ניתוח כלכליסט
סיכום רבעון בשוק המזון: קונים יותר ברשת ובמרכזי הערים - ונמנעים ממרכזי הענק
המגבלות על מקומות בילוי ומסעדות הוציאו את קמעונאיות המזון מהקיפאון; גם ברבעון השלישי המרוויחות הגדולות הן הרשתות עם חנויות שכונתיות ומערך אונליין
בחינת התוצאות של קמעונאיות המזון ברבעון השלישי, הרבה אחרי שתמה פאניקת הקניות של הסגר הראשון, מוכיחה כי המשבר הוא כל מה שהרשתות נזקקו לו. רק לפני פחות משנה, בתום 2019, הרשתות הגדולות תרו אחרי מנועי צמיחה חדשים. בעוד שניצלו הזדמנויות לרכוש סניפים חדשים, הן התקשו להציג צמיחה אורגנית, כלומר עלייה במכירות של החנויות הקיימות.
- המכירות של רמי לוי צמחו בזכות הקורונה, אבל פחות מהמתחרות
- מחיר הוויתור על האונליין: צמיחה רבעונית מתונה ביוחננוף
- רווחי פרשמרקט הוכפלו - המכירות בחנויות הזהות צמחו ב-12.5%
כעת נראה כי הקורונה חילצה אותן מקיפאון (למעט יינות ביתן שמצויה בחולשה מתמשכת). חלקן הצליחו לייצר זינוק דו־ספרתי במכירות וברווח הנקי. הנהנות הגדולות מהמצב הן שופרסל, ויקטורי, פרשמרקט וטיב טעם; רמי לוי שיווק השקמה ויוחננוף, שפעילותן מבוססת על חנויות מוזלות גדולות וללא חנויות שכונתיות, נפגעו יותר. שתי הרשתות רשמו צמיחה בשיעור נמוך מהמתחרות ומצמיחת שוק מוצרי הצריכה, שמכירותיו על פי נתוני סטורנקסט עלו ב־8.9% מתחילת השנה. ההערכות בענף הן כי הצמיחה תימשך גם ברבעון הרביעי בשל הצפי להמשך המגבלות על מקומות הבילוי, בתי המלון והמסעדות, המגדילות את רכישת מזון לצריכה ביתית.
מערך האונליין ניצח
שופרסל, מובילת שוק קמעונאות המזון, צלחה את הרבעון עם ביצועים מרשימים ביחס לרשת שחוק המזון כמעט ולא מאפשר לה להתרחב בשל גודלה בשוק. מכירות הרשת צמחו ב־14.6% והסתכמו ב־3.7 מיליארד שקל, בין היתר על רקע זינוק בביקושים להזמנות אונליין, שהיוו ברבעון כחמישית מהכנסותיה. נראה כי שופרסל הגיעה מוכנה למשבר עם חנויות שכונתיות וזרוע אונליין. הצמיחה החדה ברשת היתה ברובה אורגנית, שכן מכירות החנויות הזהות צמחו ב־13.6% וזו הושגה גם מהזינוק במכירות האונליין, שהיוו 20.8% מהמכירות של הרשת ברבעון.
גם רשת טיב טעם, בשליטת ובניהול חגי שלום, התאוששה מהמשבר שפקד אותה לפני כשנתיים עם אסטרטגיה להורדת מחירים בחנויות שכונתיות ושיפור מערך אונליין, המהווה לדברי שלום כ־10% מהמכירות. מכירות החנויות הזהות של טיב טעם זינקו ב־22% במכירות. בניגוד לשופרסל, שלום לא שילם מחיר בשורת הרווח הגולמי, שצמח ברבעון ב־24.1% ואיפשר לרשת לשפר גם את הרווחיות ל־31.8% מהמכירות, שיעור מבין הגבוהים בענף.
מי שעוד נהנו משילוב בין העלייה בביקושים לחולשת קבוצת יינות ביתן, הן רשתות יוחננוף, ויקטורי ופרשמרקט שקנו מהחברה סניפים. אלא שרק פרשמרקט וויקטורי, הפועלות גם במרכזי הערים עם חנויות שכונתיות, רשמו צמיחה חדה במכירות וברווח הנקי, תוך שיפור הרווחיות הגולמית והתפעולית. את הרבעון השלישי חתמה ויקטורי עם עלייה חדה של 37.8% במכירות, שהסתכמו ב־615.5 מיליון שקל. בנוסף, רשמה הרשת צמיחה אורגנית שהתבטאה בעלייה של 11.6% במכירות החנויות הזהות. בהתאם לצמיחה במכירות, עלה הרווח הגולמי בשיעור דומה ואיפשר לחברה לשפר במעט את הרווחיות הגולמית שצמחה ל־25.3% מהמכירות.
