$
מדיה

ניתוח כלכליסט

למלחמת הסטרימינג דרושים גיבורי-על

שירות הסטרימינג החדש של דיסני שיושק בסתיו כבר מצית מאבק מול נטפליקס, אמזון ואפל על הפקת תוכן מקורי, מותגי בידור מוכחים ושמות גדולים. נטפליקס גייסה את יוצרי “משחקי הכס”, דיסני שלפה באנדל עם Hulu במחיר מחסל שוק

עומר כביר 19:3611.08.19

אם מישהו עוד היה צריך הוכחה לכך ששוק הסטרימינג נמצא בבועה ועומד בפתחה של תקופה משוגעת של מהלכים יקרים, מוזרים בחלקם, הוא קיבל אותה במנה כפולה עם שתי בשורות חדשותיות שהגיעו בשבוע שעבר - מדיסני שתשיק את שירות הסטרימינג החדש שלה המתחרה בנטפליקס בעוד שלושה חודשים, ומנטפליקס עצמה.

 

הבשורה הראשונה הגיעה מנטפליקס, שהודיעה כי סגרה עם יוצרי “משחקי הכס” דיוויד בניוף ודן וייס עסקה רב־שנתית לפיתוח סרטים וסדרות לשירות הסטרימינג שלה (וניצחה את אמזון ודיסני שגם התחרו על שירותיהם של השניים). המחיר הוא 200 מיליון דולר רק לשני היוצרים המוכשרים (תואר שלא מעט מעריצים של “משחקי הכס” יחלקו עליו לאור האכזבה מהעונה האחרונה) - לא כולל עלות ההפקות.

 

ואילו דיסני הודיעה כי בין שאר התכנים החדשים שהיא מתכננת, נכלל גם ריבוט לסרט הניינטיז הקלאסי "שכחו אותי בבית". כן, זה עם ג'ו פשי שאהבתם בילדותכם, ואולי לא ממש חשבתם שיש טעם להחיות מהמתים.

 

הצעדים האלה מסמלים דבר אחד - נואשות. הנואשות של נטפליקס, דיסני, הולו, אמזון, יוניברסל, וורנר בראדרז, אפל ועוד רבות אחרות להשיק שירות סטרימינג מוצלח או לשמר בכל מחיר, מילולית, את ההצלחה של השירות הקיים שלהן, כלומר לשמור או לגייס את המשתמשים עם מספר כרטיס האשראי שלהם.

 

יורים לכל כיוון

 

כל השחקניות הגדולות בעולם הבידור שהשיקו, משיקות או ישיקו בעתיד הקרוב שירות סטרימינג יודעות שהשוק לא יכול להכיל את כולם, והן עושות את כל מה שביכולתן על מנת להבטיח שכשהלהבות יכבו, הן יהיו אלו שיצליחו לעמוד מבין ההריסות.

 

זאת, אפילו אם בדרך לשם צריך לשלם מאות מיליוני דולרים לשני חבר'ה שהוכיחו שהם לא מסוגלים ליצור משהו בעל ערך ברגע שאוזלים חומרי המקור של יוצר מוכשר מהם. אפילו אם צריך לירות לכל כיוון, כולל ריבוט מיותר, בתקווה שמשהו מהתוכן המקורי שייווצר כך יהפוך ללהיט. כי אנחנו על סף מלחמה, ובמלחמה לא לוקחים שבויים.

 

המלחמה עוד לא התחילה. לא ממש. זה יקרה רק כשדיסני תשיק את דיסני פלוס (דיסני+) בארה"ב ב־12 בנובמבר (במקרה, או שלא במקרה, יום השנה הראשון למותו של סטן לי, שהיה במשך שנים הכוח מאחורי מארוול – מהמותגים החזקים של דיסני ובכלל). יש גם תוכנית התרחבות בינלאומית הדרגתית לפי אזורים, החל מאוקטובר 2020. ישראל תהיה כנראה חלק מהכניסה למדינות מזרח אירופה, כאשר לשירות יש כבר עמוד פריוויו בעברית.

 

בינתיים נמצאות כל השחקניות בעיצומו של מירוץ חימוש מואץ, ובשבוע שעבר חשפה דיסני פן חדש של הארסנל העוצמתי שלה – המחיר. זה יעמוד על 7 דולר בלבד לחודש, כמעט מחצית ממחיר המסלול הפופולרי ביותר של נטפליקס בארה"ב. בסכום הזה תקבלו תכנים קיימים ומקוריים ממותגי הבידור הגדולים בעולם: פיקסר, מארוול, סטאר וורז, אולפני האנימציה של דיסני, נשיונל ג'יאוגרפיק, פוקס ועוד. תמורת 13 דולר בסך הכל אפשר יהיה לקבל באנדל עם גישה להולו, גם זה של דיסני, ולשירות הסטרימינג של ESPN, גם הוא של דיסני. 13 דולר זה המחיר למינוי הפופולרי ביותר של נטפליקס בארה"ב, ודיסני מציעה בו שלושה שירותי סטרימינג נבדלים ואיכותיים. זה לא מחיר מבצע, זה מחיר מחסל שוק.

