$
פרסום ושיווק

ניתוח כלכליסט

פרטנר יוצאת לקרב על המזפזפים של HOT ו־yes

בניגוד לסלקום TV וסמארט, שפונות לקהל שנטש את HOT ו־yes, הטלוויזיה שהשיקה אתמול פרטנר לא מסתמכת על VOD. במקום היא מציעה 40 ערוצי שידור שיתחרו ישירות בדואופול, אבל בשליש מחיר. גם למתחרות ברור שהמחירים הנוכחיים לא יחזיקו לאורך זמן

עומר כביר 08:3328.06.17

בשבועות האחרונים, שוק הטלוויזיה היה בסחרור. כל השחקניות הפעילות — HOT, yes, סלקום וגם טריפל סי — כססו ציפורניים לקראת הכניסה הצפויה של פרטנר לתחום הטלוויזיה הרב־ערוצית. החברה בנתה את השירות החדש במשך כמה שנים, השקיעה בתכנים, בנתה ממשק, פיתחה תוכנית עסקית ושחררה רמזים שמה שהיא תציג בסופו של דבר יביא למפץ גדול בשוק.

 

אתמול הגיע רגע האמת כשהחברה חשפה את השירות שלה, פרטנר TV ובעיקר את תג המחיר שלו: 69 שקל לחודש, ותוספת של 20 שקל לחודש בתמורה לגישה מלאה לתכני נטפליקס. טריפל הכולל ספק אינטרנט, קו טלפון ביתי וטלווייזיה רב־ערוצית יעלה 129 שקל לחודש או 149שקל לחודש בתוספת תכני נטפליקס. השירות יגיע לבתי לקוחות לקראת סוף יולי והחבילה המשולבת עם נטפליקס תוצע כמה שבועות לאחר מכן.

 

אם לשפוט לפי תגובות ראשוניות של גורמים בשוק, הלחץ של המתחרות לפני ההשקה היה מוצדק. השירות של פרטנר אולי לא מושלם, גם מבחינה טכנית וגם מבחינה היצע התכנים, אבל יש לו מספיק יכולות ופונטציאל כך שבשילוב עם המחיר האטרקטיבי, הוא מהווה איום שלא ניתן לבטל על השחקנים הוותיקים, ובעיקר על ההגמוניה של הדואופול HOT ו־yes.

 

חיים סבן, בעל השליטה בפרטנר חיים סבן, בעל השליטה בפרטנר צילום: אוראל הכהן

 

 

עיקר ההשקעה בתוכן של פרטנר התמקד בערוצים הלינייארים. חבילת התוכן כוללת 40 ערוצים ובהם כל ערוצי עידן+ (ערוץ 2, ערוץ 10, כאן, חינוכית, ערוץ הכנסת ואחרים), כל ערוצי ספורט 5 (כולל ערוץ ה־HD), מבחר של ערוצי בידור ולייפסטייל (נשיונל ג'יאוגרפיק, פוד נטוורק, ויוה, viceland, AMC, FTV ועוד), מבחר ערוצי ילדים (ערוץ הילדים, לוגי, ג'וניור, בייבי), ערוץ הספורט הווירטואלי GINX, ערוצי חדשות בולטים (CNN ופוקס ניוז) וכן ערוץ בידור ישראלי בלעדי שמופק בשיתוף עם טדי הפקות.

 

שיתוף פעולה יחודי עם רשת נטפליקס

 

ה־VOD של השירות משלב תוכן בינלאומי וישראלי, ומכיל 3,000 כותרים של סדרות וסרטים ישראלים וזרים למבוגרים ולילדים, כאשר המספר עתיד לגדול משמעותי עד סוף השנה. התוכן הבינלאומי נרכש באמצעות חברת Vubiquity הבינלאומית, שמנהלת את הרכש בעבור פרטנר, וכולל סדרות כמו מר רובוט, קוונטיקו, נשק קטלני, האנטומיה של גריי, משלחת חיפוש והסקס של מאסטרס, לצד סרטים של דיסני, וורנר יוניברסל ועוד. תוכן ה־VOD המקומי כולל את ספריית הסדרות המלאה של קשת, רשת וערוץ 10, וכן תכני VOD מערוצי ילדים כמו בובספוג ודורה לצד סרטי דיסני כמו לשבור את הקרח.

