"האוכל הביתי בירידה, הטרנד עכשיו זה המבורגר וגלידה"
נורית שקד, המנכ"לית של חברת המשלוחים תן ביס, שנרכשה לפני כשנתיים ע"י תאגיד המשלוחים האירופי טייקאוואי בחצי מיליארד שקל, מספרת על הפעילות בזמן משבר הקורונה: "הפכנו לענף חיוני. לו היו אומרים לי שנגיע בעיתוי הזה לכמות השליחים הזו הייתי צוחקת. העולם השתנה, רק חבל שאלו הן הנסיבות"
תן ביס הפכה שלא ברצונה לאחת החברות המסקרנות בימי הקורונה. לפני קרוב לשנתיים נמכרה לתאגיד המשלוחים ההולנדי/אירופי "takeaway.com" שרכש אותה תמורת חצי מיליארד שקל, וכיום היא במצב אמביוולנטי: מצד אחד התחום העיקרי שלה, אכילה במסעדות – בשיתוק תחת הסגר הכפוי שהביאה הקורונה.
מצד שני זהו ללא ספק תור הזהב של המשלוחים הביתה, שירות שהשיקה לפני כשנתיים באמצעות חברת הבת שלה (שמונה כיום קרוב ל-2,000 שליחים). נורית שקד, מנכ"לית תן ביס, מבהירה: אנו מסתגלים ל"ניו נורמל" שהקורונה הביאה איתה.
- כמה שווה ארוחת הצהריים שלכם כשאתם עובדים מהבית
- "זה נחמד שיש תן ביס ושאתה חלק ממשהו גדול" – הפרילנסרים שהפכו לשכירים ברקע משבר הקורונה
- מתחרה חדשה וחברתית לוולט ותן ביס
"כבר מה-15 במרץ אנחנו מתרגלים ל'ניו נורמל' הזה ויודעים שהמצב לא יחזור למה שהיה לפני. לא רק כניסה ויציאה מסגר, אלא החיים לצד הקורונה בכללי. יש עלייה בעשרות אחוזים בהיקף המשלוחים, עלייה בעוצמות שלא חווינו. אנשים מפחדים לצאת מהבית, ומבחינת המסעדות - זה הערוץ היחידי שהן יכולת לקבל ממנו עכשיו פרנסה".
עד כמה העלייה בביקוש למשלוחים מפצה על אובדן אכילת עובדי הייטק במסעדות?
"אנחנו לא חברה שעושה רק משלוחים, ותחום המשלוחים חשוב אבל הוא לא מפצה. עיקר הפעילות שלנו הייתה מאכילה במסעדות. גם אנחנו חשים את המשבר, הוא לא פסח גם עלינו. המשלוחים זה נראה כמו חגיגה לעולם הטייקאווי, אבל זה רק למראית עין. גם אנחנו נפגענו. אבל אנחנו לומדים להתאים את עצמנו לניו נורמל. ביום הראשון של הסגר העברנו את 400 עובדי המטה לעבודה מהבית. מעבר לזה יש לנו את השליחים בחברת הבת. היינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש מעוד הרבה בחינות. עכשיו אנחנו כבר מייצבים את הכול: מתאימים את עצמנו לשעות השיא, להרחבת צוותים, לתת לקצב המהיר שרוצות המסעדות, להגדיל אזורי חלוקה, לאפשר למסעדות שרוצות להתחיל להיכנס למשלוחים להתחיל לעבוד, לגייס מרחוק. אני מאמינה שנחייה כמו עכשיו בחצי השנה הקרובה לסירוגין".
מייחלים לגל שלישי? עוד בוסט לתחום ההזמנות.
"חס וחלילה. אף אחד לא אוהב לרכב על משבר. להפך אנחנו רוצים שהדברים יתייצבו. נכון שהשוק עבר להרבה הזמנות מה שלדעתי יישאר איתנו גם אחר כך. גם כשלא היה סגר המספרים המשיכו לגדול. זה הפך חלק מהשגרה של הרבה אנשים שעבורנו הם לקוחות חוזרים, וזה חשוב. כי יש לקוחות כמו לייבפרסון שלא מחזיקים יותר משרדים, ועבורם זו תהיה הדרך לקבל שירות שלנו".
לאיזה ערים חדשות נכנסתם?
"פעלנו מ-16 ישובים, אנחנו ב-36 כרגע. תן ביס נמצאת מק.שמונה ועד אילת ונותנות שירות למסעדות שעושות את המשלוחים עבור עצמן מאז ומתמיד. בנוסף אנחנו מפעילים קרוב לשנתיים שירות משלוחים משלנו עבור מסעדות ללא מערך משלוחים. התחלנו במרכז הארץ בעיקר. מאוקטובר אנחנו גם בירושלים. בנובמבר נשיק רשמית גם את חיפה. נפתח לעוד ערים. זה עניין של ביקוש והציע, כמה מסעדות יש וכמה אנשים יזמינו".
