נורת האזהרה שנדלקה במליסרון מהבהבת גם בעזריאלי
דו"חות שתי חברות הקניונים הגדולות בישראל מראים מגמה של בלימה בצמיחת פדיונות השוכרים. התמשכות המגמה עלולה לפגוע בעתיד בהכנסות החברות משכירות
- הקניונים ממשיכים לצמוח: עלייה בהכנסות וברווחים של עזריאלי
- מי תמצמץ ראשונה במאבק בין קסטרו לקבוצת עזריאלי
- מגיוס עובדים ועד השכ"ד: כל הפרטים על המעבר של פייסבוק מרוטשילד לשרונה
הקניונים של עזריאלי ומליסרון מהווים מעין ברומטר לצריכה הפרטית. לכן אין פלא שמסקנות הדומות לאלו שנחשפות בדו"חות של שתי החברות עולות גם מנתונים שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול, ולפיהם ההוצאה לצריכה פרטית לנפש עלתה בינואר־יוני בשיעור מינורי של 1.1% בחישוב שנתי, לעומת עלייה של 4.1% וזינוק של 7.3% במחציות הראשונה והשנייה של ב־2016 בהתאמה. מגמה זהה, אם כי פסימית יותר, עולה כשבוחנים את ההוצאה לצריכה פרטית לנפש, שירדה בינואר־יוני ב־0.7%, בהשוואה לעליה של 5.2% בתקופה המקבילה. לפי הלמ"ס, חרף הירידה המצטברת בהוצאה לנפש בינואר־יוני, הרי שבאפריל־יוני כבר נרשמה עלייה של 6.5% בסעיף זה. אך אם נשפוט על פי הפדיונות בקניוני עזריאלי ומליסרון, חלק הארי של העלייה בהוצאה לנפש ברבעון השני לא הגיע לשוכרים של שתי החברות שהפדיונות שלהם עלו רק ב־1.6% במקרה של עזריאלי, ובמקרה של מליסרון הם אף נותרו ללא שינוי.
לא ניתן להפריז בחשיבותה של הצריכה הפרטית עבור השוכרים בקניונים, ועוד יותר מכך בהשפעת מגמות הפדיון של השוכרים על בעלי הקניונים. שכן הפדיונות משפיעים בטווח הבינוני והארוך על גובה דמי השכירות המשולמים לבעלי הקניונים. בתרחיש שבו קצב עליית הפדיונות נמוך מקצב עליית דמי השכירות, עומס דמי השכירות על השוכרים הופך לבלתי נסבל, באופן שמחייב אותם לצמצם שטחי מסחר ולסגור חנויות. קבוצת גולף, שמייצגת את התופעה, גם היא פרסמה אתמול את דו"חותיה ומהם עולה שהחברה סגרה ברבעון השני עשר חנויות בתחום אופנת ההלבשה. וכפי שעד לאחרונה העלייה בהוצאה לצריכה פרטית הגדילה את הפדיונות של השוכרים ואפשרה לבעלי הנכסים להעלות את דמי השכירות, כך ירידה בצריכה הפרטית וכפועל יוצא מכך בפדיונות של השוכרים, עלולה לעצור את המגמה החיובית שמאפיינת בשנים האחרונות את דמי השכירות.
חברות הקניונים יכולות להשביח את הקניונים שבבעלותן, אך אין בכוחן כדי להשפיע על ההוצאה לצריכה פרטית. לכן בעזריאלי לא בונים על צמיחה שתגיע מנכסים קיימים, ומתרכזים בייזום ופיתוח פרויקטים חדשים. אולם פדיונות שמתווספים לקניון אחד באים ברובם על חשבון פדיונות של קניון שני, לכן תוספת של שטחי מסחר חדשים יכולה להיות מבורכת בתקופה שמאופיינת במגמת עליה בפדיונות השוכרים בקניונים, אך עלולה להוות בעיה אם היא מתרחשת בשילוב עם ירידה בצריכה הפרטית.