 

 

 

חלק מהתוכן הזר ב־VOD, בעיקר סרטים חדשים אך גם סרטים קלאסיים, יהיה בתשלום אך בפרטנר מדגישים שמרבית התוכן מוצע בחינם. בפרט, מציינים בחברה, סדרות ישראליות דוגמת רמזור, שבשירותי ה־VOD של HOT כרוכות בתשלום ובפרטנר TV יהיו זמינות בחינם.

 

לפרטנר גם שיתוף פעולה ייחודי עם נטפליקס, שמתבטא בהטמעה של שירות הסטרימינג בממשק ההפעלה של שידורי הטלוויזיה ובכפתור גישה מהירה בשלט. שיתוף הפעולה בין השתיים יכלול בקרוב גם אפשרות להרשמה לשירות דרך פרטנר עצמה. כך יהיה ניתן להירשם למסלול ה־HD של נטפליקס, הכולל את כל תכני השירות וצפייה מעד שני מסכים, בתוספת של 20 שקל לחודש בלבד, לעומת כ־35 שקל בהרשמה ישירות מול נטפליקס.

 

בפרטנר רואים בשיתוף הפעולה עם נטפליקס משמעות גדולה ומתייחסים לספריית ה־VOD של נטפליקס כחלק מהשירות שלהם. מסיבה זו למשל, אין ב־VOD של פרטנר TV תכנים שזמינים בנטפליקס.

 

התוכן המשודר נשמר גם מבלי להקליט

 

הממיר שמציעה החברה מבוסס אנדרואיד TV, מערכת הפעלה של גוגל לממירים וטלוויזיות חכמות, וכולל לא מעט יכולות מתקדמות. חלקן נמצאות אמנם אצל המתחרות, אבל נראה שלאף מתחרה אין את כל היכולות הקיימות גם יחד.

 

כך, למשל, מציעה פרטנר אפשרות לחזור אחורה עד שבועיים בכל אחד מהערוצים הלינייארים ולצפות בתכנים ישירות מהענן, גם אם לא הוקלטו, לצד ממשק הקלטה מסורתי יותר שמאפשר לשמור תכנים לצפייה מאוחרת יותר מכל מכשיר.

 

כמו כן כולל הממיר יכולות חיפוש חזקות, המקיפות לא רק את תכני ה־VOD, אלא גם את התכנים השבועיים האחרונים של הערוצים, ושמאפשרות למיין תכנים לפי קטגוריה ותאריך. מדובר בממשק חיפוש מהיר וחזק במיוחד, שמהווה תחליף מצוין לשיטוט בחיפוש אחר תכנים לצפייה, ושנתמך גם ביכולות חיפוש קולי. ההתבססות על אנדרואיד TV מאפשרת לפרטנר גם להתחבר לחנות האפליקציות הנרחבת של גוגל, ולהציע גישה מלאה אליה ישירות. בין השאר ניתן למצוא אפליקציות גיימינג ושירותים פופלריים כמו פייסבוק. החברה מציעה גם אפליקציות למכשירי אנדרואיד ול־iOS שיספקו גישה מלאה לשירות.

 

אדם צ'זנוף יו"ר פרטנר בהשקת פרטנר TV אדם צ'זנוף יו"ר פרטנר בהשקת פרטנר TV צילום: עמית שעל

 

 

בניגוד לסלקום, אין לפרטנר אפליקציות לטלוויזיות חכמות או לאפל TV, אך היא צפויה להשיק אפליקציית אפל TV ואפליקציה לטלוויזיות חכמות מבוססת אנדרואיד עד סוף 2017, ובתחילת 2018 לצרף להן גם אפליקצית לטלוויזיות חכמות עם מערכות הפעלה אחרות (דוגמת LG, שעושה שימוש ב־webOS). גם צפייה מהמחשב האישי עתידה להתווסף בחודשים הקרובים.

