ראיון כלכליסט
"נצמצם את זמן ההמתנה למשלוח אוכל ל-35 דקות"
תמיר כרמל מכר את אתר משלוחי המזון תן ביס שייסד לתאגיד הולנדי תמורת 135 מיליון יורו. בראיון ראשון הוא מסביר מדוע האתר שווה כל כך הרבה כסף ולמה מסעדנים בכלל צריכים להודות לו, למרות העמלות שהוא גובה
תמיר כרמל הוא אחד האנשים המשפיעים בתחום ההסעדה בישראל. כרמל, מייסד אתר המשלוחים תן ביס, הפך למוביל בשוק בעיקר בזכות חברות ההייטק שמשתמשות בכרטיס הנטען של החברה. הוא החל את הקריירה שלו כשיצא ממשרד הבטחון והפך לעצמאי בתחום השווק. במשך 11 מתוך 18 שנות קיומה של החברה התגורר בניו יורק עם משפחתו. ביוני האחרון התקיים סיבוב המכירה השני של כל אחזקותיו בחברה לחברת Takeaway.com (טייקאוויי.קום) ההולנדית ב־135 מיליון יורו (573 מליון שקל). אחרי שלפני שנתיים מכר קרוב ל־80% מהחברה לקרן פריווט אקוויטי מבוסטון TA Associates. שני סבבי המכירה הזרימו לכיסו הפרטי סכום של כ־350 מיליון שקל.
- מייסד תן ביס על החיים שלאחר האקזיט: "אף פעם לא הייתי מאוהב בכסף"
- מתחרה לתן ביס וסיבוס: חברת WOLT מפינלנד נכנסת לפעילות בישראל
- מתחרה לתן ביס וסיבוס: חברת WOLT מפינלנד נכנסת לפעילות בישראל
בראיון ראשון, שבו משולבים גם דברים שאמר במסגרת ארוע חשיפת דירוג 50 חברות ההייטק שהכי כדאי לעבוד בהן של דן אנד ברדסטריט סיפק כרמל המייסד הצצה אל מאחורי הקלעים של עסקת הרכישה של תן ביס בידי Takeaway ההולנדית, שהמתחרה המרכזית שלה היא סיבוס, שבשנת 2013 נרכשה בידי התאגיד הצרפתי סודקסו תמורת 67 מיליון שקל בלבד. מה שהופך את תג המחיר של הרכישה של תן ביס לגבוה במיוחד.
להקים צי שליחויות
למה שילמו עליכם כל כך הרבה?
"התחום שלנו הוא אחד החמים והמתפתחים בעולם. אנחנו עושים קרוב ל־20 מיליון בשנה ומעסיקים היום כ־160 עובדים. קנו אותנו בגלל העסקים הטובים שיש לנו בישראל, החברה מאוד בריאה והיא אחת הכי רווחיות בעולם בתחומה. היא צומחת בקצב מאוד מהיר ויש לנו טכנולוגיה שרוצים שנפתח פה בשביל אירופה".
מה ההולנדים זיהו דווקא בכם?
“כמעט בכל מדינה בעולם יש שחקן שניצח את השוק שלו. למזלי הקמנו את תן ביס והמצאנו את הזירה הזאת בדיוק בתחום הכי חם ומעניין בעולם. לפני 20 שנה גם את אמזון הספידו וכך גם את בוקינג. לא הבינו שזה יהיה הדבר הגדול הבא”.
מה העתיד בשוק המקומי?
"בטווח הקרוב המטרה היא להוסיף לתן ביס אלפי מסעדות שלא מבצעות כיום משלוחים באמצעות האתר, ולספק את המשלוחים מהר יותר ללקוח: משך הזמן הוא התלונה השכיחה ביותר של הלקוחות. נשקיע גם יותר בצד הטכנולוגי כדי שהמערכת תהיה יותר חכמה ורלוונטית ללקוחות, הן מבחינת מרכיבי התפריט: אילו מנות מומלץ לקנות; והן מבחינת מעקב אחרי המשלוח”.
כרמל חושף לראשונה תוכנית להשקת צי קטנועים ואופניים חשמליים של החברה, עליהם ינועו השליחים שיהיו עובדי תן ביס, כדי להגדיל את היקף המסעדות ואת היקף ההזמנות: "בקרוב נשיק חברת משלוחים שבה יועסקו כ־1,000 שליחים כשהמטרה היא לקצר את זמני המשלוח. כיום הזמן הממוצע להגעת משלוח ממסעדה בישראל הוא 60 דקות - אנחנו רוצים לצמצם את זה ל־35 דקות".
יחד עם זאת, מתכננים בתן ביס להקים מרכזי פיתוח עבור טייקאוויי. הוא הוסיף שהחברה ההולנדית מתכננת לייצא לאירופה את מגוון הפתרונות שמספקת תן ביס כיום: כרטיס, אתר, אפליקציה ומערכות סליקה וניהול של חדרי אוכל.