 

החלק השני של תנועת המלקחיים הוא להפציץ בתכנים החזקים בעולם, שאת התוכניות שלה לגביהם מטפטפת דיסני בחודשים האחרונים. ראשית, שירות הסטרימינג יהיה הבית של כל התכנים החדשים של דיסני. “הנוקמים: אנדגיים”, הסרט המצליח בכל הזמנים, יגיע לשירות כבר ב־11 בדצמבר, וקפטן מארוול יהיה זמין כבר בהשקה. “לשבור את הקרח 2”, שיעלה לאקרנים בנובמבר, ינחת בשירות בקיץ הבא. כן ניתן יהיה למצוא בשירות את כל ספריית סרטי העבר של פיקסאר, “מלחמת הכוכבים”, סרטי האנימציה הקלאסיים של דיסני ושאר הסרטים מבית דיסני.

 

 

מוקדם יותר השנה השלימה דיסני את רכישת פוקס בעסקת ענק מאתגרת בשווי 71.3 מיליארד דולר, ודיסני לא מבזבזת רגע בהמתנה עם התכנים והמותגים שרכשה. כל 30 העונות של “הסימפסונים” יהיו זמינות בשירות עם השקתו, ובתוך זמן לא רב יצטרפו עליהם תכנים על־זמניים כמו “צלילי המוזיקה”, “הנסיכה הקסומה” ו”מלקולם באמצע”.

 

הריבוט ל”שכחו אותי בבית” הוא חלק מהמאמצים למצות את המרב מספריית התכנים העמוקה של פוקס, ודיסני בוחנת הפקות מקור וחידושים נוספים על סמך מותגי עבר. לעומת זאת, בתוכני הבית התוכניות כבר יותר מגובשות. אחת ההפקות המדוברות היא “The Mandalorian”, סדרת לייב אקשן ראשונה ביקום של סטאר וורז המתרחשת חמש שנים אחרי שובו של הג'דיי, שתושק בסטרימינג מיד עם תחילתו. עלות ההפקה של העונה הראשונה עומדת על 15 מיליון דולר לפרק – תקציב דומה לעונת הסיום של “משחקי הכס”. עוד תופק סדרת פריקוול לסרט “Rogue One” שתתמקד בדמותו של קאסיאן אנדור.

 

ביקום של מארוול נמצאות בהפקה כבר ארבע סדרות לייב אקשן, בכיכוב דמויות מוכרות מהסרטים (עם השחקנים המקוריים כמובן): “The Falcon and The Winter Soldier” שתעלה לשידור בשנה הבאה, סדרה על לוקי (אחיו של ת'ור), “WandaVision” שתתמקד בסקרלט וויץ' ובוויז'ון, וסדרה לנוקם המיותר מכולם, “Hawkeye”, שיעלו במהלך 2021. הסדרות גם צפויות להיות קשורות יותר לסרטי מארוול, בניגוד לסדרות קודמות שאף שהתרחשו באותו יקום, העלילה שלהן היתה די מנותקת מעלילת הסרטים. “WandaVision”, למשל, תשמש כמעין קדימון לסרט על ד"ר סטריינג' שיעלה במאי 2021.

 

עתיד התעשייה יוכרע

 

תוכן מקורי נוסף יכלול סדרות תעודה, ריאליטי, תוכניות של תחרויות, תוכניות טבע והרפתקאות מבית היוצר של נשיונל ג'יאוגרפיק וסדרות אנימציה. בסך הכל דיסני צפויה להשקיע כמה מיליארדי דולרים טובים בתכנים מקוריים לשירות. וכמה תשקיע נטפליקס? לא נתפלא אם היקף ההשקעה שלה בתוכן מקורי ב־2019 יגיע ל־15 מיליארד דולר.

 

השנה או השנתיים הקרובות צפויות להיות תקופה חסרת תקדים בתעשיית הבידור העולמית, שבה יושק מגוון שירותי סטרימינג חדשים ותוגבר ההשקעה בשירותים קיימים. היא לא תימשך זמן רב אחר כך, כי אלו שלא יצליחו למשוך את ההמונים, ייאלצו לצמצם הוצאות או לסגור את הבאסטה.

 

 

הנוקמים הנוקמים צילום: © Marvel Studios

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x