$
פרסום ושיווק

שוק המזון לא מתאושש: נתח השוק של אסם צנח ב־0.7% בפברואר

בפברואר עמד נתח השוק של אסם על 9.3% בלבד לעומת 10% בחודש המקביל. תרמו לכך הסכסוך עם אושר עד ואובדן שיווק משקאות נסטי. תנובה דווקא התייצבה

נורית קדוש 06:5809.03.17

שוק המזון מתקשה להתאושש ולהציג צמיחה רציפה במכירות. מנתוני סטורנקסט לסיכום חודש פברואר עולה כי שוק המזון והמשקאות התמודד בחודש החולף עם קפאון במכירות שהסתכמו ב־2.66 מיליארד שקל לעומת 2.67 מיליארד שקל בפברואר אשתקד. גם מכירות כלל מוצרי הצריכה (ה־fmcg – מזון, משקאות, טיפוח ונקיון) רשמו קפאון והסתכמו ב־3.08 מיליארד שקל בדומה לפברואר אשתקד אז הסתכמו ב־3.1 מיליארד שקל.

הקפאון במכירות פברואר נרשם לאחר שהשנה נפתחה עם עלייה של 3.6% במכירות המזון והמשקאות בינואר. אלא שהשיפור היה טכני בעיקרו ונבע מיום מכירות נוסף ביחס לינואר אשתקד. נוכח השיפור הטכני בינואר, החודשיים הראשונים מצויים בסימן עלייה של 1.6% והסתכמו ב־6.4 מיליארד שקל.

 

על רקע הקיפאון במכירות השוק, בולטת לרעה ירידה חדה בנתח השוק של קבוצת אסם. מחיקת החברה בשנה שעברה ממסחר בעקבות רכישת המניות שהיו בידי הציבור על ידי נסטלה, הובילה לכך שנתוני המכירות של אסם אינם גלויים עוד. נתוני סטורנקסט הבודקת את השוק הקמעונאי המבורקד מאפשרים הצצה למצב החברה ולפיהם עמד נתח השוק של אסם בפברואר על 9.3% לעומת 10% בפברואר אשתקד. מאז חודש מאי האחרון בו עמד נתח השוק של אסם על 10.8%, מתמודדת חברת המזון השלישית בגודלה עם ירידה מתמשכת בנתח השוק. ברקע הדברים, מזה חודשיים מצויה אסם בסכסוך עסקי עם רשת אושר עד. זאת בעקבות דרישות לשיפור תנאי הסחר שהציבה הרשת והוגדרו בסביבת אסם כבלתי סבירות. נוכח סירובה של אסם להיעתר לדרישותיה, חדלה אושר עד לרכוש את מרבית מוצרי החברה והחלה להשיגם דרך סיטונאים במגזר הערבי או ייבוא מחו״ל במקרה של קפה נמס טוסטר צ׳ויס.

במבה של אסם במבה של אסם צילום: שאול גולן

 

ניתן להעריך כי נתח השוק של אסם נפגע גם כתוצאה מהעברת שיווק משקאות נסטי מידיה לידי טמפו מתחילת השנה בהתאם להסכם שנחתם בין נסטלה לחברת המשקאות. גורם נוסף שניתן להעריך שמשפיע לרעה על נתח השוק של החברה הוא שוק הגלידות שבפברואר אשתקד נהנה מהטמפרטורות הגבוהות שהיו לעומת השנה שבה נרשמו ימים קרים יותר.

 

מבצעי ההוזלות העמוקים בתחום החלב בהם נקטה תנובה על רקע ההרעה המתמשכת בתוצאותיה כמו גם התאוששות שוק הבשר המעובד שבפברואר אשתקד היה בשיא נטישת צרכנים בשל אזהרת ארגון הבריאות העולמי כי יש חשש שמוצרים אלו מסרטנים, הובילו לבלימת הירידה בנתח השוק שאפיינה את החברה בשנה החולפת. בפברואר עלה נתח השוק של תנובה ל־16.2% לעומת 16.1% בפברואר אשתקד. אלא שביחס לפברואר 2015 אז כבר החלה ההרעה בתוצאותיה ונתח השוק של החברה עמד על 16.6% או פברואר 2014 אז החזיקה תנובה בנתח של 17% משוק המזון והמשקאות מדובר בנתון קשה.

 

מאסם נמסר: "בינואר-פברואר אסם גדלה ב־1.5% במכירות לשוק המקומי הקמעונאי, בחנויות הפרטיות שאינן באות לידי ביטוי מלא בנתוני סטורנקסט".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x