$
פרסום ושיווק

משבר הקורונה

חוששות מהסגר הבא: יצרניות המזון מצמצמות חשיפה לשוק המוסדי

תנובה מאחדת את חטיבת המכירות של השוק המקצועי והשוק הקמעונאי כדי לחסוך במשאבים, ויצרניות נוספות צפויות ללכת בעקבותיה. בצל הירידה המשמעותית בפעילות המסעדות, מכירות רשתות השיווק עלו ב־5.1% בשבוע החולף

נורית קדוש 07:5114.07.20

שוק המזון עובר טלטלה בחודשים האחרונים. מצד אחד, רשתות השיווק נהנות מביקושים חריגים מצד הלקוחות החוששים מסגר, ומצד שני, היצרניות איבדו פלח מכירות משמעותי - השוק המוסדי. גם לאחר שנפתחו מחדש המסעדות והמלונות, ההגבלות החדשות מובילות בשנית לירידה בפעילות ובמכירות של יצרניות המזון.

 

 

תוצאה ראשונה של השינויים הללו נרשמה אתמול (ב'), עם החלטת יצרנית המזון הגדולה בארץ, תנובה, לאחד את חטיבת המכירות של השוק המקצועי "תנובה שף" עם חטיבת המכירות לשוק הקמעונאי. החטיבה המאוחדת תפעל כעת תחת ניצן גולדברג, מנכ"ל חטיבת המכירות של תנובה. ההערכות הן כי המהלך ייצר חיסכון כספי ובעיקר יכניס את הפעילות של השוק המוסדי שהיוותה עד כה חטיבה עצמאית למסגרת מצומצמת יותר, בהתאם לשינויים בענף. הקושי של המסעדנים להמשיך לקיים את הפעילות תחת מגבלות עלול לבוא לידי ביטוי בחברות המזון בעלייה בחובות מסופקים במהלך השנה, שתחייב התייעלות ואף פיטורי עובדים.

 

על פי הערכות גורמים בשוק המזון, בעקבות הטלת המגבלות בשבוע שעבר נרשמה ירידה של 25% בכלל המכירות לשוק המוסדי. הירידה נרשמה לאחר ההתאוששות בחודש יוני, וההערכות הן כי עד סוף החודש תסתכם הירידה בלפחות 30%. בחלק מחברות המזון מהווה השוק המוסדי 30%-15% מהפעילות הכוללת, כך שירידה חדה במכירות תיאלץ בהמשך לבצע גם שינויים בכוח האדם. "בשלב זה אין תוכנית לפטר או להוציא עובדים לחל"ת ואנחנו מניידים עובדים במידת הצורך מהשוק המוסדי לקמעונאי, אבל אין דרך להבטיח שנוכל להמשיך באותה מתכונת לאורך זמן", אומר גורם בענף.

 

 

מנכ”ל שופרסל, איציק אברכהן מנכ”ל שופרסל, איציק אברכהן

 

“על חלק מהחובות מחלנו”

 

פעילות השוק המוסדי כולל בעיקר את המסעדות ובתי המלון, הסעדה במקומות עבודה וחברות קייטרינג שמשרתות את הצהרונים והקייטנות. בעוד הקייטנות והצהרונים חזרו לפעילות מלאה, חדרי האוכל במקומות העבודה פועלים באופן חלקי בלבד. פעילותם של מסעדות, אולמות וגני האירועים, בתי מלון, ברים ומקומות בילוי, ששותקה לחלוטין בשיא המשבר, חזרה לשגרה רק בחודש יוני. חודש לאחר מכן כבר הוטלו מגבלות נוספות, שמצמצמות את כמות הסועדים במסעדות, לצד סגירת הברים וגני האירועים. "גני ואולמות האירועים נסגרו לחלוטין וגם אלו שפעלו חלקית תחת מגבלות כבר לא קיימים", אומר גורם בשוק המזון. "בתי המלון עובדים בעיקר באילת, אבל בשאר הארץ כמעט ולא. כל האטרקציות שבקיץ מהוות מוקד בילוי סגורות או פועלות באופן חלקי והשוק הזה נפגע קשות".

 

למעשה, הזירה שנותרה פעילה כוללת בעיקר את המסעדות, אבל גם המסעדנים מטילים ספק ביכולת השיקום של הפעילות. "להטלת המגבלות היתה השפעה כפולה. ראשית, כמות הסועדים שניתן לארח מצמצמת מאוד את הפעילות ומטילה בספק את הכדאיות הכלכלית של המסעדנים להמשיך להפעיל את העסק. החלק השני מיוחס לסועדים עצמם שחוששים להגיע", טוען גורם בענף המסעדות.

 

 

 אנשים יושבים מחוץ למסעדת סוס אנד סאנס בתל אביב אנשים יושבים מחוץ למסעדת סוס אנד סאנס בתל אביב צילום: יריב כץ

 

לדבריו, לשיח שנוצר בימים האחרונים על עלייה בכמות הנדבקים והיתכנות של סגר נוסף, היתה השפעה פסיכולוגית על הציבור, שהבין שאם מטילים מגבלות על מסעדות, כנראה שמתרחשת בהן הדבקה ולא כדאי להגיע. כל זה הוביל לחשיבה מחדש בקרב יצרניות המזון. “המגבלות שהוטלו ביחס לכמות הסועדים שניתן לארח, סתמו את הגולל על התקווה לשקם בתקופה הקרובה את הפעילות בשוק המוסדי”, טוען בכיר בשוק המזון.

 

במהלך חודש יוני וכחלק מההיערכות לפתיחת המסעדות, ניהלו חברות המזון מו”מ עם מסעדנים והגיעו להסדרים שונים, שכעת לא יוכלו להתקיים. “על חלק מהחובות מחלנו ואת יתרת החוב פרסנו לתשלומים לאורך זמן. כדי לפתוח את המסעדות אחרי הסגר המלא שהיה מהמחצית השנייה של מרץ ועד סוף מאי, המסעדנים נדרשו להביא מאות אלפי שקלים מהבית. ברגע שהפעילות חזרה, פתחנו למסעדנים קו אשראי חדש לטובת הזמנות שוטפות, וכעת המגבלות החדשות

לא מאפשרות להם לייצר תזרים שבאמצעותו ניתן גם לשלם את השוטף וגם את פריסת התשלומים על חובות העבר".

 

 

אייל מליס, מנכ"ל תנובה אייל מליס, מנכ"ל תנובה צילום: אוראל כהן

 

המבודדים מזמינים אונליין

 

בעוד המכירות לשוק המוסדי בירידה, מתנחמות חברות המזון בעלייה במכירות בשוק הקמעונאי. הכנסת עשרות אלפי ישראלים לבידוד, קביעת אזורים מוגבלים לתנועה בכמה ערים וחשש מסגר מלא הביאו לעלייה של 5.1% במכירות שוק קמעונאות המזון בשבוע החולף, כך לפי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי “כלכליסט”. מדובר בעלייה של 9.4% ביחס למכירות שבועיות בתקופת טרום הקורונה.

 

זה השבוע השני שניכר כי הציבור חוזר לקנות בהיקפים גדולים יחסית ברשתות השיווק. לאחר כמה שבועות של יציבות יחסית, לפני שבועיים עלו הרשתות במכירות ב־2.7% ואלה הסתכמו ב־948 מיליון שקל. ברשתות מזהים עומסים גדולים מהרגיל בשבוע החולף לצד עלייה בהיקף הזמנות האונליין, ככל הנראה על רקע העלייה בכמות המבודדים. מתחילת השנה רשם שוק קמעונאות המזון עלייה של 8.8% במכירות.

x