$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

יוקר המחיה? הצרכנים אוהבים לקנות פרימיום

מדד המחירים של סטורנקסט רשם ב־2017 עלייה של 0.6% לאחר שלוש שנים של ירידות מחירים. את ההתייקרות הובילו מוצרי הפרימיום, שמכירותיהם צמחו על חשבון מוצרי הבסיס

נורית קדוש 06:5721.01.18
שוק מוצרי הצריכה חותם שנה ראשונה של עלייה במכירות, אחרי שלוש שנים של ירידות מחירים. מדד המחירים של סטורנקסט, שבודק את השינוי במחירי מוצרי המזון, המשקאות, הטיפוח והניקיון, עלה ב־0.6% בשנה החולפת ביחס ל־2016. עיקר העלייה נובע מהצמיחה של שוק המזון, שמכירותיו עלו ב־1.9% ביחס ל־2016.

 

 

 

נתוני סיכום 2017 של סטורנקסט מגלים עליות מחירים על רקע צמיחה במכירות מוצרי פרימיום ובריאות. מכירות כלל השוק הסתכמו ב־41.6 מיליארד שקל, מתוכם מכירות המזון הסתכמו ב־31.2 מיליארד שקל. מכירות המשקאות צמחו בשיעור זניח של 0.3%, ואילו מוצרי הטיפוח ירדו ב־0.6%. את עליות המחירים ניתן לזהות במרבית קטגוריות המזון, ובראשן שימורי טונה שהשינוי הכספי בהם עלה ב־6.3% בעוד הצמיחה הכמותית הסתכמה ב־0.4% בלבד. גם השינוי הכספי בתחום השלגונים עמד על 8.1% בעוד הכמותי הסתכם ב־4% בלבד. שינוי כספי חד של 6.6% נרשם בקטגוריית בקבוקי המים המינרליים, בעוד השינוי הכמותי הסתכם ב־2.4% בלבד. בנוסף, לראשונה הפכה קטגוריית המים המבוקבקים לגדולה ביותר במכירות המשקאות הקלים.

 

 

מנגד, יש כמה קטגוריות שמחירן דווקא ירד. הבולטת בהן היא החיתולים, קטגוריה תחרותית עם מותגים פרטיים כמו שופרסל וסופר־פארם. השינוי הכספי בה עמד על ירידה של 6% לעומת ירידה כמותית של 3.4%. השינוי הכספי בגבינות צהובות ארוזות, שאותן החלו לייבא ללא מכס במהלך השנה, עמד על 5.7% לעומת ירידה כמותית של 4.3% בלבד. מחירי קטגוריית הקולה, שאליה נכנס השנה המותג הפרטי של שופרסל, ירדו ב־4.3% לצד ירידה כמותית חדה יותר של 6.1%. החדשנות שהיוותה מנוע צמיחה לאורך שנים עמדה השנה בסימן ירידה. נתח השוק של המוצרים החדשים היה השנה הנמוך זה עשור, ועמד על 4.8% מהמכירות בלבד.

 

יותר ממחצית (57%) מהמוצרים שצמחו השנה היו יקרים מהממוצע בקטגוריה שלהם. המגמות הבולטות בשנה החולפת היו צמיחת מוצרי הפרמיום ב־5.2%, ומנגד ירידה של 5.5% במכירות קטגוריות הבסיס (כמו חלב, לחם ותה). קטגוריית הפרימיום מתייחסת למוצרים כמו נייר טואלט פרימיום, קפסולות קפה, שלגונים, גבינות מיוחדות ודגים. לצד זאת, מכירותיהם של מוצרים צמחוניים וטבעוניים צמחו ב־17.7%, ומכירות מוצרי הבריאות עלו ב־5.4%. מוצרי הדיאט, כמו לחם קל, משקאות דיאטטיים, פריכיות אורז וגבינות דלות, ירדו ב־3.5%. נתח השוק של המותג הפרטי מתוך כלל המכירות מתחזק, אך בקצב אטי. נתח השוק עלה מ־6% ב־2016 ל־6.1% בלבד, זאת לאחר שמאז 2012 הוא בירידה.

 

 

 

על פי הערכות, מגמת ההתייקרויות בשוק המזון תימשך גם במהלך 2018 ואף תתחזק. ההתייקרויות צפויות להירשם הן מצד הקמעונאים המבצעים בחודשים האחרונים העלאת מחירים אטית, והן מצד היצרנים, שמשיקים מוצרים חדשים וגובים עליהם פרמיית מחיר כיוון שלא ניתן להשוותם למוצרים קיימים. מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן הגיב בשבוע שעבר לשאלה האם צפויות התייקרויות ואמר כי הספקים יצטרכו לבדוק אם יש סיבה לכך, ואז לשכנע את הקמעונאים. במקביל, שוק המזון ימשיך לעסוק ב"הבראת" מוצרים, כהיערכות לקראת רפורמת סימון המוצרים שאמורה להיכנס בעוד כשנתיים לתוקף. במסגרת זאת, החברות יפעלו להפחתה הדרגתית של סוכר, נתרן ושומן רווי במוצרים, ואילו גם צעדים אלה עלולים להתלוות לעלייה במחירי מוצרים מסוימים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x