צי השליחויות מתאפשר הודות לאקזיט?
"חברת שליחויות של אוכל זה עסק מפסיד מהיום הראשון, כל החברות שעושות משלוחי אוכל בכל העולם מפסידות כסף. כדי להגדיל את הפעילות שלנו ולממש את הפוטנציאל הישראלי תן ביס תשקיע הרבה מאוד כסף כדי לשפר את איכות השירות בישראל ותיכנס לתחום השליחויות.לפני שנתיים, כשמכרתי חלק מהחברה לקרן האמריקאית הם התאהבו ברווחיות אך לא רצו להיכנס לתחום השליחויות. הבעלים החדשה של תן ביס עושה שליחויות בכל 11 המדינות שבהן היא פועלת באירופה ורוצה לעשות את זה גם כאן בישראל. פעילות המשלוחים הזאת תקבע סטנדרט חדש של איכות משלוחים — וכל המסעדות יישרו עם זה קו בהמשך”.
מה תתרמו לפעילות של טייקאוויי מחוץ לישראל?
"טייקאוויי מציעה היום סל מוצרים בהזמנת משלוחי אוכל מול לקוחות פרטיים בלבד. לתן ביס יש טכנולוגיה מתקדמת לחברות וארגונים גם בתחום מערכות הבילינג, ניהול לקוחות מוסדיים, ניהול מידע, קופות חכמות לניהול חדרי אוכל ומסעדות, מכונות אוטומטיות ועוד. אנחנו נעזור להם להקים ולהיכנס לשוק ההסעדה הארגונית באירופה שהיום יש שם כשל שוק. מרכז הפיתוח שלנו כבר התחיל לגייס עשרות מפתחים כדי לפתח את טייקאוויי”.
היה רגע מאחורי הקלעים של העסקה שגרם לך להחסיר פעימה?
"אני לא טיפוס שמחסיר פעימות כל כך מהר. לפני שנתיים מכרתי לקרן האמריקאית חלק מתן ביס בלי סמנכ״ל כספים ובלי מערכת דאטה מתקדמת. רמת הדיווח כיום בתן ביס היא כמו של חברה מונפקת שמדווחת פנימית כל חודש וסוגרת רבעון במהירות, מהשגרם לנו לעשות את בדיקת הנאותות הפעם בלי מאמץ משמעותי. האחריות שלי היתה להציג את החברה והעסקים בעוד השותפים שלי הובילו את הצד המשפטי והפיננסי. לשמחתי היה לי התפקיד של להיות ה־׳Good guy׳, ששני הצדדים מתייעצים בו”.
מה התסריט הכי פרוע שלך בנוגע לתן ביס?
"אני חי כבר הרבה שנים בתסריט הכי פרוע של עצמי. אבל אם בישראל זמן המשלוח הממוצע יהיה 35 דקות ואם נצליח להגיע באירופה לחדירה לשוק המוסדי (הסעדה ארגונית של חברות באמצעות טכנולוגיה של תן ביס - ד”ב) דיינו. ככל שיעבור הזמן, פחות אנשים יקנו בסופר ויותר יזמינו אוכל ממסעדות. יש לאן לצמוח”.
"אני מבין את המסעדנים"
למרות הרוח החגיגית של האקזיט אי אפשר להתעלם מתלונות קשות של מסעדנים שעובדים עם תן ביס וטוענים כי זו תעשיה דורסנית בגלל גובה העמלות שנע בין 10%-6% והלחץ להוריד מחיר לטובת הלקוח. ישנם הטוענים כי כרמל יצא ברווח גדול אך הותיר מאחוריו תעשייה מדממת, הפסדית לעתים, שהעסקים בה ממילא תלוים על חוט השערה.
"יש לי אמפתיה מאוד גדולה למסעדות ואני מזדהה אתן”, אומר כרמל. “אני יודע שהם סובלים, זה מאוד קשה לשכור חנות קטנה, להעסיק עובדים ולקנות תוצרת בשביל המסעדה במחירים גבוהים. היתרון בעבודה עם תן ביס הוא שהיא משווקת אותם וגורמת להם להגדיל את מחזורי הפעילות. רוב המסעדנים מאוד אוהבים את תן ביס, תמיד יש מי שרוצים להקטין עמלות, אבל העמלות שלנו נמוכות יותר ממה שיש כיום בעולם".
בעקבות האקזיט תקטינו את העמלות?
"אנחנו לא מתכננים לשנות את העמלות, אבל כן מתכננים להרחיב את השוק ושכל מסעדה תרחיב את מחזור הפעילות שלה”. בעזרת חברת המשלוחים נוכל להכניס עוד מסעדות שיקבלו עוד הזמנות וכך יגדילו את מחזור המכירות שלהן כשכרמל נשאל מה היה רגע ההארה שלו, שבו זיהה את הוואקום שלתוכו יכול להיכנס הוא משיב שראה “את שיטת תלושי הנייר בהסעדה וזיהיתי כשל שוק. למי שיש דנ”א של יזם אין מחסומים הוא רואה קדימה, ואני וניחנתי בזה”.
