שופרסל עברה מהפסד לרווח תפעולי של 66 מיליון שקל ברבעון הראשון
זאת לעומד הפסד של 3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. רשת המזון הגדולה בישראל דיווחה על זינוק של 7.8% במכירות בנטרול פסח, קפיצה של 3.6% במכירות חנויות ועל סגירת 7 סניפים מפסידים
שופרסל, רשת המזון הגדולה בישראל, פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2016 והציגה עלייה של 0.9% בהכנסות ל-2.8 מיליארד שקל.
הרווח הנקי עמד על 53 מיליון שקל, זאת לעומת 13 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח התפעולי של הרשת (ללא תוצאות הנדל"ן של שופרסל) לפני הוצאות אחרות, עמד על 66 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3 מיליון שקל ברבעון המקביל.
- רמי לוי ממשיך לנסות לרכוש את מגה: מציע עוד 90 מיליון שקל
- בן־משה, רמי לוי וטיב טעם לא מוותרים על מגה
- רמי לוי גייס לדירקטוריון שלו את מנכ"ל רבוע כחול שעבר
שופרסל הציגה עלייה משמעותית יותר במכירות כאשר לוקחים בחשבון את עיתוי חג הפסח. חג הפסח הוא עונת השיא של קניות המזון בשנה, ולעיתוי החג השפעה מכרעת על דו"חות הרבעון הראשון.
השנה חל חג הפסח בשבוע האחרון של חודש אפריל, וכך עונת הקניות לפני החג, שנחשבת בדרך כלל לשבועיים לפני ליל הסדר, נשארה כולה ברבעון השני. זאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד – אז חל ליל הסדר בשבוע הראשון של אפריל, מה ששם את תקופת ההיערכות לחג בתוך הרבעון הראשון של השנה.
בניטרול השפעת חג הפסח דיווחה שופרסל על צמיחה של 7.8% במכירות.
פרמטר חשוב אחר עבור רשתות המזון הוא מכירות בחנויות זהות, שמנטרל שינויים בכמות הסניפים של החברה (עוד גורם שמשפיע דרמטית על מכירות). בנתון זה קפצה שופרסל ברבעון הראשון ב-3.6%, נתון שמראה כי שופרסל הגדילה את נתח השוק שלה על חשבון המתחרות.
איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל | צילום: עמית שעל |
עוד נתון משמעותי שהתחזק ברבעון הראשון בשופרסל היה הרווחיות הגולמית – נתון שמראה את הפער בין המחיר בו קונה שופרסל סחורה מהספקים לבין מחיר המכירה של אותה סחורה לצרכן. הפער הזה התרחב – מ-22.2% ברבעון הראשון של 2015, לנתון של 26% ברבעון הראשון של 2016.
התרחבות ברווחיות הגולמית יכולה לנבוע ממחירי מכירה טובים יותר מהספקים, או ממחירים גבוהים יותר לצרכן. שופרסל נימקה את הפער בשיפור בתנאי הסחר (כלומר מחירים טובים יותר מהספקים), הגדלת נתח המותג הפרטי במכירות וכן התייעלות.
ה-EBITDA של שופרסל כולה עמד על 168 מיליון שקל, 5.9% מההכנסות, לעומת 89 מיליון שקל ושיעור של 3.1% מההכנסות.
ממשיכה לצמצם שטחי המסחר
כמו כן דיווחה שופרסל כי החליטה במהלך הרבעון לסגור 7 סניפים מפסידים. על סניפים אלה ביצעה במהלך הרבעון הראשון מחיקה של 13 מיליון שקל. בכך ממשיכה שופרסל את המגמה להצטמצם בשטחי המסחר שלה. ברבעון הראשון באה מגמה זו לידי ביטוי בין השאר במכירות למ"ר, שעלו ב-6.7%, בין השאר לאור צמצום שטחי המסחר של הרשת.
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, אמר בשיחה עם "כלכליסט" כי "לסגור סניפים זה נושא שמלווה אותי מהכניסה לתפקיד. נתנו לזה עוצמה בתוכנית האסטרטגית שעשינו ב-2014, ובכל רבעון נבחן צורך בסגירת חנויות והקטנת שטחי מסחר. מנגד, נפתח חנויות איפה שצריך. אבל מאז 2014 אנחנו מצטמצמים ונמשיך להצטמצם".
במהלך הרבעון הראשון נהנתה שופרסל ממתחרה עיקרית - מגה - שנוהלה בידי נאמנים במינוי בית המשפט, וניהלה מגעים למכירתה. "אנחנו מתחלקים עם כל השוק באירועי מגה", אמר אברכהן באשר לתפקיד של מגה הלא מתפקדת בתוצאות הרבעון הראשון.
"אבל הבסיס לשיפור הוא המהלכים שביצענו בקיץ 2014. קיבלנו את אמון הציבור בזכות מהלכים אלה וזה יימשך גם ב-2016". על המשך הדרך, ובפרט רכישת מגה על ידי אחד המתחרים הקטנים של שופרסל, אמר אברכהן: "השוק משתנה, ואנחנו עושים את כל המהלכים כדי להיערך לכך".
אחד המנועים החזקים של שופרסל לשיפור הוא המותג הפרטי, שהרשת הצליחה להכניס לקטגוריות שעד כה נשמרו ליצרנים הגדולים בלבד, כמו מוצרי חלב. כשנשאל לאן ימשיך המותג הפרטי אמר אברכהן כי "אין לזה גבולות. ממזון תינוקות, דרך פארמה ויש לזה מספיק עולמות. אמרנו שניכנס למירב העולמות ועד סוף השנה נראה אלמנטים חדשים בסניפים, פסטות מצוננות, סכיני גילוח, קצף גילוח, שמפו - הכל בתהליך של כניסה".