דיבידנד בעין הסערה: המרוויחים והמפסידים מהארווי ואירמה
בזמן שתעשיית הרכב האמריקאית תרוויח מהרס המכוניות המאסיבי, ענף הביטוח סופג הפסדים כבדים
סופות ההוריקן הארווי ואירמה היכו ללא רחם במדינות טקסס ופלורידה — הראשונה מעצמת נפט והשנייה מבוססת תיירות וחקלאות, שתיהן מדינות גדולות וחזקות. עם שוך הסערה מתבהרים ממדי ההרס והאסון.
- האפליקציות שמצילות את נפגעי הסופה בארה"ב
- הוריקן אירמה מכה בפלורידה: לפחות 2.5 מיליון בתים ללא חשמל
- הסופה אירמה פגעה ברייטינג של מחזור הפתיחה ב-NFL
תקופה זו בשנה אמנם מאופיינת בסופות הוריקן, אך הפעם ההוריקנים היו חזקים במיוחד והובילו למכת שיטפונות והצפות מההרסניים ביותר שידעה ארה"ב. על פי הערכות מומחים, מעולם לא תועדה כמות גשמים ושיטפונות דומה בהיקפה להוריקנים הארווי ואירמה. סוכנות הדירוג מוד'יס העריכה את הנזקים הישירים והעקיפים בכ־200 מיליארד דולר, אך עדיין אין הערכה מדויקת ועדכנית, ובשלב זה כמעט כל מספר זוכה.
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על האזור כמוכה אסון וביקש מהקונגרס תקציב של כ־8 מיליארד דולר כדי לעזור במאמצי השיקום. ואולם האומדנים לשיקום ההרס גבוהים משמעותית. מושל טקסס גרג אבוט הזהיר כי עלות הנזקים למדינה שלו הגיעה ל־180 מיליארד דולר.
המרוויחות: חברות הבנייה ותעשיית המכוניות
שוק ההון התייחס באדישות יחסית לאסונות הטבע האחרונים. המשקיעים העריכו כי ההשפעה על הכלכלה תהיה בסופו של דבר חיובית – ולראייה השיאים שרשמו המדדים האמריקאיים בעיצומם של ההוריקנים. לטעמם, צפויה השפעה שלילית על הפעילות הכלכלית בטווח הקצר, אך מאמצי השיקום והבנייה מחדש יותר מאשר יפצו על כך.
חברות כמו יונייטד רנטאלס (URI) צפויות ליהנות ממאמצים אלה. URI היא חברת השכרת הציוד לתשתיות, תעשייה, בנייה ודיור, חשמל ומיזוג האוויר הגדולה בעולם. כ־90% מהכנסותיה נובעות ממכירות בארה"ב, והיא משכירה ציוד כמו מנופים וטרקטורים. שווי השוק של החברה עומד על כ־9 מיליארד דולר עם הכנסות שנתיות של 5.7 מיליארד דולר, והיא נסחרת במכפיל רווח של 12.86.
בניתוח מגזרי, המשקיעים ידעו לסמן את המנצחים והמפסידים מאסונות הטבע האחרונים. המפסידות הבולטות מבחינה כלכלית הן חברות הביטוח המבטחות כנגד אסונות טבע. חברת הביטוח פיירפאקס, למשל, הודיעה במכתב למשקיעים כי ההפסד שהיא תרשום כנגד הארווי צפוי להגיע ל־250 מיליון דולר. בנוגע לאירמה עדיין מוקדם להעריך את גובה הנזק.
פיירפאקס היא חברת ביטוח קנדית שנסחרת בשווי שוק של 14.5 מיליארד דולר עם הכנסות שנתיות של 14 מיליארד דולר ומכפיל הון של 1.3 — נמוך ביחס לממוצע ההיסטורי. זו אינה פעם ראשונה שבה החברה חווה אירוע חיתומי בהשפעת אסונות טבע. בעונת ההוריקנים של 2011 החברה רשמה הפסד של 240 מיליון דולר, ובשנה לאחריה הפרמיות עלו ב־8.7%.
התעשייה המנצחת בהפרש ניכר היא תעשיית הרכב. על פי אומדנים, בין חצי מיליון למיליון כלי רכב בטקסס צפויים להיגרט עם תום הסופה ותחילת השיקום. בשנה וחצי האחרונות החששות היו כי מלאי כלי הרכב במדינה גבוה וקצב קניית הרכבים נמוך. הסופה הארווי פתרה את הבעיה.
ההרס של עד מיליון כלי רכב יאלץ את יצרניות כלי הרכב לשוב ולהאיץ את ייצור המכוניות, הצרכנים יצטרכו כלי רכב חדשים וסביר להניח שחלקם גם ייקנו מיד שנייה, והגלגל שוב יניע ויעיר את שוק כלי הרכב במדינה, לפחות לטווח הקצר. עם התבררות ממדי האסון רשמו ג'נרל מוטורס ופורד עלייה של 8% בתוך כמה ימים. מדובר בשתיים משחקניות הרכב הגדולות בעולם, עם שווי שוק של 55 מיליארד דולר לג'נרל מוטורס ו־46 מיליארד דולר לפורד. החברות נסחרות במכפיל רווח של 6 ו־7 בהתאמה.
הארווי פגע בצד ההיצע, אירמה פגעה בצד הביקוש
במגזר האנרגיה התמונה מורכבת יותר. לסופות ההוריקן השפעות מנוגדות — בעוד הארווי פגע בצד ההיצע, אירמה פגעה בצד הביקוש.
עיקר פעילות הזיקוק של ארה"ב מרוכזת באזור טקסס. בתי הזיקוק באזור מזקקים כ־5.6 מיליון חביות ביום מתוך 13 מיליון חביות תזקיקים בארה"ב כולה. הוריקן הארווי שיתק את הפעילות באזור והוציא מכלל שימוש כ־60% ממנה. בנוסף, הסערה הובילה לשיתוק בפעילות מסופי הפריקה והטעינה ויתר תשתיות שינוע האנרגיה באזור. בינתיים בתי הזיקוק והנמלים באזור חוזרים לפעול בהדרגה וגם העלייה במחירי הסחורות התמתנה.
אירמה, לעומת זאת, פגעה בביקוש לנפט. על פי הערכות, צפויה ירידה בביקוש של כ־900 אלף חביות נפט ביום בספטמבר ו־300 אלף חביות נפט ביום באוקטובר.
כשמסתכלים על מדד S&P 500, נראה שהמשקיעים מעריכים כי מאמצי השיקום במצטבר יתמכו בפעילות החברות, למרות הפגיעה הנקודתית במגזרים כמו ביטוח ותעופה. כיום 500 S&P נסחר באותה רמה כמו לפני מתקפת הסופות האחרונה. גם ההערכה כי הריבית במשק צפויה להמשיך להיות נמוכה מוסיפה לאופטימיות של משקיעי המניות.
השורה התחתונה: ההשפעה של הסופות על הכלכלה תהיה בסופו של דבר חיובית. תהיה פגיעה בפעילות הכלכלית בטווח הקצר, אך מאמצי השיקום והבנייה יותר מאשר יפצו על כך.
הכותב הוא אנליסט גז ואנרגיה, חדר עסקאות ני"ע זרים, לאומי שוקי הון