תמיר כרמל מעיד על עצמו כאדם מאוד אופטימי, “האמנתי במה שאני עושה, לצערי עם הקמת החברה התפוצצה בועת ההייטק לא הצלחתי אפילו להגיע לפרזנציה בקרנות הון סיכון. למזלי זה חייב אותי לשנות תפיסה ולקבל החלטות שהביאו את החברה להיות רווחית: ההחלטה הראשונה היתה לא להיכנס לשוק הלקוחות הפרטים, שדורש השקעות מאסיביות בפרסום, והשנייה לייצר מודל עסקי מנצח".
“אף פעם לא הייתי מאוהב בכסף”
באת מבית של המעמד הבינוני. מה אמור לעשות יזם שאין לו הון מבית?
"אף משקיע גם לא האמין ברעיון שלי ולא רצה להשקיע בתן ביס בתחילת הדרך. ליזם אמיתי זה לא חסם. נעזרתי בהלוואות מחברים בשלב ראשון”.
עכשיו, אחרי האקזיט, אתה מחפש עבודה או נשאר בתן ביס?
"אמשיך לייעץ לחברה ולהיות שגריר שלה בארץ ובעולם. אני מאוד אוהב את המותג והאנשים, ויש לי הזכות לעשות מה שאני רוצה בהתנדבות, וכיף לי. החיים טובים. ימים יגידו אם אעזוב, אבל בינתים אני כאן".
קיבלת את ההודעה על השלמת העסקה כשהיית על הר בשוויץ. איך זה קרה?
"עבדנו על החוזה וברגע שסיימנו הודעתי לעורך הדין שלנו שאני טס לארבעה ימים לטפס על איזה הר בשוויץ. הם היו קצת בהלם מהעניין אבל אני מבין שמבחינתם זה לא נגמר עד שזה לא נגמר. באחד הבקרים בבקתה, אני זוכר שזה היה יום גשום ביקשתי ממישהו להדפיס לי את החוזה. הוא גבה ממנה חצי יורו על כל דף, לא ממש הבין מה אני רוצה, והשאר היסטוריה".
יש לך חלום הייטקי חדש?
"יש לי שתי חולצות בארון, אני לובש עכשיו אחת מהן ויש לי גם אחת שחורה. אף פעם לא הייתי מאוהב בכסף. תן ביס עזרה לי להגשים את החיים העסקיים שלי בצורה מושלמת ועכשיו אני פשוט אגשים את החיים שלי. כסף לא משנה. אני אוהב את צורת החיים שלי כרגע, נראה מה יוליד יום".
אתה משקיע בחברות הייטק?
"כן, אני משקיע בחברות סטארט־אפ בתחומים שאני חושב שאני מבין בהם. אני לא אוהב להפסיד, אז אני מאמין שלא אפסיד בהן, אבל אני עושה את זה כדי לתרום לקהילה ולעזור להן לעשות עסקים טובים".
לא דמיינת אף פעם תסריט של חברה משפחתית שתעבור לילדיך יום אחד?
"העסקה נעשתה ממניעים של מחיר החברה, אבל לצד זה יש עוד סיבה, היה לי חשוב לא לייצר מצב שהילדים שלי גדלים לתן ביס. אני לא מאמין בחברות משפחתיות, וחוץ מזה תן ביס היתה החלום שלי ואני רוצה שהם יגדלו להגשים את החלום היזמי שלהם".
איזה כלים נכון לתת לילד כדי לכוון אותו ליזמות היום?
"כל הילדים שלי יודעים לתכנת. איך? דוחפים אותם לזה. זה בייסיק. האם הם צריכים להיות מתכנתים כדי להיות יזמים? לא. אבל עדיף לדעת טכנולוגיה, כי הדברים היותר מעניינים היום הם דברים טכנולוגיים. אז חיייבים לתת את הרקע כדי לפתוח אפשרויות, בקורסים און־ליין, חוגים או קייטנות מחשבים. יש דרך ללמוד טכנולוגיה מגיל צעיר ולדחוף לזה. בעיני זה עדיף מאשר להיות אדיש לסיטואציה. אני לא בא מיחידת 8200, אלא מיחידה אחרת שהתעסקה יותר במודיעין. הצבא אולי פתח לי את הראש, אבל יזמות זה הדנ"א שלי. יזם צריך להיות מאוד אופטימי, לחלום בגדול ולהאמין בחלומות שלו. בעוד שמנהל צריך להסתכל גם על הדברים הלא טובים יזם צריך לראות 0 או 1. הדשא של השכן לא ירוק יותר: שום חוף בהמפטונס לא יפה יותר מחוף גורדון. אף משקיע גם לא האמין ברעיון שלי וליזם אמיתי זה לא חסם. אני תמיד אומר לילדים שלי: ‘לאנשים שחולמים בגדול יש יותר הזדמנויות’".