הקניונים מתקשים להתרומם: הפדיונות בסופ"ש נמוכים מהממוצע
הפדיון היומי למ"ר בקניונים ירד מאז פתיחתם המחודשת ב-50% ביחס לממוצע ב-2019 ואילו מרכזי הקניות הפתוחים התחזקו ומכרו מעל הממוצע שלהם
אחרי התמונות של הקניונים הריקים בסוף השבוע, מגיעים נתוני ריס שמעידים על חולשת המכירות בקניונים. נתוני ריס מראים הבדלים מובהקים בין התנהגות הקניונים הסגורים ובין ההתנהגות של חנויות הרחוב ומרכזי הקניות הפתוחים.
- יו"ר ביג מרכזי קניות: "המדינה צריכה להתנות סיוע כספי בהחזרת עובדים לעבודה"
- הקניונים נפתחו, חנויות המשביר לצרכן נותרו סגורות
- חזרה בלי שגרה: הקניונים נפתחים שוב - אך מעמדת חולשה
המספרים מלמדים כי הציבור חי עדיין תחת השפעת הקורונה וחושש להגיע לקניונים. אלה נסגרו ב-15 במרץ ונפתחו מחדש ביום חמישי האחרון. בשבוע שעבר דיווחו גם קמעונאים על מכירות חלשות והעידו כי מספר המבקרים בקניונים נמוך והפדיונות חלשים.
תמונה אחת יוצאת דופן, שרצה ברשתות החברתיות, היתה התור הארוך בכניסה לחנות זארה בקניון רמת אביב. אלא שמעדויות של מבקרים בקניון, עולה כי רוב הלקוחות שעמדו בכניסה לחנות, היו כבר עם שקיות של זארה ביד, מה שמעלה את ההשערה כי הרבה מהלקוחות שעמדו בתור להיכנס לחנות היו אנשים שרכשו מוצר מהחנות לפני המשבר, או בהזמנה מקוונת באפליקציה, ובאו להחליף את המוצר.
בדיקה שביצעה ריס ב-2,000 חנויות זהות ברחבי הארץ, מראה כי המרכזים הפתוחים מוכרים יותר מהממוצע שלהם ב-2019 ואילו הקניונים הסגורים הסגורים מכרו מאז הפתיחה ביום חמישי, כמעט מחצית מממוצע המכירות שלהם ב-2019.
על פי ריס, ניתן ללמוד שמלבד העובדה שהפדיון למ"ר בקניונים נמוך ביחס לשנת 2019, הוא גם נמצא במגמת ירידה מיום חמישי. בשנת 2019 הפדיון היומי הממוצע עמד על 54 שקל ליום. לעומת זאת, ביום חמישי האחרון, עמד הפדיון היומי למ"ר בקניונים על 40 שקל, ביום שישי ירד הפדיון בקניונים ל-35 שקל, וביום שבת צנח למ"ר לכ-22 שקל.
לעומת זאת, הפאוור סנטרים זוכים לעדנה בימים אלה. בפדיון היומי הממוצע בפאוור סנטרים בשנת 2019 עמד על כ-41 שקל למ"ר ובימים האחרונים הוא התחזק. ביום חמישי עמד הפדיון למ"ר בפאוור סנטרים על 49 שקל וביום שישי ירדו המכירות ל-45 שקל למ"ר. אמנם מדובר בירידה ביחס ליום חמישי אך הנתון מלמד על עליה ביחס לפדיון הממוצע ב-2019. מעבר לזאת, יום שישי הוא יום קצר מבחינת שעות הפתיחה מה שעשוי להסביר את הירידה. במוצאי שבת, הסתכם הפדיון למ"ר ב-40 שקל, בדומה לממוצע בשנת 2019.
בממוצע ארצי, המשלב מכירות קמעונאיות האופנה הן בקניונים והן בפאוור סנטרים, הפדיון למ"ר נמצא במגמת ירידה מאז יום חמישי האחרון. ביום חמישי עמדו המכירות למ"ר על 45 שקל לעומת ממוצע של כ-47 שקל ב-2019, ביום שישי ירדו ל-41 שקל למ"ר לעומת 47 שקל ב-2019 ובמוצאי שבת ירד הפדיון הארצי למ"ר ל-31 שקל לעומת פדיון ממוצע של 46 שקל למ"ר ב-2019.