ראיון כלכליסט: "פרטנר לא תמהר לרכוש את תפוז"
בשוק מעריכים שאחרי שאילן בן דב סיכם על רכישת פרטנר, היא תרכוש מידיו את תפוז. אבל לדברי המנכ"ל דן חן, "עוד מוקדם לדבר על זה"
רבים בשוק הדוט.קום הישראלי סבורים כי עכשיו, כשאילן בן דב סיכם על רכישת השליטה בפרטנר, הצעד המתבקש הוא שפרטנר תרכוש את אתר האינטרנט תפוז, הנמצא אף הוא בשליטת בן דב ומספק עבורה שירותים בתחום התוכן הסלולרי. בשנת 2008 לבדה סיפקה פרטנר 38% מהכנסות תפוז בתחום התוכן הסלולרי.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
הכנסות תפוז נובעות משני תחומים עיקריים, אינטרנט וסלולר, והחברה מספקת שירותים סלולריים לא רק לפרטנר אלא גם למפעילי תקשורת אחרים. לכאורה, מתבקש כי שתי החברות, העובדות יחד מאז 2003, יסיטו פעילות נוספת מפרטנר לתפוז בעקבות הרכישה הטרייה, הגם שלא ברור כיצד מהלך כזה ישפיע על השימושים של חברות אחרות, כמו סלקום ופלאפון, בשירותיה של תפוז.
לדברי דן חן, מנכ"ל תפוז בשנה וחצי האחרונות, "פרטנר נרכשה על ידי אילן בן דב אבל זה לא משפיע על העבודה עם מפעילי תקשורת סלולרית אחרים. בדיוק כמו שנענע10 שהיא חברה־אחות של סלקום ופלאפון היא חברה־אחות של וואלה, והן עדיין עובדות עם מפעילים אחרים, כך גם תפוז תמשיך לעבוד עם סלקום, עם פלאפון וגם עם אורנג'".
אז רכישת תפוז על ידי פרטנר לא עומדת על הפרק? ורכישה בכלל?
חן: "מוקדם לדבר על זה. עסקת פרטנר לא הושלמה. זה לא הכרח המציאות. פלאפון לא רצתה לקנות את וואלה. לפני שנה וחצי דובר על זה שדפי זהב תרכוש את תפוז. עכשיו אנחנו לחלוטין לא למכירה, אף על פי שבמחיר הנכון, הכל למכירה".
מה הייחודיות של אתר תפוז שמאפשרת לו להתחרות בין שלל אתרי האינטרנט ומושכת אליו מפרסמים?
"תפוז הוא אתר תוכן של גולשים וקהילות. כל האתר מורכב מתכנים של גולשים. אין תכנים כמו ב־ynet. הגולשים מזינים את האתר בפורומים ובבלוגים, ומשתפים תמונות. נוסף על כך יש לנו את FLIX, שזה אתר שיתוף וידיאו הדומה ליוטיוב, ושהנו אחד מאתרי הווידיאו הגדולים בארץ. אנחנו גם האתר היחיד שמשלם לבלוגרים".
הכנסות תפוז מתחלקות לשניים: שטחי פרסום ושירותים סלולריים, כשבדרך כלל תפוז מקבלת סכום מסוים ממפעיל הסלולר, על בסיס כניסות של המשתמש לתכנים שתפוז מציעה.
מלבד ההכנסות מתחום הסלולר והאינטרנט הקימה תפוז לפני שלוש שנים מיזם חדש, העונה לשם blogTV. מדובר בשירות המאפשר לגולשים לנהל שידור וידיאו אישי מקוון, המוצג בשידור חי על גבי האתר. למטרה זו הקימה תפוז חברה־בת ייעודית, שבדצמבר 2008 הוחלט על סגירתה ועל החזרת פעילות blogTV למחלקה בתוך תפוז. בשנת 2008 רשמה תפוז הפסד תפעולי של כ־10 מיליון שקל, הנובע מהפסדי blogTV וממחיקה של עלויות פיתוח מוצר שהוונו.