רכישת רשת סופר דוש ושלושה סניפי יינות ביתן איפשרה לפרשמרקט לחתום את הרבעון השלישי עם צמיחה של 37.5% במכירות ל־409.2 מיליון שקל. מכירות החנויות הזהות צמחו בזכות הקורונה ב־12.5%. כל אלה הזניקו את הרווחיות הגולמית ל־35% מהמכירות, לעומת 33.5% בתקופה המקבילה אשתקד.
לעומתן רשתות יוחננוף ורמי לוי, שפעילותן מתמקדת בחנויות דיסקאונט בפאתי הערים ללא חנויות שכונתיות, לא הצליחו לרתום את ההשפעה החיובית של המשבר. מכירות הרשת שבשליטת רמי לוי צמחו ברבעון השלישי ב־7.7% והסתכמו ב־1.66 מיליארד שקל, בזכות פתיחת שלוש חנויות והשפעה חיובית של המשבר על רכישת מזון לצריכה ביתית. ההשפעה החיובית הזו לצד פתיחת חנות שנקנתה מיינות ביתן, הובילו את מכירות יוחננוף לעלות ב־7.2%, ואלה הסתכמו ב־821 מיליון שקל. מכירות החנויות הזהות של לוי ויוחננוף, נתון שמנטרל חנויות חדשות, צמחו ב־5.15% ו־5.9% בהתאמה.
את הקצב האיטי בצמיחה אפשר לייחס לכך שבשנה החולפת חלה עלייה בפעילות חנויות עירוניות הממוקמות בלב השכונות, לצד חשש להגיע לחנויות גדולות ועמוסות קונים - אך לרשת אין פעילות מסוג זה.
אשר לקבוצת יינות ביתן, אף שזו רשת פרטית, "כלכליסט" חשף בשבוע שעבר את תוצאות הקבוצה לסיכום המחצית הראשונה השנה, המציגה את אובדן המכירות בעקבות מכירת חנויות למתחרות ואת ההפסד התפעולי שלה. מכירות ביתן במחצית הסתכמו ב־1.9 מיליארד שקל, לעומת 4.2 מיליארד שקל ב־2019 ו־4.7 מיליארד שקל ב־2018. הירידה במכירות לא מנעה מהרשת לשפר את הרווח הגולמי והרווחיות הגולמית שעלתה ל־28% מהמכירות לעומת 27% בשנה הקודמת, אולם גם זה לא חילץ אותה מהפסד תפעולי של 20 מיליון שקל במחצית השנה.
גם אם תצא לפועל עסקת מכירת 40% מיינות ביתן לקבוצת משקיעים בראשות הפניקס, צפויה חגיגת ההתרחבות של הרשתות הבינוניות להימשך על חשבון יינות ביתן שמתכננת להעמיד עוד כ־30 חנויות למכירה, כשהקונות הפוטנציאליות הן ויקטורי, פרשמרקט ויוחננוף.
בהמתנה למרכזי הליקוט
ההערכות בשוק המזון הן כי ההשפעה החיובית של הקורונה על הענף תימשך ברבעון הבא ואף ב־2021, ונראה כי הזירה תתחמם עוד יותר באונליין. מרכז ליקוט אוטומטי ראשון מבין שניים של שופרסל צפוי להיפתח ברבעון השני, וגם רשת ויקטורי כבר נערכת להכפלת פעילות האונליין באמצעות הקמת מרכז ליקוט אוטומטי. במקביל, רמי לוי פועל להרחיב את פריסת מרכזי הליקוט הרובוטיים שמקימה עבורו חברת רובוטיקס. ניתן להעריך כי גם יוחננוף, שהשיקה בחודשים האחרונים שירות הזמנות באפליקציה ואיסוף עצמי מהסניפים, תבחן הרחבה של הפעילות המקוונת.