בלעדי לכלכליסט
עוד צעד לקראת כניסה לישראל: אמזון במגעים עם חברת שילוח
ענקית הקמעונאות מנהלת את המגעים עם חברת השילוח כץ המחזיקה ב־49% מבאזזר. מודל הפעילות של באזזר דומה לזה של uberX, כשהלקוח יכול לעקוב אחר מיקום החבילה בכל שלב. אמזון בוחנת כעת את איכות השירות שלה והיקף איחוריה
אמזון ממשיכה להיערך לקראת כניסתה לתחום הקמעונאות בארץ. ל"כלכליסט" נודע כי זה יותר משלושה חודשים היא מנהלת מגעים עם חברת השילוח כץ, לחתימה על הסכם שלפיו ייעשו משלוחי אמזון דרך החברה־הבת באזזר (BUZZR). כץ, שבבעלות דרור ושמשון כץ, מחזיקה ב־49% מבאזזר. השליטה בבאזזר (51%) מוחזקת בידי משפחה יהודית מדרום אפריקה. הפגישות של נציגי אמזון נערכו בעיקר עם מנכ"ל ומייסד באזזר אודי שרון, לשעבר מנכ"ל DHL ישראל.
- ככה מפטרים עובדים באמזון - תהליך מבריק או לא שפוי?
- מפייסבוק עד אמזון: עזריאלי הצליחה לשווק 100% משטח מגדל שרונה
- התלות של הסוחרים באמזון ממחיש את כישלון האינטרנט
משלימים הכנסה
כיום אמזון מבצעת את השילוח מהמחסנים בחו"ל לכתובות בישראל דרך דואר ישראל. הגעת המוצר אל הלקוח היא אחת הסוגיות המרכזיות בתחום המסחר אונליין.
פריטים שלא מגיעים, משלוחים שאורכים יותר מדי זמן ועלויות שלעתים מייקרות את כל העסקה הופכות אותה ללא כדאית כלכלית. באזזר הוקמה במחצית השנייה של 2013 כדי למנוע המתנה ארוכה מדי של הלקוח למוצרים שהזמין. משלוחים ללקוחות פרטיים הם עסק יקר עבור חברות המשלוחים. נסיונות פיזור כושלים מתגלגלים לפתחו של הספק והיצרן ופוגע להם במוניטין בגלל שהמשלוח לא סופק בזמן. בחלק מהמקרים זה מסתיים גם בביטולי הזמנות.המשלוחים בבאזזר עובדים רק בשעות אחר הצהריים והערב, מ־16:00 עד 22:00. ונשלחים לבתים פרטיים. הרעיון הוא לספק את המוצר יום למחרת ההזמנה באתר, כשניתנת ללקוח אפשרות לבחור את חלון הזמן המתאים לו ביותר לקבלת המוצר. מנקודת המבט של הלקוח, הוא יכול לעקוב אחרי המוצר מאיסופו, דרך הגעתו למרכז החלוקה ועד הגעתו לשליח עצמו. משם, ביום החלוקה, הוא יכול לדעת היכן השליח נמצא בדרכו ליעד. אין מדובר בחיווי בזמן אמת כמו מוניות באפליקציות של גט טקסי או אובר, אך בכל פעם שהשליח משלים משלוח אחד, הלקוח הבא בתור יקבל עדכון על מיקום החבילה והשליח. משלוחי אמזון בארה"ב נעשים בשיטה דומה. זו וניתן לעקוב אחר מיקום החבילה בכל שלב.
מודל הפעילות של באזזר דומה לשירות uberX של חברת אובר, שם נהגים מן השורה הופכים באחת למעין נהגי מוניות ויוצרים הכנסה נוספת בכך שהם מסיעים אנשים ממקום למקום. כך, בבאזזר השליחים הם אמנם עובדי החברה, אך לאור שעות פיזור החבילות ומודל העסקה דינמי, הם יכולים לעשות זאת כעבודה נוספת. בסיטואציה כזו, תיאורטית כל אחד יכול להיות שליח, בדיוק כמו שב־uberX כל אחד יכול להיות נהג בתשלום.
הסיכון במודל הזה הוא באמינות הנהגים ואי־הגעת משלוח ליעד כתוצאה מהתרשלות הנהג או אפילו גניבות. באזזר מנסה להתמודד עם הסוגיה בהפעלת מערכת סינון קפדנית שנעשית במסגרת שני ימי גיוס שמקיימת החברה מדי שבוע ברחבי הארץ. המועמדים עוברים שני ראיונות ומבחן אמינות ממוחשב, ובסוף היום מחליטים את מי לגייס, כשהעובדים מועסקים בחברה, כולל יחסי עובד־מעביד. השליח מקבל תשלום לפי שעה, החזר על הקילומטראז' שעשה ותמריצים על יעילות במסירת המוצרים. לדברי שרון, ניתן להגיע להכנסות של 4,000-2,000 שקל בחודש. ואפילו למתמידים לגרד את שכר המינימום. בתחילת כל משמרת מחויב השליח לסרוק באמצעות הטלפון שלו את כל החבילות שקיבל לידיו מהחברה ובעת המסירה הוא מחתים את הלקוח על קבלת החבילה.
