$
פרסום ושיווק

ניתוח כלכליסט

המשבר נתפר למידות של רשתות האופנה

הגבלות הקורונה שהוטלו על המשק סיפקו בלון חמצן למותגים הגדולים. הפסקת התשלום לקניונים והוצאת עובדים לחל”ת, תוך כדי התמקדות באונליין, אפשרו לקסטרו ולגולף ההפסדיות לעבור לרווח, ולפוקס להמשיך ולהרחיב את האימפריה

אורנה יפת 14:0229.11.20

הגבלות הקורונה שהוטלו על המשק חנקו מגזרים מסוימים, אך לחברות האופנה הגדולות הן דווקא סיפקו חמצן. הגברת המכירות באונליין, ההקלות הנרחבות בדמי שכירות לקניונים, הקפאת תשלומים לספקים, הוצאת עובדים לחל”ת וצעדי התייעלות נוספים - כל אלה אפשר לחברות קסטרו וגולף ההפסדיות לעבור לרווח, ולקבוצת פוקס להמשיך ולהרחיב את האימפריה.

 

הסגר הראשון אמנם תפס את כולם בהפתעה, אך בתוך זמן לא רב ביצעו רשתות האופנה את ההתאמות הנדרשות. לסגר השני הן כבר הגיעו עם הניסיון המתאים. על כך העיד גם הראל ויזל, בעל השליטה בפוקס: "אנחנו מצליחים להרוויח כסף ולא מעט. אנחנו בוגרי סגר א’ ואני בטוח שהקבוצה תצא ממשבר הקורונה מחוזקת יותר מהיום שהיא נכנסה אליו, גם בגלל היחלשות של מתחרים, ובעיקר בשל כל הצעדים שנקטנו מבחינת ייעול ההוצאות והמשך חדירה לתחומים נוספים בארץ ובחו”ל”.

 

את הרבעון השלישי חתמה פוקס בעלייה של 166% ברווח הנקי, שהסתכם ב־54 מיליון שקל. קסטרו עברה מהפסד לרווח של 41 מיליון שקל, וגולף עברה אף היא לרווח של 10.8 מיליון לעומת הפסד של 5.7 מיליון שקל ברבעון מקביל. לעומת זאת, בשורת ההכנסות פוקס היא היחידה שהציגה עלייה, בזכות המכירות בחנויות הזהות ובאתרי הסחר, ובהם טרמינל איקס, פוקס הום, ללין ושילב. מכירות פוקס עלו ברבעון השלישי ב־5.5% לסכום של 786 מיליון שקל; קסטרו ספגה ירידה של 17.5% בהכנסות ל־353 מיליון שקל; וגולף סיימה את הרבעון עם ירידה של 2.6% לסכום של 230 מיליון שקל.

 

”אפילו לא ביקשו תשלום”

 

בסגר הראשון הפסידו שלוש חברות האופנה הגדולות מכירות פוטנציאליות באתרי האונליין לאחר שלא הצליחו לעמוד בהסתערות הצרכנים. לסגר השני הן כבר נערכו לוגיסטית לביקושים גבוהים, ושיפרו את מערכי האונליין כדי למקסם את המכירות באונליין לקראת הסגר השני. במקביל עצרו החברות תשלומים לספקים כדי לצמצם הוצאות שאינן הכרחיות בתקופה זו. למרות זאת, מודים בחברות, המכירות באונליין לא יכולות להחליף מכירות של מאות חנויות. במקרה של פוקס מדובר בכ־700 חנויות, קסטרו מפעילה 400 חנויות ולגולף 330 חנויות.

 

 

אחת העלויות העיקריות לרשתות האופנה היא דמי השכירות לקניונים, ואלה נחסכו מהן בתקופת הסגרים. “הקניונים לא התחילו בכלל את השיחות איתנו, ואין שום ניסיון גביית שכר דירה עבור התקופה של הסגר השני. אין אפילו בקשה מצדם שנשלם. אני מתאר לעצמי שזה יגיע, ונתמודד”, אמר ויזל עם פרסום דו”חות הרבעון השלישי.

