$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

שפיר הנדסה והקרנות סקיי ואייפקס מתמודדות על טן

כונסי הנכסים שמונו לבקשת בנק הפועלים ינהלו מו"מ סביב מחיר של 150 מיליון שקל. הבנק מחזיק בשעבוד על 85% מהחברה כבטוחה כנגד חובו האישי של פישמן בהיקף של יותר מ־1.8 מיליארד שקל. גם אייל רביד ורשת ויקטורי בוחנים הצטרפות לרכישה

גולן חזני 06:5214.12.16

שלושה גופים מתמודדים על רכישת חברת הדלק טן מכונסי הנכסים שמונו לה, בשל חובותיו של בעל השליטה אליעזר פישמן. ל"כלכליסט" נודע כי מדובר בקרנות ההשקעה אייפקס וסקיי ובחברת שפיר הנדסה. 

עו"ד פנחס רובין וירון אלכאווי הם הכונסים שמינה בית המשפט לבקשת בנק הפועלים, שמחזיק בשעבוד על 85% מטן, כחלק מהבטוחות שהבנק מחזיק כנגד חוב אישי של פישמן כלפיו בהיקף של יותר מ־1.8 מיליארד שקל — חוב שאותו אינו מסוגל לפרוע. עוד נודע כי גם אייל רביד ורשת ויקטורי שבשליטתו בוחנים הצטרפות לתהליך הרכישה.

 

אייפקס, בהנהלתה של זהבית כהן, כבר ניהלה מגעים לרכישת טן לפני יותר משנה, אולם אז דובר על שווי של 180–200 מיליון שקל לחברה והקרן נסוגה. עתה, כשהיא בידי כונסים, החברה חייבת להימכר, וההערכות הן שהמכירה תהיה סביב שווי נמוך יותר של 150 מיליון שקל.

 

מי שניהל את המו"מ הרציני ביותר מול בנק הפועלים לפני שהמניות עברו לכינוס היתה קרן סקיי, המנוהלת בידי צבי יוכמן וניר דגן, והיא אף היתה קרובה לסיכום מול הבנק על הרכישה. המעבר לכינוס עצר את המו"מ והתניע את התהליך מחדש. מבחינת סקיי ואייפקס מדובר בנכס שמצריך עבודה כדי להשביחו, אולם על רקע מיעוט החברות המוצעות למכירה והררי השקלים שגייסו קרנות ההשקעה, זו רכישה שנראית הגיונית.

 

שפיר הנדסה בבעלות משפחת שפירא הרוויחה ברבעון השלישי השנה 69 מיליון שקל, וגם קופת המזומנים הדשנה שלה צמאה להשקעות. החברה מחפשת אחר השקעה בתחום שהוא סינרגי לתחום התשתיות והמחצבות שבו היא פעילה זה יותר משנה, וטן — המתמחה בין היתר בתדלוק משאיות בתחנותיה — יכולה להתאים.

 

זהבית כהן, אייפקס זהבית כהן, אייפקס צילום: אוראל כהן

 

פישמן רכש במאי האחרון 9% נוספים ממניות טן מידי שותפי המיעוט, מנהלי אקסלנס לשעבר רוני בירם וגיל דויטש. השניים מכרו לו את המניות תמורת 26 מיליון שקל, במסגרת אופציית מכירה שהחזיקו בה. לימור ודני אלט מכרו לפישמן באותו יום 1% מהמניות תמורת 3 מיליון שקל, כך שפישמן רכש, במימון חלקי של בנק הפועלים, 10% לפי שווי של 300 מיליון שקל, עסקה שהיה מחויב לה, כאמור, במסגרת האופציה.

 

טן עוסקת בייזום, הקמה ותפעול של תחנות דלק וחנויות נוחות, ובשיווק ישיר של מוצרי דלק. בנוסף היא מחזיקה בהשקעה בתחום האנרגיה ההידרו־אלקטרית בברזיל. נכון לסוף 2015 הפעילה הרשת 55 תחנות תדלוק, מרכז אחד של תדלוק סולר ו־18 חנויות נוחות, והיא החברה הרביעית בגודלה בישראל.

 

ב־2015 רשמה החברה, המנוהלת בידי ערן ועקנין, היחלשות לשורה תחתונה מאוזנת, אחרי שבשנה שלפניה הרוויחה 23 מיליון שקל. את תשעת החודשים הראשונים של 2016 פתחה החברה בצורה מוצלחת יותר והרוויחה 20 מיליון שקל.

 

טן לא השכילה לפתח מספיק את תחום חנויות הנוחות, שמספקות כמחצית מהרווחים בחברות הדלק הגדולות, וזהו פוטנציאל ההתפתחות שלה. עם זאת, גיבנת חוב בהיקף של 170 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה תקשה על רוכש למשוך דיבידנד בשנים הקרובות.

 

לפני כשנה התעניינו ברכישת טן גם אלי אלעזרא ומשפחת נוימן. לעומת המו"מ המגומגם סביב מחיר שנראה גבוה לאותה תקופה, ההערכות הן שבחודשיים־שלושה הקרובים טן תימכר לאחד משלושת או ארבעת המתמודדים האמורים.

 

 

צבי יוכמן, קרן סקיי צבי יוכמן, קרן סקיי צילום: תומי הרפז

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x