$
שוק ההון

הבנקים נגד רשות ניירות ערך: "מציבה אותנו בעמדה נחותה"

רשות ניירות ערך מגבילה את הבנקים בניהול תיקים מקוון להצעת קרנות נאמנות ותעודות סל בלבד, בעוד בתי ההשקעות יוכלו לרכוש ללקוחות גם ניירות ערך פרטניים. הרשות: "הדבר יהיה דומה לקרן נאמנות, האסורה לניהול על ידי הבנקים"

רחלי בינדמן 07:1024.10.17

מירוץ החימוש של הבנקים ובתי ההשקעות להשקת ניהול תיקים דיגיטלי יצא השבוע לדרך, עם כניסתו לתוקף של החוק שמאפשר לפתוח תיק ברשת — אך מתברר שרשות ניירות ערך העניקה יתרון מובנה לבתי ההשקעות מול הבנקים. התיקון לחוק אמור לאפשר לקהל רחב יותר להיחשף לניהול השקעות ולחסוך עלויות לבית ההשקעות וללקוח, תוך עידוד השימוש ביישומים ממוחשבים לניהול תיק לקוחות ("רובואדווייזינג"). אלא שמתברר כי חברת ניהול תיקים של בנק שתרצה להשתמש ביישום ממוחשב לניהול תיק ללקוחות תוכל לרכוש עבור הלקוח רק קרנות נאמנות ותעודות סל — מגבלה שלא חלה על בתי ההשקעות.

 

בבנקים מאוד לא אהבו את המגבלה הזאת. בבנקים ממילא חוששים מהתחרות הצפויה מול בתי ההשקעות, וכי חצי מיליון הלקוחות המיועצים שלהם עשויים להעדיף לחסוך עלויות ולפתוח תיק מנוהל בבית השקעות. בנוסף, הניהול המקוון יוצע גם ללקוחות בעלי חסכונות נמוכים שלא זכאים לייעוץ פיננסי. באיגוד הבנקים הגישו לרשות ניירות ערך הסתייגות וטענו כי "מניעת הצעתם של מוצרים שעשויים להתאים ללקוח רק בשל העובדה שהשירות ניתן באמצעי מקוון מציבה את הלקוח המנוהל באמצעים דיגיטליים בעמדה נחותה מזו של לקוח המנוהל באמצעים פרונטליים ובעמדה נחותה מזו של לקוח מיועץ המקבל שירות באופן מקוון". אלא שברשות דחו את ההתנגדות.

 

"מוצר שקול לקרן נאמנות"

במסגרת רפורמת בכר שיצאה לדרך ב־2005 נדרשו הבנקים למכור את קרנות הנאמנות שברשותם והפכו ליועצים הממליצים ללקוחות אילו קרנות לרכוש בתמורה לעמלת שיווק שהם מקבלים מבתי ההשקעות. אך הרפורמה לא חייבה את הבנקים למכור את חברות ניהול התיקים שלהם, והם יכלו להמשיך ולהפנות לקוחות לנהל את כספם בחברת ניהול התיקים של הבנק, מתוך הנחה שמדובר במוצר נישתי המיועד לקהל לקוחות מתוחכם עם סכומי כסף גבוהים. אך לגבי ניהול תיקים באמצעות כלים רובוטיים טוענים ברשות כי "יותר משהוא בגדר שירות הוא מעין מוצר מדף השקול לקרנות נאמנות, שנאסר על הבנקים לנהל במסגרת רפורמת בכר".

 

יו"ר רשות ניירות ערך שמואל האוזר יו"ר רשות ניירות ערך שמואל האוזר צילום: נמרוד גליקמן

 

ברשות אף מעריכים כי "מתן השירות באופן מקוון יביא להנגשתו לציבור הרבה יותר גדול, ואף זה מאפיין המדמה אותו יותר לקרן נאמנות. האיסור על עיסוק בניהול קרנות שנקבע במסגרת רפורמת בכר נועד גם לעודד תחרות בין המוצרים והשירותים הבנקאיים לבין מוצרי יצרנים פיננסיים אחרים בתחום ניהול הכספים".

 

מנוע צמיחה ותגובה לאיום

הבנקים פועלים במרץ להשקת ניהול תיקים מבוסס רובואדווייזינג. בנק לאומי שוקד על מהלך כזה, ואף צפוי לפתוח חברת ניהול תיקים, וככל הידוע גם בנק הפועלים מפתח מוצר דומה. בדומה לבתי ההשקעות, גם הבנקים חיכו לתיקון החקיקה. אך בעוד עבור בתי ההשקעות מדובר במנוע צמיחה חדש, עבור הבנקים הייעוץ הרובוטי הוא יותר בבחינת תגובה לאיום מצד בתי ההשקעות על קהל הלקוחות המסורתי.

 

עם זאת, מול הבנקים עדיין עומד חסם שטרם הוסר לפתיחת תיק מנוהל מקוון. לקוח שרוצה להמשיך להחזיק את כספו בבנק יעדיף לתת הרשאה למנהל התיק לפעול בחשבון שלו — ולפיכך הוא צריך לפתוח חשבון ייעודי שבו תינתן הרשאה כזאת. לפי נוהל של הפיקוח על הבנקים, כדי לפתוח חשבון שבו הרשאה לגורם חיצוני, הלקוח חייב להגיע פיזית לסניף הבנק. כל עוד בפיקוח לא ישנו את הנוהל, פתיחת חשבון דיגיטלי עבור תיק שינוהל דרך הבנק תהיה פחות אטרקטיבית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x