$
בורסת ת"א

שוק הסלולר מסכם רבעון נטול הפתעות: פלאפון מצמצמת פערים מול פרטנר וסלקום

פרטנר הציגה את הרווח הנקי הגדול בענף - 288 מיליון שקל - אף שחלק מהאנליסטים הגדירו אותה "משעממת", סלקום מובילה מבחינת ערכים מוחלטים, ופלאפון נהנתה מרבעון מצוין בעקבות כניסת הרשת החדשה שלה

גילעד נס 11:2718.08.09

דו"חות סלקום מסכמים את תקופת הדיווח של שלוש חברות הסלולר הגדולות, ומאפשרים לנתח את שהתרחש בשוק הסלולר ברבעון השני. בניתוח הנתונים גלומה בעיה: למרות עמידה בתקנים חשבונאיים זהים, כל חברה נוקטת שיטת דיווח מעט שונה בכמה מהתחומים, ולפיכך בחלק מהנתונים הגלויים לכאורה עדיין ישנן סטיות כאשר מנסים להשוות בין החברות. נוסף על כך, התפתחויות בשוק גורמות לעתים לעיוות הנתונים גם רטרואקטיבית - למשל רכיב "דקות שימוש" (MOU) בדו"חות 2009 הושפע מהחלטת משרד התקשורת להנהיג יחידת גבייה של שנייה אחת ולא של 12 שניות כבעבר.

 

פוסט-פייד לעומת פרי-פייד

 

נתון גיוס מנויים חדשים נטו לרבעון הוא בכלל מספר שקשה להשוותו בין החברות. גם התהדרות בגיוס יותר מנויי פוסט־פייד לעומת פרי־פייד אולי נשמעת טוב, עד שמתברר שחברה אחת רושמת מנוי פרי־פייד ברבעון רק אם ביצע שיחה בפועל, ואחרת מחשיבה אותו כמנוי קיים מהרגע שהצטרף אליה.

 

ובכל זאת, אם מנסים לסכם את הרבעון בשוק, אפשר לראות שסלקום מובילה מבחינת ערכים אבסולוטיים, כלומר מספר מנויים, הכנסות, רווח ותזרים מזומנים, וזאת כנגזר ממצבה ברבעונים הקודמים. קל להמשיך ולהציג צמיחה במספרים אבסולוטיים כאשר מתחילים בבסיס גדול יותר של מנויים והכנסות לעומת המתחרות. פלאפון, מאידך, מובילה בצמיחה. גם כאן לא מדובר בעניין יוצא דופן - בהתחשב במספר מנוייה והכנסותיה, כל עלייה בנתונים אלה מתורגמת לעלייה גדולה יותר מבחינה שיעור המנויים לעומת מתחרותיה הגדולות יותר.

 

ופרטנר? היא, כמו שהגדירו אותה כמה מהאנליסטים בהתייחסותם לדו"חות הרבעון השני שלה, משעממת. פרטנר אמנם הציגה ירידה של 6.5% ב־EBITDA לעומת הרבעון המקביל אשתקד (בעיקר עקב ההשקעה הנרחבת בכניסה לתחום השיחות הפנים־ארציות וירידה בהכנסות מנדידה), אך הצליחה בכל זאת להציג את הרווח הנקי הגדול בענף (288 מיליון שקל) בזכות הוצאות מימון מופחתות.

 

שוק רווי

 

בפרטנר השקיעו כ־25 מיליון שקל ברבעון בפעילות השיחות הפנים־ארציות ללקוחות פרטיים, והיא מתמודדת עם בזק, HOT, סמייל 012, נטוויז'ן־ברק ולאחרונה גם בזק בינלאומי - שוק רווי שבעיקר מתחרה כיום בגזרת המחיר. בסלקום נמנעים מתחרות בשיחות הפנים־ארציות ואספקת האינטרנט במגזר הפרטי. מלבד העובדה שעוד חברה בקבוצת אי.די.בי, נטוויז'ן, פועלת בשוק זה ממש, הרי שבסלקום אין סינרגיה בין פעילות במגזר הפרטי בהקשר זה, פעילות המצריכה שיווק ישיר ללקוחות פרטיים, הקמת תשתית או הסתמכות על תשתית של ספק קיים, והתאמת מכשירים לשימוש נייח. בפרטנר, כזכור, משתמשים בתשתית הפס הרחב הקווית הקיימת בבית הלקוח בידי HOT או בזק, ובעצם משמשים מעין מפעיל וירטואלי על גבי תשתית של ספק תשתית אינטרנט קיים.

 

 

אף שהאייפון מככב כבר בדו"חות הרבעון השני, בדמות אזהרת ספקיות הסלולר על עלייה בהוצאות על רכישת מלאי המכשירים, הוא ישפיע, אם בכלל, רק על תוצאות הרבעון השלישי (רכישת המכשירים) והרביעי (תחילת הפצתם בשוק). השנה הנוכחית כולה מושפעת מכניסת הרשת החדשה של פלאפון, שאפשרה לה להרחיב את מגוון ספקי הטלפונים הסלולריים שעמם היא עובדת, להציע שירותים חדשים ולחדש את תדמיתה. תוצאות הרבעון השני, שהוא הרבעון השלם הראשון שבו פעלה הרשת החדשה, היה מצוין עבור החברה, ובה עלה הרווח ב־29% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וההכנסות גדלו ב־13%. תוצאות אלה הזניקו את צמיחת קבוצת בזק כולה.

 

אף ששלוש החברות הצליחו לעקוף (מי יותר, מי פחות) את תחזיות האנליסטים לרבעון, פלאפון היא כנראה הסיפור המעניין ביותר כרגע: היא הציגה את הצמיחה הגדולה ביותר ברכיב השירותים, 4.5%, והצליחה אפילו להציג גידול ב־ARPU. מאידך, גם לאחר הגידול, לפלאפון עדיין ה־ARPU הנמוך מבין שלוש הספקיות, עובדה שעשויה להשתנות ככל שעוד לקוחות יעברו לרשת החדשה. ברבעון השלישי עתיד מספר לקוחות הדור השלישי של החברה לעבור את ה־50%. ועדיין, החברה מציגה את היחס הנמוך ביותר של הכנסות משירותי ערך מוסף לעומת כלל ההכנסות - 19.2% ברבעון השני. במילים אחרות, ברבעון השני החלה פלאפון לממש את הפוטנציאל של הרשת החדשה, אך מבחינת מספרים אבסולוטיים היא עדיין רחוקה מפרטנר ומסלקום.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x