$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

כך נכשל מיזם המכולת בעידוד משרד הכלכלה

המיזם של אלי סתוי גייס מיליון שקל מהמדינה כדי לאגד אלפי מכולות קטנות ולהוריד מחירים. חודשיים לפני ההשקה, מתברר שזו לא התחרות שהמדינה קיוותה לה

נורית קדוש 14:0128.10.19

בינואר הקרוב צפוי להתחיל לפעול המיזם של אלי סתוי, שניסה לאגד את אלפי המכולות הקטנות בישראל לכח קנייה מרוכז שיאפשר להוריד את המחירים של ספקי המזון. מדובר בניסיון להפחית מכוחם של הספקים הגדולים, באופן שעשוי להתגלגל בסופו של דבר גם להורדת המחירים לצרכנים. אלא של"כלכליסט" נודע שהמיזם, שזכה להשקעה של מיליון שקלים ממשרד הכלכלה, יצא לדרך מבלי שהצליח לרתום ולו אחד מ־10 הספקים הגדולים ועם מגוון מוצרים מצומצם ולא אטרקטיבי.

 

מימין: שר הכלכלה אלי כהן וראש המיזם אלי סתוי. "המשרד אינו צד להתקשרות" מימין: שר הכלכלה אלי כהן וראש המיזם אלי סתוי. "המשרד אינו צד להתקשרות" צילום: אלעד גרשגורן

 

המיזם נולד בנובמבר 2015, כשסתוי, יו"ר פורום מכולת, הכריז על תוכניתו לאגד מספר רב של מכולות ומינימרקטים שירכשו דרכו סחורה מהספקים. החיבור נועד להבטיח כוח קנייה שיאפשר לקבל מהספקים מחירי קנייה דומים לאלו שמקבלות מהם הקמעונאיות הגדולות. למיזם אף אושרה תמיכה של מיליון שקלים מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, במבנה של מאצ'ינג של 50% להשקעה, כך שעל כל שקל של השקעה פרטית המדינה השקיעה במקביל שקל מכספה.

 

סתוי מועסק כמבקר רשת שיווק השקמה של רמי לוי. בתחילה היה צפוי לוי להיות שותף במיזם, אך חזר בו בעקבות ביקורת ציבורית. לפי סתוי, המיזם נמצא בבעלות מלאה של עמותת פורום מזון ומכולת. לדבריו, נוסף למימון המדינה הושקעו במיזם מיליון שקלים מ"גורמים עסקיים" שהוא סירב לנקוב בשמם.

 

"פנינו לרבים מיצרני המזון ולראשי איגוד המזון, אך ללא הועיל", מאשים סתוי. "הם לא שיתפו פעולה, אף שמדובר במיזם בתמיכה של משרד הכלכלה. הם יודעים שהמיזם שלנו מסוגל להפוך את הקערה על פיה ולאפשר לבעלי המכולות להחזיק בכוח קנייה שייאלץ את היצרנים להוריד את מחירי הקנייה".

 

איך נוהלה התקשורת עם הספקים?

"נפגשתי עם מנכ"ל אסם איציק צאיג במשרדו", משיב סתוי. "לגבי קוקה־קולה, פניתי למנכ"ל טרה הנכנס טל רבן בכנס השנתי של נתיב יועצים שבו השתתפתי בנובמבר 2017".

 

צאיג סיים את כהונתו כמנכ"ל אסם לפני יותר משנה ומאז לא בוצעה לפי סתוי פנייה נוספת לחברה מטעם המיזם. רבן סיים לפני כחצי שנה את תפקידו בקבוצת קוקה־קולה ישראל (החברה המרכזית), וממילא היה אחראי לפעילות המחלבה ולא היה הגורם הרלבנטי עבור המיזם העוסק במזון יבש.

 

באיגוד המזון הופתעו לשמוע על כוונת סתוי להשיק את מיזם המכולות בעוד כחודשיים. "לפני כחצי שנה התקיימה פגישה בהשתתפות מנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינת ויו"ר ומנכ"לית איגוד המזון שלום זיידלר וגליה שגיא, שבה הציג סתוי את המיזם", נמסר מהאיגוד. "מאז לא נרשמה כל התקדמות והנושא לא הועלה בפני מוסדות האיגוד ולא הוצג לחברות המזון".

 

לטענת סתוי הוא רתם למיזם אלף מכולות, לאחר שבעבר טען לכוח קנייה פוטנציאלי של 10 אלף עסקים קטנים בתחום. עד כה הוא השיג מגוון מצומצם של 2,500 מוצרים שאותם יוכל לשווק למכולות דרך המיזם — מספר נמוך בהשוואה לעשרות אלפי המוצרים במגוון של שירותי המכירה הישירה למכולות של שופרסל ורמי לוי.

 

בלי מותגי 10 הספקים המובילים ששולטים במחצית ממכירות שוק המזון, ספק אם למיזם קיימת היתכנות כלכלית. ודאי על רקע נטיית בעלי המכולות למקד את שטח המדף הקטן בחנויותיהם במוצרי חברות אלו.

 

ממשרד הכלכלה נמסר: "המשרד אינו צד להליך ההתקשרות בין המיזם לגופים פרטים. הסוכנות לעסקים קטנים במשרד מקדמת מייזמים שונים, בהם יש גם סיכון, שלא יצאו לפועל ללא סיוע המדינה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x