קפיצת המדרגה של אמזון: תנסה להאכיל 1.3 מיליארד הודים
ענקית המסחר קיבלה את אישור ממשלת הודו למכור מזון, מהלך שיעזור לה להתרחב בשוק המקוון הכי צומח באסיה. בדרך היא תצטרך ללמד את ההודים לקנות מצרכים ברשת
ענקית המסחר המקוון אמזון קיבלה את אישורה הרשמי של ממשלת הודו למכור מוצרי מזון ומצרכים ל־1.3 מיליארד התושבים במדינה. האישור הרשמי יאפשר לאמזון לאחסן, למכור ולשלח מצרכים ברחבי המדינה, וכך יבטיח את יכולתה של אמזון להמשיך להתרחב בכלכלה הצומחת במהירות. זאת כשברקע היא מצמצמת את הפערים מול יריבתה המקומית, פלטפורמת המסחר ההודית פליפקארט.
- כך הופכת אמזון את עורה למען המאבק בזיופים
- עליבאבא תציג רמקול חכם שיתחרה באמזון וגוגל
- אמזון שכרה שטח של 25 אלף מ"ר במגדל שרונה החדש בת"א
אמזון אישרה את קבלת האישור מהממשלה, אך סירבה לספק פרטים נוספים. במקביל, מקור בחברה אמר כי אמזון מתכננת להשקיע 500 מיליון דולר בעסקי המזון במדינה, בנוסף ל־5 מיליארד דולר שהתחייבה בשנה שעברה להשקיע בהודו. אף שכיום רק 34% מאזרחי הודו מחזיקים בחיבור לאינטרנט, קצב החדירה הוא מהיר יותר מאשר בסין או אף בארה"ב. בנוסף, סמארטפונים זולים והנחות משמעותיות הובילו לעלייה בקניות המקוונות בהודו, החל מגאדג'טים וכלה בבגדים.
עד כה אמזון ופליפקארט מצליחות אמנם לפלס את דרכן לנתח השוק של אופנה וגאדג'טים במדינה, אך מזון הוא סיפור שונה לחלוטין. ענקית המסחר המקוון האמריקאית תיאלץ להתמודד עם הבעיות בכל הנוגע להזמנת מוצרי מזון באופן מקוון בהודו, שנובעות מחיבור מועט לאינטרנט ומהעובדה שמדובר בתחום שמתחיל רק עתה להתפתח במדינה. בנוסף, שיטת התשלום הנפוצה במדינה היא מזומן, ועל כן חנויות פיזיות, לרוב משפחתיות, מחזיקות ברוב נתח השוק של מכירות המזון בהודו.
האתגרים בפני אמזון
כיום, אמזון מציעה מוצרי מזון ומצרכים באמצעות פלטפורמת אמזון פנטרי שלה, שם קמעונאיות כמו המיזם המשותף קלאודטייל מציעות אמנם מגוון של מוצרים אך רק בקטגוריות המזון היבש ומוצרי הגיינה וניקיון. הפלטפורמה מציעה גם משלוחים באותו יום באמצעות אפליקציית Amazon Now, שמספקת את המוצרים בעזרת שיתוף פעולה עם הקמעונאיות ההודיות ביג בזאר, סטאר בזאר והייפרסיטי. לא ברור עדיין מה יעלה בגורל שיתוף הפעולה בהמשך.
פליפקארט, שמתכננת לדברי בכירים בחברה להיכנס אף היא לשוק המצרכים בהודו, גייסה לפני שלושה חודשים 1.5 מיליארד דולר לפי הערכת שווי של 11.6 מיליארד דולר. בין משקיעיה הראויים לציון ניתן למצוא תאגידים כמו טייגר גלובל, טנסנט הולדינגס, מיקרוסופט, eBay ו־paytm של המעצמה הסינית עליבאבא.
רק בחודש שעבר השקיעה אמזון 260 מיליון דולר נוספים בעסקים שלה בהודו. ההשקעה דווחה במסמכים שהוגשו לרגולטורים ביוני. הזרמת ההון המחודשת מגיעה כחלק מההכנסות שמבצעת אמזון לתקופת הקניות לחגים בהודו, שמתחילה בסתיו וסובבת סביב פסטיבלי הדיוואלי ודושרה.
בשנה שעברה השיקה אמזון את שירות אמזון פריים בהודו, שעולה 999 רופי (כ־15 דולר) לשנה. כעת אמזון מפלסת את דרכה באגרסיביות לשוק מצרכי המזון, בניסיון להפוך את עצמה ל"חנות שיש בה הכל". הודעתה בחודש שעבר על רכישת רשת מזון הבריאות האמריקאית הול פודס תמורת 13.7 מיליארד דולר היא צעד נוסף לכיוון חיזוק תחום המזון.