 

מתחילת השנה נהנתה פוקס מפטור והקלות בדמי שכירות בסכום של 60 מיליון שקל. קסטרו קיבלה הקלות והטבות בהיקף 30 מיליון שקל עבור החודשים מרץ עד ספטמבר, ובנוסף לכך בעלי השליטה ויתרו לקבוצה על דמי שכירות בגובה 1.4 מיליון שקל בנכסים שהיא שוכרת מהם. גולף נהנתה מהקלות והטבות בהיקף של 20 מיליון שקל עבור החודשים מרץ עד יוני, וזכתה לוויתור נוסף בהיקף של 7 מיליון שקל עבור החודשים יולי עד ספטמבר.

 

מתכוננים לחורף

 

אחד האתגרים המיידיים של חברות האופנה הוא היערכות עם מלאי לחורף. הספקים בסין אמנם חזרו לפעילות סדירה, אך חברות האופנה מייצרות גם במדינות אחרות באסיה כמו הודו ובנגלדש וכן בטורקיה, שבהן חלק מהייצור מתבצע עדיין תחת מגבלות שונות. “בחלק מהטריטוריות שבהן חזר הייצור לסדרו קיים שיהוי בזמני אספקה בשל העובדה כי מותגים בינלאומיים רבים מסיטים את פעילות הייצור בין מדינות בהתאם לזמינות משאבי הייצור”, מסרה קבוצת קסטרו. “במקביל קיים חשש כי עלייה בתחלואה באילו מהטריטוריות שבהן מיוצרים מוצרי הקבוצה או תחילתו של גל נוסף של התפשטות הנגיף עלולים ליצור עיכובים באספקת מוצרים”.

 

 

חנות של קסטרו חנות של קסטרו צילום: איימי נקדאי

 

בנושא המלאים חברות האופנה פועלות להתאים את רמת ההוצאות לרמת ההכנסות הנמוכות, ואף לוקחות בחשבון סגר שלישי. כך קסטרו הגיעה עם ספקי המלאי שלה להסכמות על הקפאת ייצור סחורה, דחיית מועדי אספקה, הוזלת עלויות ייצור ומתן הנחות עבור סחורה שכבר יוצרה. הקבוצה כבר ביצעה התאמות להזמנות העתידיות של עונת החורף הקרובה ושל הקיץ הבא בהתאם לתחזית המכירות של כל מותג.

 

מרבית פריטי קולקציית החורף של גולף כבר הגיעו לישראל או בדרכם לארץ במשלוח דרך הים. למרות זאת, גולף מסרה כי בשל אי הוודאות קשה להעריך אם יתאפשר למכור את המלאי במלואו או בחלקו ואם מכירת הסחורה תהיה במחיר מלא או במחירי הנחה, במקרה שהחברה לא תצליח למכור את מלוא הסחורה. גולף כבר החלה בהזמנות לקולקציית הקיץ, אך אין ודאות כי המלאי יגיע ארצה בזמן.

 

רמות המלאי של פוקס גדלו ב־64 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה בשל פעילויות חדשות של הקבוצה והרחבת תחום הספורט עם פוטלוקר ונייקי בישראל ובחו”ל ועם הרשת החדשה דרים ספורט, וכן בשל העובדה שהחנויות היו מושבתות בחלק מהתקופה.

 

בתוך כך פוקס ממשיכה לפזר סיכונים ולהתרחב לתחומים נוספים, ופניה לכניסה לשותפות עם אלקטרה מוצרי צריכה ברשת חנויות הנוחות האמריקאית 7ELEVEN. קבוצת אלקטרה חתמה על קבלת הזיכיון מול החברה האמריקאית ופנתה לקבוצת פוקס בהצעה להיכנס לשותפות. “אנחנו בבדיקה מעמיקה מול האמריקאים”, אמר ויזל. “זו רשת מדהימה, צומחת, חדשנית עם סניפים בין 50 מ”ר ל־300 מ”ר, שיכולים להיות בכל בניין משרדים בתל אביב, בתחנות רכבת, ברחוב וגם בקניונים גדולים. אנחנו בודקים את כל הדברים הללו”.  

x