 

המחיר נמוך, אבל לא כולל את שידורי HBO

 

ההשקה עצמה, כך עושה רושם, הגבירה משמעותית את הלחץ בשוק הטלוויזיה המקומי. גורמים בקרב המתחרים, שביקשו להישאר בעילם שום אמנם אמרו בשיחות רקע שהם לא מודאגים כלל מהמהלך של פרטנר, ושהוא לא מאיים על פעילותם הנוכחית, אך מיד לאחר מכן הקדישו זמן ניכר על מנת להצביע על חסרונות השירות השונים בניסיון להסביר למה אין להם סיכוי. הניסיונות היו כל כך עיקשים, שאי אפשר היה שלא לתהות: אולי בכל זאת יש להם ממה לפחד?

 

זה לא שאין לשירות חסרונות לעומת המתחרים. בניגוד ל־HOT, yes וסלקום tv אין לפרטנר את תכני העילית של HBO. מצד שני בפרטנר יש את החיבור לנטפליקס שמשקיעה כל שנה 6 מיליארד דולר בתוכן, בעוד ש־HBO משקיעה 2 מיליארד דולר בלבד. צריך לזכור כי ניתן להתחבר לנטפליקס בארץ גם ללא פרטנר TV, אולם בהקשר זה בפרטנר מציינים את נוחות החיבור דרכם ואת הנחת המחיר שלהם.

 

נקודה חלשה נוספת בצד התוכן היא ערוצי הספורט, ובעיקר היעדרם של ערוצי צ'רלטון ו־one. עם זאת, סקר מקיף שנערך לאחרונה על צרכני הטלוויזיה בישראל העלה ש־92% מהצופים מסתפקים בתכני ספורט 5. גורמים בפרטנר אומרים כי בשידורי הטלוויזיה של החברה נעשה מאמץ מרוכז להביא רק תכנים שיש להם את הביקוש הגבוה ביותר. הדגש, לדברי אותם גורמים הוא לא על ספרייה ענקית ורחבה, אלא על ספרייה ממוקדת שמנסה לענות לצרכים של מרבית קהל היעד.

 

קהל היעד של פרטנר הוא לא הקהל שהתחבר עד היום לסלקום tv או הקהל שלא מחובר כיום לאף שירות בתשלום, אלא דווקא הקהל המסורתי יותר של HOT ו־yes. זה שחוויית הצפייה שלו עדיין מתבססת בראש ובראשונה על צפייה בערוצים לינאריים והקלטת תכנים מהם, ושבעבורו הצפייה ב־VOD היא רק חוויה משלימה.

 

המיקוד הזה ניכר היטב בממשק של פרטנר TV. בשעה שהממשק של המתחרות החדשות האחרות, סלקום tv וסמארט של טריפל סי, בנוי סביב תכני ה־VOD שלהן, הממשק של פרטנר שם במרכז את הערוצים הלינייארים. בחברה שאפו לשחזר כלל האפשר את חוויית הצפייה של HOT ו־yes, שבה מדליקים טלוויזיה והתוכן כבר מתנגן — בלי לדפדף ובלי לבחור.

 

 

 

סלקום tv נכנסה לשוק עם אסטרטגיה שונה, שראתה ב־VOD את המרכז ובערוצים הלינייארים את התוספת. לא רק הממשק הטכני שלה בנוי כך, גם אסטרטגיית התוכן שלה כללה בהתחלה מיעוט של ערוצים מסורתיים, ורק לאחר זמן היא החלה בהרחבתם.

 

בפרטנר, ולדבריהם הדבר נתמך גם במחקרים, סבורים שמרבית הצופים עדיין מחפשים את החוויה המסורתית של צפייה בערוצים, ובנו את הממשק ואת התוכן שלהם סביב תפיסה זו. כתוצאה, יש לחברה מהרגע הראשון היצע ערוצים רחב מאוד, יותר מזה של סלקום tv, בוודאי יותר מזה של סמארט, וכזה שלהערכתה עונה על מרבית הצרכים של מרבית הצופים.

 

התוכן, ובפרט ה־VOD, הוא אכן לא נרחב כמו ב־HOT וב־yes, אבל את זה אפשר ליחס גם למחיר הנמוך יחסית. חבילות של HOT ו־yes יכולות לעלות יותר מפי 3, כאשר בעבור גישה ל־VOD יידרש המשתמש להוסיף כל חודש 35 שקל. מחיר נמוך יותר משמעו, בהכרח, גם תוכן מצומצם יותר.