מה הטרנדים? מה אנשים מזמינים הביתה שלא הזמינו קודם?
"אוכל ביתי נמצא בירידה. יש יותר המבורגרים, יוגורטים ואפילו גלידות. לא סתם אומרים שאוכל זה דבר מנחם. המתוקים והגלידות מרקיעים שחקים בצורות שלא יאמנו. אני הייתי סקפטית כשעלה הרעיון להביא גם גלידה. אבל זה עובד מדהים. זה מגיע בקופסאות קלקר. אפילו שייקים של ריבר מזמינים. היום להתפנק זה בסלון של הבית שלך. לא ביציאה. כי אין הרבה ברירות. וגם כי זה נגיש".
איך משפיע עליכם הזינוק בצורך במשלוחים?
"מתחילת הקורונה עלינו ב-80 אחוזים במצבת השליחים שלנו. היום אנחנו עומדים על 2,000 שליחים. וקצב הגיוס עצום. רק השבוע, למשל, גייסנו 80 שליחים. ואני מזכירה: הם הופכים להיות שכירים שלנו, עובדי חברה. עם משמרות, תלוש שכר, ביטוחים, תהליך קליטה - זה פרויקט שלם. יותר יקר לנו אבל יותר הוגן. ככלל לעשות משלוחים זה דבר מאוד יקר, פעילות הפסדית ברוב המקרים. אפשר להגיע לאיזון מסויים, לא לרווחיות, כשהקף ההזמנות גדול. זו החלטה אסטרטגית שלנו להיות בחוד החנית של הטרנד העולמי, אבל זה בהחלט הפסדי. אבל אנחנו משקיעים בזה כי היום הזמינו מאיתנו צהריים – מחר יזמינו מאיתנו גלידה. לקוחות חוזרים. מעבר לכך שהיום משלוחים זה צו השעה, הפכנו לענף חיוני. לו היו אומרים לי שנגיע בעיתוי הזה לכמות השליחים הזו הייתי צוחקת. העולם השתנה, רק חבל שאלו הן הנסיבות".
אתם יותר זולים, ווולט (המתחרה בגזרת המשלוחים) - טובה מכם לוגיסטית.
"תחרות זה דבר בונה. הם טרנדיים, עושים עבודה יפה. אבל אי אפשר להשוות בינינו. הם חברה שעושה לוגיסטיקה, רק משלוחים בעצמה, מאוד מקומית. אנחנו מרקט פלייס ענק שמאגד מעל 8,000 מסעדות, משלוחים זה רק חלק מהפעילות שלנו, לא החלק העיקרי בפעילות של תן ביס. הם גובים דמי משלוח ואנחנו לא, המחיר שלנו נמוך ב-15%, העובדים שלנו עובדי חברה, העלויות שלנו יותר גבוהות בגלל זה, אי אפשר להשוות אותנו אחד לאחד".
מה השינוי בפרופיל של עושי השליחויות שלכם בתקופת הקורונה?
"צעירים, סטודנטים, לא מעט באים מענף התיירות. הצענו ועדיין מציעים למסעדות שרוצות לשמר עובדים, שיפנו אותם אלינו לתקופה הקרובה, שיהיה להם מקור פרנסה, שיוכלו לשמר את העובדים ולחזור לעבוד כשהמסעדה תפתח".
תמיד היתה ביקורת על עמלות "רצחניות" שאתם גובים מבעלי המסעדות בטווח של 10 אחוז ויותר. גם כך המסעדות חיות בקושי.
"שיננו מודל המודל רק פעם אחת ב-20 שנות הפעילות שלנו. צריך לזכור שאנחנו גם פלטפורמה שיווקית בשביל המסעדות, לא גובים דמי משלוח, עושים פעילות שנותנת להן הרבה ערך, אנחנו לא אדישים, מאוד אמפטיים למסעדות. אף אחד לא אוהב לשלם עמלות, גם עלינו המשבר הזה לא פסח. הורדת עמלה היא לא מה שייתן כרגע את הפתרון ואין כוונה לעשות את זה. אנחנו מbסים לתמוך במסעדות דרך ערוצים אחרים".
איך תפצו על העלמות תחום האכילה במסעדות בסגר?
"הוספנו משלוחי מתוקים, גלידות, כרגע אין לנו כוונות לשליחויות בתחומים אחרים שהם לא אוכל. אנחנו מנסים להמציא את עצמנו מחדש בעולמות שלנו: בממשקים דיגיטליים עם מסעדות ולקוחות, מתן שוברים דיגיטליים לעובדים במקום כרטיסים, 'מובייל פיימנט' במקום תשלום בכרטיס, נשיק רק אחרי הסגר (תשלום באפליקציית תן ביס במקום בכרטיס פיסי. טוב גם כדי להימנע ממגע). לא מפסיקים לחשוב על רעיונות".