האם המודל האירופי יצמיח גם את שופרסל?
הקמעונאיות הגדולות טסקו, מטרו וקארפור נשענות על פעילות סיטונאית להגדלת הצמיחה. האם שופרסל, שהודיעה על אימוץ המודל, תצליח כמותן?
כניסת שופרסל לשוק הסיטונאות לפני כשלושה חודשים לוותה בהצהרה כי היא פועלת כך בעקבות מודלים דומים ומצליחים המיושמים ברשתות המזון הגדולות בעולם. מכירות שופרסל ב־2017 הסתכמו ב־11.8 מיליארד שקל, בדומה ל־2016. על רקע הקיפאון במכירות בחברה מקווים כי הפעילות הסיטונאית, שנקראת שופרסל Cash and Carry, תהווה מנוע צמיחה בשוק המזון הישראלי המדשדש.
- רמי לוי: "המתחרים שלנו לא אוהבים אותנו"
- אברכהן: "נכפיל את המכירות של שופרסל באינטרנט ל-3 מיליארד שקל בשנה"
- שופרסל מסכמת שנה עם קיפאון במכירות ועלייה של 4.9% ברווח
שופרסל פתחה סניף ראשון של הפעילות בבאר יעקב, ומתכננת את פתיחתם של עוד שישה מרכזים סיטונאיים בעתיד. במהלך זה שופרסל למעשה רתמה את כוח הקנייה העצום שלה כתוצאה מהיותה רשת המזון הגדולה בישראל גם למכירות הסיטונאיות. מבדיקת “כלכליסט” עולה כי לפי מצב הפעילות הסיטונאית של קמעונאיות מזון גדולות בעולם, שופרסל הימרה נכון.
קמעונאיות מזון גדולות מצרפת, בריטניה וגרמניה כבר הבינו מזמן שמכירות סיטונאיות הן העתיד. בחודש שעבר השלימה טסקו, קמעונאית המזון הגדולה ביותר בבריטניה, את רכישת בוקר (Booker), סיטונאית המזון הגדולה בממלכה. לאור העסקה שהיקפה 4 מיליארד ליש"ט (4.49 מיליארד יורו), שווי השוק של טסקו עומד כעת על 20 מיליארד ליש"ט (22.4 מיליארד יורו). שווי זה גדול יותר משוויין הכולל של מתחרותיה במדינה — סיינבורי'ס, מוריסונס, מרקס אנד ספנסר ואוקדו.
בוקר היא ספקית מזון ל־120 אלף קמעונאים בבריטניה. בבעלותה 172 אתרי אחסון ו־30 נוספים תחת המותג מקרו. ב־2016 ההכנסות מהפעילות הסיטונאית הסתכמו ב־5 מיליארד ליש"ט (5.9 מיליארד יורו), זינוק של 5% ביחס למכירות השנה הקודמת. עבור טסקו רכישת בוקר היא הזדמנות להתפתחות מהירה יותר בשוק חנויות הנוחות — השוק עם הצמיחה המהירה ביותר בענף קמעונאות המזון זה כמה שנים. בנוסף, בוקר היא גם דריסת רגל ראשונה עבור טסקו בתחום הגשת המזון, המהווה כמעט שליש ממכירותיה של בוקר. טסקו העריכה כי בעקבות הרכישה היא תחסוך 200 מיליון ליש"ט מדי שנה, ותגדיל את הרווחים השנתיים ב־25 מיליון ליש"ט בעוד כשלוש שנים.
קבוצת מטרו הגרמנית פועלת בשוק המזון יותר מ־50 שנה. היא מפעילה 281 סניפים קמעונאיים בגרמניה תחת המותג ריל (Real), ועוד 760 סניפים סיטונאיים, מטרו קאש אנד קארי, ב־25 מדינות ברחבי העולם. מטרו קאש אנד קארי החלה לפעול לראשונה בווייטנאם בשנת 2002. במדינה האסייתית נפתחו 19 סניפים ב־14 ערים, והכנסותיה השנתיות של מטרו קאש אנד קארי במדינה זינקו בתוך עשור מ־30 מיליון דולר בשנה ל־650 מיליון דולר. בינואר 2016 מכרה קבוצת מטרו את כל פעילותה בווייטנאם לחברת האחזקות התאילנדית TCC תמורת 712.14 מיליון דולר. מכירות ריל הצטמקו בחמש השנים האחרונות ב־30%. עם זאת, באותו זמן מכירות מטרו קאש אנד קארי התכווצו ב־4% בלבד.
גם קארפור הצרפתית מפעילה סניפים קמעונאיים לצד סניפים סיטונאיים בכ־30 מדינות. בברזיל החלה הקמעונאית את פעילותה ב־1975, וכיום במדינה 290 סניפי סופרמרקטים. ב־2007 רכשה קארפור את רשת המזון המקומית אטאקדו תמורת 825 מיליון יורו, שמתפקדת עבורה כזרוע הסיטונאית במדינה עם כ־134 סניפים. בשנה החולפת, למרות הדפלציה במחירי המזון בברזיל, רשמה קארפור ביצועים תפעוליים יציבים במדינה. ההצלחה מיוחסת בעיקר למודל הסיטונאי.