מה היה הרקע לסגירת blogTV?
חן: "במקור החלטנו להעביר את פעילות blogTV לחברה־בת, כי העסק התחיל לגדול ורצינו להכניס שותפים אסטרטגיים בחו"ל. בסוף זה לא יצא לפועל. לפני המשבר היו צריכות להתבצע שתי עסקאות, שמחוסר מזל לא מומשו. עסקה שלישית החלה להירקם כשפרץ המשבר, ולכן טורפדה, ואז הפסקנו לחפש שותפים או משקיעים.
"הורדנו את קצב שריפת המזומנים של blogTV מ־200 אלף דולר בחודש ל־50 אלף דולר, בעיקר באמצעות קיצוצים של עובדים. blogTV היה סטארט־אפ: הומצא בתוך תפוז, עבד בארץ, הצליח מאוד ב־2005 ואז החלטנו לייצא אותו. היתה התעניינות גדולה בחו"ל: גופי מדיה, ערוצי תקשורת מסחריים וחברות מדיה גדולות רצו להשתמש במוצר באינטרנט במדינות שבהן פעלו.
"אנחנו בפירוש לא מוותרים על הרעיון, פשוט הכנסנו אותו לתוך החברה. עכשיו המחלקה מתנהלת יותר כמו סטארט־אפ. מעלים גרסה חדשה כל שבוע. אני לא שולל כניסת שותפים עסקיים בעתיד".
מדוע שתפוז לא תתקשר עם גוף מדיה כדי לקבל יותר כוח?
חן: "כשקיבלתי את החברה, היה מצב נתון שיש צמדים כאלה כמו mako עם קשת, נענע10 עם ערוץ 10, HOT עם ynet. לא היה מישהו פנוי עבורנו והחלטנו להשתמש ב־FLIX כדי להפוך את החיסרון הזה ליתרון, והיום FLIX עובד עם כל הערוצים המסחריים. כמובן שהפרקים המלאים של "הישרדות" יהיו רק בנענע10, אבל חלק מהזכיינים משתמשים ב־FLIX כדי לקדם תוכניות באמצעות שידור קטעים. כך אני מרוויח מזה שיש ב־FLIX תכנים של הפקות טלוויזיה".
המשבר לא פגע בפרסום ברשת?
"להפך, היתה צמיחה. המדיות האחרות חוו מצוקה. תקציבים עברו לאינטרנט. האינטרנט יותר זול למפרסמים וגם מציע פרסום בווידיאו. נוסף על כך, תפוז, בשונה מאתרים אחרים, הוא אתר קהילתי של תוכני גולשים, וכך הוא מאפשר תחום של פרסום שעובר מפה לאוזן, 'באז מרקטינג'. הפרסום באינטרנט עקף את הפרסום בטלוויזיה. בארצות הברית במחצית שנה אחת, הפרסום בווידיאו באינטרנט גדל ב־40%. בארץ קורה תהליך דומה".
גם בסלולר צופים גידול בהכנסות?
"לא. אנחנו עובדים עם ארבעת המפעילים הסלולריים אבל אף שהיקף הפעילות גדל כל הזמן, היה שינוי בתעריפים של המפעילים. הם החליטו להוריד תעריפים לספקי התוכן, ובסופו של דבר נאלצנו להסכים, חברות סלולר הן גופים מאוד חזקים. לכן בסלולר אנחנו גדלים לעוד כיוונים, מעשירים את סל המוצרים שאנחנו מציעים".
מה התוכניות הלאה?
"יש לנו כוונה להרחיב את הפעילות של תפוז באינטרנט ובסלולר, יכול להיות בדרך של רכישה או מיזוג או בדרך של השקעות ופיתוח עצמאי. רכישות יכולות להיות של כל מיני מיזמים בתחום האינטרנט או פעילויות קיימות בתחום הסלולר דוגמת חברות שמספקות שירותים בתחום הסלולר כמו משחקים. הכוונה שלנו היא להיכנס לפעילויות קיימות כמו לרכוש אתרים, דוגמת וואלה שקנו את מקושרים".