 

הפלטפורמול המוזלות: לא טרנד חולף

 

השאלה הגדולה היא האם התוכן שמציעה פרטנר TV מספיק על מנת להכניס מכה ליריבות האחרות. עדיין מוקדם לענות על השאלה הזו בוודאות — בשביל זה צריך לשבת עם השירות בבית לפחות שבוע. בפרטנר ציינו אתמול כי עמדות ההדגמה שהוצגו באירוע החשיפה לא כללו עדיין את כל תוכן ה־VOD שיהיה זמין עם הגעת השירות לבית הלקוחות ביולי.

 

אבל בהתרשמות ראשונית, יש לפרטנר חבילה שנראית כמשתלמת ביותר. ב־69 שקל לחודש היא לא הזולה ביותר בשוק, אבל המרחק שלה מסמארט עומד על 19 שקל לחודש בלבד (9 שקלים למשתמשי סמארט שהוסיפו ממיר) והיא כוללת מבחר תכנים גדול הרבה יותר. ה־VOD אולי לא מקיף כמו זה של סלקום tv, אבל מי שיבחר לצרף את נטפלקיס יקבל ספרייה רחבה במיוחד במחיר כולל שעדיין נמוך מהתשלום הבסיסי לסלקום tv.

 

כאשר משווים את המחיר של פרטנר TV, בשילוב עם היצע התכנים והדגש על ערוצים לינייארים וממשק המשתמש שבנוי סביבם, מתקבל מוצר שמהווה תחרות עזה ל־HOT ו־yes. סלקום tv כבר הצליחה לזנב בדואופול ולבנות שירות עם 124 אלף משתמשים. עכשיו, פרטנר מאגפת אותן מימין עם מחיר זול עוד יותר ואסטרטגיה שהולכת ישר ללקוחות הליבה שלהן.

 

yes ו־HOT אמנם טוענות שהכול בסדר ושהן לא לחוצות, שהתוכן של פרטנר לא מהווה תחרות אמיתית לתוכן שהן מציעות, שמבחינה טכנית פרטנר סובלת מבעיות כמו היעדר תמיכה בטלוויזיות חכמות, ושגם ברמה התפעולית לא הכל עובד, אבל חרף זאת ברור שההתנהלות שם היא לא של "עניינים כרגיל".

 

זה לא מקרי ש־HOT מנהלת מגעים עם רמי לוי להצעת חבילה צרה, ושהיא השיקה לא מזמן שירות סטרימינג דמוי נטפליקס. זה לא מקרי ש־yes צפויה להשיק בחודשים הקרובים שירות אינטרנטי משלה בשם סטינג TV, שלפי מקורות יהיה נרחב הרבה יותר מהשירות המקביל של HOT או מאלו של פרטנר וסלקום. אחרי כמעט עשור וחצי של קיפאון, שוק הטלוויזיה הישראלי מתחיל להתעורר לחיים.

 

המתחרות הצעירות הן לא טרנד חולף, הן מאיימות באמת על הדואופול הוותיק. yes ו־HOT מתכוונות להגיב, במלוא הכוח והמשאבים. אבל כמו שלמדו סלקום ופרטנר בעצמן בימים שאחרי מהפכת הסלולר, לציבור יש זיכרון ארוך. הוא לא אוהב את HOT ו־yes, המחירים שהן גובות, התוספות על כל שירות אקסטה, העלאות המחירים התכופות, והשירות המזלזל.

 

אם הפתרון של פרטנר, סלקום וטריפל סי יהיה טוב מספיק, לא תהיה להם שום סיבה להישאר. מבחינת התוכן, לאף אחת מהמתחרות החדשות אין את התשובה המלאה להיצע הרחב של HOT ו־yes, אבל כל אחת מהן עונה על צרכים של אוכלוסיות אחרות. האיום האמיתי של השחקניות החדשות הוא שהן לא באמת מתחרות אחת בשנייה, לא רבות על אותו סוג של לקוחות. כל אחת מהן רוצה לגנוב מ־yes ומ־HOT לקוחות מסוג אחר. ביחד, יש להן פוטנציאל אמיתי להנחית מכה משמעותית לדואופול הוותיק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x