$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

רגע לפני פסח: שופרסל מסתערת גם על שוק ארנקי הסלולר

הרשת ששולטת בשוק תווי השי פיתחה אפליקציית סמארטפון שמהווה ארנק סלולרי לשובריה. האפליקציה תאפשר להעביר תווים בין חברים כמו כסף בביט ובפייבוקס

נורית קדוש 07:0711.03.19

ענקית המזון שופרסל מעמיקה את פעילותה בתחום תווי השי, כחודש לפני חג הפסח: ל"כלכליסט" נודע כי הרשת פיתחה אפליקציה בשם NOW, שתשמש כארנק סלולרי לתשלום ברשתות שופרסל ו־Be וכן ב־90 רשתות אופנה ופנאי ברחבי הארץ, כולל פוט לוקר ו־H&M. האפליקציה אף מאפשרת למשתמשים להעביר דרכה את התווים שברשותם למשתמשים אחרים - באופן דומה להעברת כספים בין חברים המתבצעת באפליקציות כמו פייבוקס, ביט של בנק הפועלים ופפר פיי מבית בנק לאומי.

 

 

 

הארנק הסלולרי של שופרסל הוא חלק מאסטרטגיית ענקית המזון להרחיב את פעילותה לתחום הפיננסים, המתאפיין ברווחיות גבוהה יותר מענף הקמעונאות. המהלך החדש מצטרף לכרטיס האשראי שמנפיקה הרשת עם חברת כרטיסי האשראי כאל ולמערך ההלוואות החוץ־בנקאיות שפרסה בסניפיה.

 

המהלך אף מחזיר לתוך שופרסל את פעילות השוברים "תו הזהב", שעד כה נוהלה עבור הרשת בידי חברת סלריקס. עובדים שקיבלו תווים של שופרסל מהמעסיק נדרשו להוריד את אפליקציית סלריקס לקבלת הכסף ומימושו, וכעת יידרשו להוריד את האפליקציה החדשה, שם תמתין להם יתרת הסכום. התמיכה הטכנית לאפליקציית NOW תבוצע בידי וריפון, הפעילה בתחום מערכות התשלום מאובטחות. לפני כשנתיים חתמה שופרסל עם וריפון על הסכם להטמעת כ־3,000 קופות בשירות עצמי בסניפיה בהשקעה של כ־6 מיליון שקל.

 

 

סניף שופרסל דיל בהרצליה (ארכיון) סניף שופרסל דיל בהרצליה (ארכיון) צילום: אוראל כהן

 

לפי הערכות, שוק תווי הקנייה והשי בישראל מגלגל כ־3 מיליארד שקל בשנה. פעילותה של שופרסל בשוק נהנתה מקריסת מגה, והקפיצה אותה מהנפקת תווים בשווי של 1.5 מיליארד שקל בשנה לכדי 2.2 מיליארד שקל, לאחר שחברות רבות העתיקו את הזמנת התווים שלהם אליה ממגה.

 

בחודשים האחרונים שבה לזירה קבוצת ביתן, המפעילה את מגה, ויזמה מהלך שהכניס לראשונה את סופר־פארם לשוק התווים. החברות השיקו תו משותף בשם "תו פלוס" שמכובד ברשתות מגה, יינות ביתן וסופר־פארם לצד רשתות לוויין בתחומי האופנה והפנאי. לפי ההערכות בשלב זה הנפיק המיזם תווים בשווי של 250 מיליון שקל. שחקנים נוספים הם ויקטורי ורמי לוי, שאוחזים בנתח שוק בשווי 60 מיליון שקל כל אחד, וכן חברות כרטיסי האשראי וקבוצות קמעונאיות כגון פוקס, שמציעה כרטיסי מתנה הניתנים לרכישה בכל חנויות הקבוצה.

 

תחום שוברי הקנייה אינו רווחי עבור רשתות השיווק אולם מגביר את תנועת הלקוחות בסניפים. בעבר השוברים נמכרו לציבור ולמעסיקים בהנחות שהגיעו עד ל־25%, לאחר שכובדו במלואם רק ברשתות העירוניות היקרות ולא ברשתות הדיסקאונט הזולות יותר. בעקבות שינוי רגולציה שחייב את רשתות הקמעונאות לכבד את ערכם המלא של התווים בכל סניפיהן הן הורידו את גובה ההנחה על השוברים בעת הרכישה ל־18%. עם זאת, המשבר שעברה שופרסל בעקבות המחאה החברתית ושינויים בתוכנית העסקית הורידו את פערי המחירים בין רשתות הדיסקאונט לרשתות העירוניות, והובילו לצמצום ההנחות ברכישת שוברי הקנייה ל־6%–8% בלבד.

 

טלטלות נוספות בשוק הקמעונאות, ובהן קריסת מגה והשנה גם קריסת קואופ ישראל פגעו באמון הצרכנים, שגילו כי אין מי שיכבד תווי קנייה שרכשו לרשתות אלו. לדברי יעקב אלוש, מנכ"ל חברת ועדים שמרכזת את פעילות השי של ועדי העובדים, "השוק טרם התאושש מהמכה שספג עם קריסת מגה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x