, האי מאן וגרנזי כדי להימנע מתשלום המע"מ הכולל בגובה 3.3 מיליון ליש"ט שהתלווה לייבוא המטוס הפרטי שלו של חברת בומברדייה שעלה 16.5 מיליון ליש"ט לאנגליה מקנדה ב-2013. המילטון הקים חברה נוספת באי מאן לרכישת בית ממונע בשווי 1.7 מיליון יורו שמשמש אותו במסלולי המרוצים. הוא לא שילם מע"מ גם על הרכישה הזו. המילטון מכחיש שהשתמש בחברות קש, ואומר שהחברות באי מאן הן חלק מהרשת העסקית שלו.

 

בגרדיאן פרטו את הבעיות העיקריות בפעולות של המילטון:

 

"מהמסמכים עולה שקיבל החזר של 100% על המע"מ בשל יבוא המטוס, אך המומחים טוענים שהיה אמור לשלם מס בהתאם לכמות השימוש שהתכוון לעשות במטוס. הוא צריך היה להכריז ולשלם מע"מ לכל ממשלה אירופית שהשתמש בשדות התעופה שלה לטיסות לצרכי פנאי ונופש.

 

חברת ההשכרה שהקים לכאורה עבור המטוס שלו היא למעשה חברת תיבות מכתבים בלי מטרה כלכלית ממשית, ולכן לא הייתה אמורה להיות זכאית להחזר מע"מ מהאי מאן. לפי ההערכות, המילטון צריך לשלם כשליש מהחזר המע"מ שעמד על מעל 4 מיליון דולר. השווי של תשלומי מע"מ שלא שילם לממשלות האירופיות עוד לא ברור לגמרי".

 

עורכי דיונו של המילטון מסרו בתגובה כי יועציו ביצעו את כל הדיווחים הנחוצים לרשויות המכס, והוא מעולם לא הסתיר את השימוש הפרטי שעשה במטוס. לדבריהם, המטוס נועד בראש ובראשונה לעניינים עסקיים. עוד הוסיפו כי לא היו יתרונות מבחינת מס בשימוש באי מאן לצורך הייבוא לעומת בריטניה או כל מדינה אחרת באיחוד האירופי. בנוסף, המילטון השתמש בהסדר דומה כדי לקבל החזר מע"מ על בית ממונע שייבא ושווה מעל 2 מיליון דולר, ששימש אותו במהלך עונת המרוצים.

 

לא ברור בשלב זה מה יעלה מהחשיפה הזו. אף שלא נראה שמדובר בעניין לא חוקי, השימוש הפרטי שעשה במטוס מבלי לשלם עליו מס עלול להתגלות כבעייתי, ורשות המס הבריטית עשויה להחליט שהוא חייב לה כסף.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x