בלעדי לכלכליסט
שלוש שנים אחרי החדירה לשוק: תנובה נסוגה מארה"ב ונערכת לפלישה מחדש
חברת המזון תפסיק לייצר את הקוטג’ האמריקאי שהושק ב־2016. שגיא כהן, מייסד yellow בפז, מונה לנהל את הפעילות הבינ”ל ויחפש להתרחב באמצעות רכישות
חברת המזון תנובה מחדשת את פעילותה של החטיבה הבינלאומית והאסטרטגיה, וממנה את שגיא כהן כסמנכ"ל פיתוח עסקי בחו"ל. במקביל החליט דירקטוריון תנובה להפסיק את הייצור והשיווק של הקוטג' בארה"ב, כך נודע ל"כלכליסט".
תנובה הקימה את פרוייקט הקוטג' מונה (Muuna) ב־2016 ומאז השקיעה בו 15 מיליון דולר, והיקף ההשקעות בו עוד אמור היה לגדול. מכירות הקוטג' ב־2018 הסתכמו ב־7 מיליון דולר בלבד, פחות מנתח שוק של 10% בארה"ב, שעומד על 80 מיליון דולר, ולמרות שאלה צמחו לעומת השנה שלפניה. ארגוני הקיבוצים, המחזיקים במניות המיעוט בתנובה, התנגדו להמשך ההשקעות בפרוייקט. הקוטג' שווק ב־9,500 נקודות מכירה בארה"ב, ביניהן רשת וולמארט.
- תנובה זכתה במכרז להקמת חממת פודטק בקריית שמונה
- תנובה עוזבת את גלילות: "טחב שחור וסירחון בלתי נסבל"
- יצא לפועל: סמנכ"ל הכספים לשעבר של תנובה חזר לחברה
עוד נודע כי תנובה החלה במגעים עם שלושה בנקים בינלאומיים, ביניהם קרדיט סוויס וגולדמן זאקס, לאיתור חברת מזון לרכישה בארה"ב. בשיחות עמם נקבה תנובה בפרופיל של חברה עם מכירות של 250 מיליון דולר לפחות. כפי שפורסם ב"כלכליסט", תנובה היא בין המתעניינות בחברת יצרנית חלבוני החלב האוסטרית פרולקטל שבבעלות כיל. הדרישה של כיל לשווי חברה של 400 מיליון דולר מרתיעה את תנובה ולכן היא בודקת אפשרויות נוספות. פרוקלטל מייצרת חלבוני חלב ומי גבינה ומכירותיה בשנה שעברה הסתכמו ב־140 מיליון אירו.
כחלק מאיתור הרכישה אישר כאמור דירקטוריון החברה מינוי של סמנכ"ל פיתוח עסקי בחו"ל. המינוי אושר בישיבת הדירקטוריון יחד עם מינויו של יעקב חן, כיום סמנכ"ל הכספים בדלתא גליל, לתפקיד המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים בתנובה. הנהלת תנובה מונה היום 12 חברים, וזו תורחב ל־13 חברים.
תפקיד סמנכ”ל פיתוח עסקי בחו”ל לא אוייש מאז עזב אותו גיא פרופר ביוני 2017. פרופר שימש שבע שנים סמנכ"ל הפיתוח העסקי ומנהל החטיבה הבינלאומית של תנובה, שהיוותה את אחת משלושת החטיבות העסקיות של תנובה, לצד חטיבת החלב וחטיבת המזון. במסגרת זו ניהל פרופר את קו העסקים הבינלאומי של הקבוצה הכולל את פעילותה בתחום רכיבי החלב, את תנובה ארה"ב, וכן יזם, הוביל וניהל את ההשקה של קוטג' מונה בארה"ב.
שני המהלכים אלה הם תוצאה של החלטת דירקטוריון החברה לשנות אסטרטגיה בפעילות הבינלאומית. לפי החלטה זו, תנובה תפעל בשוק האמריקאי באמצעות בעלות על חברת מזון מקומית או על בסיס שותפות בחברה מקומית ותפסיק פעילות באמצעות יצרני משנה. בנוסף לסף מחזור המכירות שנקבע כמאפיין לרכישה, בנקי ההשקעות התבקשו לחפש חברה בעלת תשתית ייצורית רחבה עם אופק פיתוח.
תנובה פעלה עד היום בשוק הצפון־אמריקאי באמצעות שיווק מוצרים לשוק היהודי הכשר שכולם יוצרו בישראל, והחל מלפני שלוש שנים באמצעות שיווק קוטג' מונה. מדובר בפיתוח לשוק האמריקאי, שבשונה מהקוטג' הישראלי מכיל פירות. עם זאת, תנובה לא יצרה את הקוטג' בעצמה אלא התקשרה בהסכם עם מחלבה מקומית שתייצר עבורה את הקוטג'. לאור מגבלת כושר הייצור של המחלבה המקומית, נבחנו בחודשים האחרונים חלופות שונות להמשך הפעילות במתכונת זו, לרבות מגעים שתנובה ניהלה עם Dairy farm of America, קואופרטיב החלב הגדול בארה"ב. כעת, לאור ההחלטה האסטרטגית לפעול באמצעות תשתית ייצורית בבעלות, תנובה תסיים את פעילות המותג מונה במתכונתו הנוכחית. החברה תשמור על המותג כדי לאפשר את המשך פעילותו לאחר ביצוע רכישה בשוק האמריקאי.
לפני שבועיים מונה יעקב חן למשנה למנכ"ל תנובה וצפוי להיכנס לנעליו של דודו מזרחי שמונה למנכ"ל בזק. חן צפוי להיכנס לתפקידו בתחילת אוקטובר.