ייתכן שחברת כץ עצמה תשלב את שירותי המשלוחים שלה בהסכם עם אמזון, אם ייחתם. כץ נערכה להנפקה בתחילת 2018 בבורסה בתל אביב לפי שווי של 150 מיליון שקל, אבל נסוגה מכוונתה בלי שהסיבה לכך נמסרה. ייתכן שהסיבה קשורה לחוסר הרצון להביא לגילוי על המגעים המתנהלים מול אמזון. כץ מחזיקה גם במרכז לוגיסטי בגבעת ברנר ויש לה ידע גם בתחום זה, שגם אותו נדרשת אמזון לפתור במסגרת הכניסה הצפויה לישראלאולי פשוט: שגם הוא דרוש לאמזון במסגרת הכניסה הצפויה לישראל. את המניות בבאזזר קיבלה כץ במסגרת גיוס שערכה החברה. כץ מעסיקה יותר מ־550 עובדים בשבעה מוקדים בארץ. לפי אתר האינטרנט שלה, החברה מבצעת יותר מ־2 מיליון משלוחים בשנה.
אמזון טרם החליטה, ככל הנראה, אם לחתום עם כץ ובאזזר על ההסכם, והיא מקיימת בדיקות לגבי איכות השירות של באזזר, היקף האיחורים וחוויית השירות מצד הלקוח. באזזר פעילה גם בדרום אפריקה. הלקוחות המרכזיים שלה הם חברות קופונים ואתרי מכירות אונליין נוספים.
"כלכליסט" חשף ב־26 בנובמבר 2017 את דבר הכניסה הצפויה של אמזון לישראל. לאחר הפרסום נפלו מניות הקניונים ב־20%-15% והן אינן מצליחות להתאושש עד היום. מאז פורסמו שורת ידיעות בתקשורת על הכניסה הצפויה כשחלקן ניסה להתחקות על האתר הלוגיסטי שמייעדת אמזון לכניסתה לישראל. אמזון קיימה מגעים מול טבע לרכישת המרכז הלוגיסטי שלה בשוהם, אבל החליטה שלא לרכוש אותו. ככל הידוע, החברה ממשיכה לחפש מחסנים במרכז הארץ.
במסגרת ההיערכות הרחיבה אמזון מאז אוקטובר 2017 את מספר המוצרים הזמינים לישראלים בכמיליון פריטים. המוצרים הנוספים הם כאלה הנמכרים על ידי צד שלישי, כלומר מוכרים המשתמשים בפלטפורמה של אמזון ולא מוצרים שאמזון מוכרת בעצמה, כמו קינדל או אמזון אקו. לפי הערכות, מספר ההזמנות מאמזון שהגיעו לישראל קפץ ב־40% מינואר 2018 עד אפריל 2018 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מאז 2015 מאפשרת אמזון למוכרי צד שלישי להשתמש בשירותיה כדי לייצא למדינות רבות ברחבי העולם באמצעות שירות Fulfilment By Amazon (FBA). עם זאת, עד אוקטובר אשתקד מגוון המוצרים שאפשר היה לשלוח לישראל היה מוגבל מאוד.
הטלטלה הצפויה בשוק
כניסה של אמזון לישראל לכשתתרחש, צפויה לטלטל את השוק: חברות ההפצה יצטרכו להתחרות בשירות המשלוחים שלה, שיציע ככל הנראה הגעה של חבילה בתוך 24 שעות מרגע ההזמנה; והחנויות יצטרכו למצוא דרך להתמודד עם המחירים האטרקטיביים של חלק מהמוצרים באמזון.
במקביל, הישראלים ממשיכים להילחם ביוקר המחיה דרך הזמנת מוצרים מאתרים בחו"ל. התחום צומח כמעט ב־25% מדי שנה. כמות החבילות הנשלחות לישראל מחו"ל הוכפלה בשלוש השנים האחרונות, ועל פי נתוני דואר ישראל, הגיעה ל־61 מיליון חבילות ב־2017. אמזון הוא אחד מחמשת האתרים האהודים על הישראלים יחד עם עלי אקספרס, אסוס, ebay ונקסט.
במקביל החלו כמה שחקנים משמעותיים בזירה המקומית, ובהם שופרסל, פוקס, גולד בונד וקבוצת עזריאלי, להיכנס לענף המסחר המקוון כדי להתמודד עם אמזון בזירה המקומית. כך, למשל, שופרסל הקימה בתחילת השנה אתר סחר מקוון שמאפשר לרכוש מוצרים בארה"ב.
כיום ההזמנות של לקוחות ישראלים מאמזון מסופקות ממחסנים בגרמניה, בריטניה וארה"ב, והמשלוחים באמצעות דואר ישראל. לאחרונה פורסם כי אמזון שוקלת להעביר את המשלוחים דרך חברות הפצה אחרות.
דרור כץ מסר כי הוא מנוע מלהתייחס לנושא.