מדד אמון הצרכנים ל-2019: הישראלים פסימיים יותר
לפי הסיכום השנתי של הלמ"ס, הממוצע השנתי של המדד עמד על שיעור שלילי של 10%, בדומה לממוצע ב-2018 - 9%; כמו כן, קיים פער של 15% במדד בין יהודים לערבים, על אף שיפור שנרשם במגזר
הלמ"ס פרסמה היום (ה') את הסיכום השנתי של מדד אמון הצרכנים, לפיו בשנת 2019 הצרכנים היו פסימיים קצת יותר.
- הלמ"ס: הציבור הרבה יותר פסימי לגבי שיפור במצב הכלכלי
- הישראלים פסימים יותר: ירידה של 4% במדד אמון הצרכנים
- למ"ס: עלייה של 7.7% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי ברבעון השלישי
לפי הנתונים, הממוצע השנתי של מדד אמון הצרכנים ב-2019 עמד על שיעור שלילי של 10%, בדומה לממוצע השנתי של המדד ב-2018 ושעמד על שיעור שלילי של 9%, וזאת לאחר 6 שנים של עלייה בערכו, משיעור שלילי של 28% בשנת 2013.
מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס, מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.
בניתוח של השנים 2013 עד 2019, ציינו בדו"ח הלמ"ס כי מועסקים פחות פסימיים מאלה שאינם מועסקים, בעלי השכלה גבוהה פחות פסימיים מחסרי תעודת בגרות, והאוכלוסייה היהודית פחות פסימית מהערבית.
במגזר הערבי עמד ב-2019 המדד על רמה שלילית של 21%, ורשם שיפור קל לעומת 2018, בה עמד על שיעור שלילי של 23%. עם זאת, לאחר שש שנים שבהן חל שיפור בממוצע השנתי של מדד אמון הצרכנים כמעט בקרב כל הקבוצות שנבחנו, נמצא כי ב-2019 חלה החמרה באמון הצרכנים בקרב היהודים ובקרב אלה שאינם מועסקים.
כך, בקרב היהודים ירד הממוצע השנתי משיעור שלילי של 6% ב-2018 לשיעור שלילי של 8%, ובקרב אלה שאינם מועסקים ירד משיעור שלילי של 15% לשיעור שלילי של 18%.
החמרה בנוגע לשינוי במצב הכלכלי
בפילוח לפי תחומים, נרשמה אשתקד החמרה בציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה, שעמדו על שיעור שלילי של 14% בממוצע שנתי, לעומת שיעור שלילי של 7% בשנת 2018.
גם הציפיות לשינוי הצפוי במספר המובטלים ולגבי חיסכון של משק הבית, העידו על פסימיות עם שיעורים שליליים של 18% ושל 15% בהתאמה, זאת לאחר שניכר בהן שיפור בשנים האחרונות.
מנגד, בציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית, נרשם שיפור קל משיעור חיובי של 5% בשנת 2018, לשיעור חיובי של 7% אשתקד.
לפי הנתונים, מזה כארבע שנים שציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית הן חיוביות ומעידות על אופטימיות זהירה, לאחר שבשנים 2015-2013 הממוצע השנתי של המאזן היה שלילי והעיד על פסימיות.