בלעדי לכלכליסט
הקניונים נפתחו ונכנסו לעימות עם הרשתות
בקניונים כועסים על הרשתות שסוגרות חנויות מוקדם ומזהירים כי ימנעו את ההנחות שהובטחו להן. הקמעונאים לא מזמינים סחורת חורף: “הצונאמי לפנינו”
הקניונים נפתחו בשבוע שעבר אך סיור בהם מלמד כי לא כל החנויות בהם נפתחו ושעדיין יש מחלוקות רבות ביניהם לבין הרשתות הקמעונאיות.
- חצי מהחנויות בקניון מול הים באילת עדיין סגורות
- הקניונים מתקשים להתרומם: הפדיונות בסופ"ש נמוכים מהממוצע
- הקניונים נפתחו, חנויות המשביר לצרכן נותרו סגורות
רשתות הקוסמטיקה איל מקיאג’ ומאק עדיין סגורות בחלק מהקניונים, הקמעונאים סוגרים את הסניפים כמה שעות לפני מועד הנעילה של הקניון וגם פותחים באיחור של שעתיים, ורשתות האופנה, שלא פתחו את כל החנויות עדיין, החלו את עונת קיץ 2020 באיחור של חודש וחצי עם מבצעי הנחות עמוקים, בניסיון להיפטר ממלאי הקיץ.
ברשתות האופנה הגדולות גם לא ממהרים לחדש את הרשאות החיוב לקניונים ופועלים בנוגע לכל חנות בנפרד ובחלק מהקניונים עדיין לא חידשו הרשתות את ההרשאות.
היות שהפאוור סנטרים נפתחו לפני הקניונים, האחרונים נתפסים כעת בעיני הציבור כפחות בטוחים. נתוני ריס מראים כי המכירות בקניונים נחתכו בחצי ביחס ל־2019 בעוד במרכזים הפתוחים מדווחים על עלייה של כ־20% ביחס לשנת 2019.
"נחייב את החנויות לפתוח"
רשתות הקמעונאות סוגרות את החנויות בקניונים בשעות שנוח להן, בשעה שהקניונים מנסים להכתיב שעות פתיחה וסגירה מלאות, כדי להשיב אליהם את הקונים. עד לפני הקורונה נפתחו הקניונים ב־9:30 ונסגרו לרוב ב־22:00, ובמוצאי שבת נפתחו חצי שעה לאחר צאת השבת ועד 23:00. אך עתה רשתות האופנה מקצרות את שעות העבודה. כך, זארה סוגרת את סניפי כל מותגיה בקניונים ב־18:00, ארבע שעות לפני שעת הסגירה הרגילה. זארה נחשבת למושכת צרכנים וכשהיא סוגרת מוקדם, שוכרים אחרים נוהגים כמוה. יתר הרשתות סוגרות בין 19:00 ל־21:00.
בקניונים זועמים על התנהגות זו. “אנחנו נותנים עוד יום־יומיים להסתגלות, ומעבר לזה לא נאפשר לרשתות לסגור מוקדם”, אומר בכיר באחת מקבוצות הקניונים. “במקום לעזור לקניונים שנתנו להן אחוז מהפדיון, הרשתות מענישות אותנו”.
בשבוע הבא צפוי משרד הבריאות לאשר פתיחה של המסעדות ובתי הקפה בקניונים, וכולם תולים בהם תקווה שימשכו את הלקוחות. אז הם עשויים גם להתנות את ההקלות המובטחות בשכר הדירה לקמעונאים בעמידה בשעות המסחר. ברשתות חושבים ששעות פתיחת הקניונים צריכות להתקצר באופן קבוע לפחות עד שהתחבורה הציבורית תחזור לעבוד כסדרה ובינתיים, הצרכנים נתקלים בחנויות סגורות.
נראה כי ברשתות מנצלים את משבר הקורונה כדי לא לפתוח סניפים חלשים וגם מנסים לכופף את הקניונים לבוא לקראתם בשכר הדירה, במקומות שלא קיבלו הטבות שמניחות את דעתן. כך, למשל, קסטרו לא פתחה את הסניפים שלה בקניון שבעת הכוכבים, קניון TLV, ובמול הים באילת, והמשביר לצרכן לא פתחה עדיין שום סניף.
אשר לחידוש ההרשאות בחברות האופנה אומרים כי זה עניין טכני שלא ברור מדוע הוא כל כך מהותי לקניונים, שכן גם אם תחודש ההרשאה, הרשת יכולה לבטל אותה מחדש. “אנחנו רוצים להבין מה המצב בשטח והאם המתווים שהבטיחו באמת רלבנטיים. כל הקניונים, וגם אלה מביניהם שהצהירו שמחזירים לנו את דמי השכירות שגבו עבור מחצית מרץ, לא זיכו אותנו על הסכום. אף אחד מהם לא החזיר את הכסף. הם הפכו את זה לפיקדון, השאירו את הכסף אצלם”, אומר בכיר באחת הרשתות.
“לא נזמין בגדי חורף”
לאור חוסר הוודאות בנוגע לאפשרות של גל שני של סגר, אומרים ברשתות האופנה כי אם תנועת הלקוחות תמשיך להיות דלילה, ההזמנות לעונת החורף הקרובה יהיו נמוכות ב־40%-20% ביחס לחורף 2019. “זה תלוי בתזרים מזומנים שיהיה לכל רשת”, מסביר בכיר בענף. “הרשתות יעשו הזמנות בהתאם לחוסן הפיננסי שלהן וזה תלוי גם האם נקבל את ההלוואות מהמדינה דרך הבנקים ממש בימים האלה. לכן יש חשיבות גבוהה לקבלת המענקים וההלוואות מהר ככל האפשר כדי להניע גלגלים של קניית הרכש של חורף 2020”.
לדברי גורם נוסף בענף, “קשה לי להאמין שיהיו מאות אלפי מובטלים ולא תהיה ירידה בצריכה. לקנות סחורה זה קל, אם יהיו ביקושים נרוץ להביא סחורה. כרגע אנחנו קונים מינימום, הכל תלוי אם יהיה גל שני של התפרצות המגפה או גל אבטלה. אני חושב שהצונאמי עוד לפנינו”.