חי גאליס: "אמזון כאן, אבל הרשתות על הרגלים והקניונים לא קרסו"
מנכ"ל ביג מרכזי מסחר אמר בוועידת הקניונים כי "איפה שאמזון תחליט להיות חזקה וגדולה היא תעשה את זה, אבל אני לא בטוח שהשוק הישראלי מעניין אותה"; אריאל גנוט, מנכ"ל גמא: "הסכנה לרשתות היא בעיקר בקניות מחו"ל"
"סוף סוף, אחרי ששלוש שנים סבלנו מעננה שריחפה מעל ראשנו והעיתונים נהנו להרוג את הקניונים ואת הרשתות, אמזון נכנסו וראינו שלא קרה שום דבר. הרשתות על הרגליים והקניונים לא קרסו. נכון קצת יותר קשה", כך אמר חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי מסחר בוועידת הקניונים.
- ענף האופנה ממשיך לדשדש: צניחה של 6.4% במכירות בלאק פריידיי לעומת השנה שעברה
- הירידה במכירות הקניונים נמשכת בשיעור נמוך יותר
- מכירות האופנה בקניונים: ירידה של 4% בפדיון למ"ר באוגוסט
"אמזון פה, והישראלים ימשיכו לקנות יותר ויותר. 72 מיליון חבילות הגיעו לישראל לפני אמזון וכנראה שבשנים הבאות יגיעו יותר. אנחנו חיים עם אמזון הגדולה בארה"ב ועדיין השוכרים שלנו על הרגליים. איפה שאמזון תחליט להיות חזקה וגדולה היא תעשה את זה, אבל אני לא בטוח שהשוק הישראלי מעניין אותם עד כדי כך. בסופו של דבר יש להם את העוצמה וזה עדיין לא אומר שזה יהרוג את הקניונים. בסוף נצטרך לתת תחרות לאמזון".
בפאנל הציג אריאל גנוט, מנכ"ל גמא, את נתוני המכירה בכרטיסי אשראי באונליין ובאמזון: 20 מיליארד שקל בשנה נרכשים באונליין בכרטיסי אשראי. מתוכם, 65% בחו"ל. אמזון מוכרת ב-600 מיליון שקל בשנה, 0.3% מהרכישות בכרטיסי אשראי. "זה מסכן את הקניונים וגם את הרשתות, וזה הולך וגדל ב-20% לשנה. 72 מיליון חבילות הגיעו מחו"ל לישראל ב-2018 מול 18 מיליון ב-2010. ישראל שיאנית אירופה בחבילות לנפש מחו"ל.
"הסכנה לקניונים היא גם מקניות אונליין וגם מקניות בחו"ל כאשר הסכנה לרשתות היא בעיקר בקניות מחו"ל. הקניונים לא יוכלים להשאר רגועים. הישראלים אוהבים קניות באונליין. אמזון שינתה את יחס ההמרה מדולר לשקל וכיום מציעה את שער ההמרה הכי נמוך בשוק של כ-2%. זה הצהרת כוונות מצידה. יש פה אותו הליך שקרה בתעשיית כרטיסי אשראי. ששוק כרטיסי אשראי החל בארץ, קנו רק מוצרים גדולים וקניות גדולות, והיום קונים באשראי ב-10 שקלים. אותו דבר קורה באונליין. אנשים מזמינים סוללות באונליין", אמרה אריאל גנוט.
"אמזון יודעת להביא טראפיק"
"הפוטנציאל באמזון מטורף", אמרה אודליה אורבך, מנכ"לית ובעלים משותפים ב-eCommunity. "בתוכנית ה'לוקאל דליברי' יש כיום כ 45 אלף מוצרים. אמזון יודעת להביא טראפיק וזו החוזקה שלה. הם באים לכאן כדי להשאר ולעשות עבודה. אי אפשר להיות בת יענה ולהתעלם מכך שהשוק משתנה".
אורן רווח, מנכ"ל אסתי לאודר ישראל, אמר: "בשביל אמזון, ישראל היא מדינה קטנה, אבל האתגר הגדול זה ה- 80 מיליון חבילות שמגיעות מחו"ל.
עופר ירום, מנכ"ל עזריאלי.קום אמר כי הקניונים לא שאננים ביחס לאמזון: "הישראלים נזכרו קצת באיחור באי קומרס אבל אנחנו ישראלים ונדביק מהר את הפער והקניונים יחיו ביחד עם האי קומרס. למכור באמזון עולה הכי הרבה כסף. אתה משלם על פרסום וקידום באמזון. בסופו של דבר עלות המכר בעזריאלי.קום נמוכה משמעותית מכל מקום אחר".
לדברי אייל רביד, מנכ"ל רשת המזון ויקטורי, "הבעיה היא שהמדינה מעדיפה לתת הקלות לגופים זרים. כאזרח ישראלי אני לא מבין למה אנחנו צריכים לחיות עבור איזה גוי שינהל אותנו פה, שהם לוקחים עמלה של 45% מהקמעונאים. בסכומים האלה אני יכול לפתוח סופר בערבה".