בלעדי לכלכליסט
מטמיעים תקן חדש: בדיקות הזיהום יוחמרו והמס על מכוניות יעלה
הקריטריונים החדשים למדידת מזהמים יחמירו באופן משמעותי את הבדיקות, ויצמצמו את זיכוי המס הירוק; השיטה החדשה תיכנס לתוקף בספטמבר, במקביל למהלך דומה באירופה, והיא תחול על דגמים חדשים שייובאו לארץ מאותו המועד; משרדי התחבורה והגנת הסביבה ורשות המסים פנו ליבואני הרכב כדי שייערכו להטמעת תקן זיהום האוויר החדש ויגישו נתונים מתאימים
משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה ורשות המסים החלו להיערך להטמעתו של תקן זיהום אוויר חדש לכלי רכב, כך עולה ממסמכים פנימיים שנשלחו לאחרונה לכמה יבואני רכב והגיעו לידי "כלכליסט". התקן החדש צפוי להביא לשינוי מהותי של שיטת חישוב המס הירוק על כלי רכב חדשים המשווקים בישראל, דבר שצפוי להתגלגל לצמצום הזיכוי במס.
- המס הירוק דחף לשיא מסירות
- יבואניות הרכב מנצלות את עדכון המס הירוק להעלות מחיר
- האוצר מכין את הקרקע להעלאת מחירי המכוניות
השיטה החדשה תיכנס לתוקף באוקטובר הקרוב, חודש לאחר תחילת יישומה באירופה, שעל פי התקינה המקובלת בה פועלים גם בישראל. היא תהיה תקפה אך ורק לגבי סדרות רכב חדשות לגמרי, ולא לגבי רכבים חדשים של סדרות ותיקות.
על פי התקן החדש, רמת הזיהום של מכוניות חדשות תיבדק בתנאי שטח, זאת בשונה מהמצב כיום שבו הבדיקות נערכות במעבדה בלבד; פליטת תחמוצת החנקן (NOx) תעמוד על 80 מיליגרם לקילומטר, זאת להבדיל מ־120 מיליגרם כיום; כל רמת גימור של דגם חדש תקבל ציון ירוק נפרד; ושיווקו של רכב שחורג ביותר מ־50% מכמות המזהמים שעליה דיווח היצרן ייאסר. כל הנתונים ייבדקו במעבדות רשמיות של האיחוד האירופי, זאת בשונה מהמעבדות העצמאיות שאיתן עבדו היצרנים עד כה. עדכון נוסף ומחמיר יותר של התקן ייכנס לתוקף בחודש ינואר 2020.
התקן החדש צפוי להשפיע על המחיר שישלמו רוכשי הרכבים בארץ, זאת מכיוון ששיעור המס המוטל בישראל על מכוניות חדשות מחושב על פי נוסחה ייחודית לשוק המקומי, המושפעת מתקן זיהום האוויר האירופי. על מכוניות חדשות מוטל מס קנייה של 83%, ומשיעור זה מנוכים סכומים הנעים בין 0 לכ־16,500 שקל, אשר נקבעים בהתאם לפליטת המזהמים של הרכב שמדווחת בהתאם לאותן בדיקות מעבדה. כעת, משיוחמרו הקריטריונים לפליטת המזהמים, תיקבע לרכבים דרגת זיהום גדולה יותר, ובהתאם לכך שיעור הטבת המס עליהם יקטן.
על פי המתווה המסתמן, ברשות המסים יפצלו את מתווה המס הירוק בין סדרות של רכבים שיוצרו לאחר כניסת התקן החדש לתוקף לבין סדרות רכבים שיוצרו לפני כן.
על פי הערכות, לקראת ספטמבר הקרוב צפויים יבואני הרכב להצטייד ברכבים מן הדגמים הישנים אשר כפופים לחישוב המס הירוק הנוכחי, זאת כדי ליהנות מהנוסחה המחמירה פחות. שיעור פליטת המזהמים של דגמי המכוניות שיוצגו אחרי ספטמבר טרם פורסם על ידי היצרנים.
מבחני השטח מקשים על היצרנים
התקינה החדשה קודמה על ידי האיחוד האירופי בעקבות חשיפת פרשת דיזלגייט של קונצרן פולקסווגן בשנת 2015. במסגרת הפרשה השתיל הקונצרן הגרמני בדגמים מסוימים של מכוניות דיזל התקן שנועד לרמות את בוחני איכות הסביבה. מאז נחשפה הפרשה נחשפו שיטות דומות שנקטו יצרנים אחרים, דוגמת פיאט קרייזלר ורנו.
כך, בעקבות התפוצצות הפרשה הפנימו אנשי האיחוד האירופי כי תוצאות מבחני הזיהום שיצרני הרכב מקיימים במעבדותיהם הסטריליות אינן משקפות בהכרח את התנאים בנהיגה במציאות. לכן, כך קבעו באיחוד, נוסף לבדיקות המעבדה יתקיימו בדיקות בתנאי נסיעה בשטח, בין השאר בהרים וכשהמכוניות נושאות משקל חורג.
כמו כן, לפני כחודש קבע האיחוד האירופי כי על כל רכב מזהם שישווק ישלם היצרן קנס של 30 אלף יורו.
עוד נקבע בחודש שעבר כי כל מדינה החברה באיחוד האירופי תתחייב לערוך בדיקות תקופתיות בכבישיה, הכוללות בדיקת זיהום אוויר ל־20% לפחות מדגמי המכוניות החדשים, ולחשוף את התוצאות ליתר מדינות האיחוד.
מי שיממן את עיקר בדיקות הזיהום של דגמי המכוניות החדשים יהיה האיחוד האירופי, אך גם יצרניות הרכב יידרשו להשתתף בעלות.
"הפרוטוקול החדש ייכנס בהדרגה"
מרשות המסים נמסר בתגובה כי היא נמצאת בקשר עם גורמי המקצוע בתחום פליטות המזהמים במשרד להגנת הסביבה, וכי "כניסת פרוטוקול בדיקה חדש תיעשה בהדרגה על פני כמה שנים; בשלב הראשון רוב הדגמים ייבדקו לפי השיטה הקיימת".
ממשרד התחבורה נמסר: "בימים אלה אנו בוחנים עם רשות המסים והמשרד להגנת הסביבה דרכים לעדכון המדד הירוק, כך שיתאים לערכי הפליטה שיתקבלו משיטות הבדיקה החדשות, זאת תוך שמירה על פילוג הדגמים במדד".
רכב חדשים ו"פועל עם גופים אחרים לפיתוח נוסחה המשלבת בין תוצאות שתי השיטות כדי לייצר דירוג ירוק עבור כל המכוניות".