הסכנה לסופר־פארם היא חולשתה באונליין
באיחור רב, סופר־פארם צפויה להקים אתר מכירות במהלך השנה. עם השאיפות של שופרסל להמשיך ולהתרחב בתחום הפארם, לא בטוח שהיא תסגור את הפער
השינויים הרגולטורים בענף הפארם והתחרות מצד שופרסל שפוזלת לשוק הפארם עשויים להציב את סופר־פארם במצב שייאלץ אותה לשנות את המודל העסקי. אותם שינויים כנראה ידחפו את רשת הפארם הגדולה בארץ להפנות משאבים לתחום שממנו נמנעה עד כה — מכירות מקוונות.
- ברשות ההגבלים מתלבטים: מיזוג ניו־פארם ושופרסל או חיזוק סופר־פארם?
- החוק הפולני שמאיים על הצמיחה של סופר־פארם
- לא רק קוסמטי: חוק השקיות עושה את דרכו לרשתות הפארם
בישראל קיימת אנומליה בשוק הפארם כאשר השחקנית הגדולה והעיקרית מחזיקה מעל 200 סניפים ואת השחקנית השניה לא מרגישים. מבחינת הצרכן והספקים, לניו־פארם כיום יש נוכחות מינורית בשוק. יש שיאמרו שהסיבות נעוצות בהחלפת בעלויות רבות על הרשת במהלך השנים ובניהול בעייתי, כאשר מולה עמדה סופר־פארם בניהולו רב־השנים של ליאור רייטבלט שהוביל אותה למקום בו היא נמצאת ופיתח אותה בארץ ובחו"ל. כך קרה שבעוד בארופה ובארה"ב נתקל הצרכן בלא מעט רשתות פארם מתחרות, בישראל, יש רשת דומיננטית אחת.
היחידה שיכולה להתמודד מול הדומיננטיות והחוזקה של סופר־פארם, כיום, היא רק שופרסל, רשת המזון הגדולה במדינה. ל"כלכליסט" נודע כי עד כה לא נעשתה מצד שופרסל פנייה לרשות ההגבלים בהקשר לרכישת ניו־פארם, אבל רשת המזון הצהירה כבר בעבר שתיכנס כך או כך גם לתחום הפארם. אם רכישת ניו־פארם תתממש, זה יחזק עד מאוד את כוחה של רשת המזון שהתגלתה כחזקה בעיקר בתחום האונליין. אם שופרסל תצרף את ניו־פארם לפלטפורמת האונליין שלה, הדבר יכול להוות מכה קשה לסופר־פארם שצפויה להקים ב־2017, באיחור די גדול, אתר מכירות. "שופרסל התמחתה במכירה במחירים גבוהים ללקוחות שבלאו הכי נכנסו למחלקת התינוקות ולבתי המרקחת", אומר גורם בשוק הקמעונאות, "לא יפתיע אם סופר־פארם תיכנס להפסדים בגלל כל השינויים, כי המרווחים שלהם לא יאפשרו להם תחרות מול שופרסל בטווח הרחוק.הם יצטרכו להוריד מחירים והעובדה שהם נמצאים בקניונים עם שכר דירה גבוה עשויה להוביל להפסדים".
כיום 10% ממכירות שופרסל נעשות באונליין ומבחינת הרשת עוד לא נאמרה המילה האחרונה. "זו תחרות מאוד משמעותית לסופר־פארם, ולו רק בגלל העובדה ששופרסל מוכרת היום למעלה ממיליארד שקל באונליין", אומר גורם בכיר בענף הפארם. "אם שופרסל תכניס את ניו־פארם לפלטפורמת האונליין שלה זה יכול להיות מכה רצינית ולהוביל לתחרות מחירים קשה. לסופר־פארם היה נוח לא להיות באונליין עד היום, כמו לג'יימס ריצרדסון, כי אף אחד לא ידע את המחירים בסניפים ולא השווה מחירים. אבל העולם משתנה ועכשיו אין לה ברירה אלא להיות שם, בין היתר גם בגלל הרחבת חוק שקיפות המחירים שיחול עליה".
האיום על סופר־פארם מצד האונליין בא לידי ביטוי גם בבג"צ שהגישה הרשת נגד ג'יימס ריצ'רדסון ואל על, ונחשף ב"כלכליסט" לפני שבוע. ברשת ביקשו למנוע את המצב הקיים לפיו ג'יימס ריצ'רדסון ואל על מאפשרות ללקוחות לבצע עסקאות דרך אתרי האינטרנט, מהבית, ולא לשלם מע"מ ולאסוף את המוצרים מהדיוטי פרי או ממטוס אל על. סופר־פארם דורשת מבג"צ לחייב את שני הגופים הללו בתשלום מעמ על רכישות שנעשות דרך אתרי האונליין שלהן.
כבר כיום נפגעת סופר־פארם משופרסל שסימנה אותה כמתחרה עיקרית שלה ויוצאת בחגיגות של מבצעים על מוצרי פארם. שופרסל מרגילה את הלקוחות שנכנסים לסניפיה במטרה לקנות מזון לבצע רכישה גם של מוצרי טואלטיקה, דאודורנטים ומוצרי קוסמטיקה, שנמצאים בליבת העסקים של סופר־פארם כיום. זה מציב את סופר־פארם בתחרות קשה לאור ההצהרה של איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, על בכוונתו לחזק את תחום הפארמה בסניפי הרשת.
המודל העסקי של סופר־פארם כיום בנוי על שני עוגנים עיקריים — בית המרקחת ומחלקת מוצרי התינוקות. בראשון היא מפסידה כסף, ובשני היא מרוויחה. לקוחות סופר־פארם נכנסים לרשת בעיקר בשל שני התחומים האלה, כאשר לרוב על מנת להגיע אל בית המרקחת הם נדרשים לעבור את כל החנות, ובדרך מבצעים רכישה נוספת. אלא שעכשיו שני העוגנים האלה נעלמים לנוכח התחרות מצד שופרסל. זו תוכל להכניס את סניפי ניו־פארם לתוך הסניפים הגדולים של שופרסל, ולחזק את הקטגוריות של בתי המרקקחת ומוצרי התינוקות ברשת.
במקביל, הצעת חוק שצפויה לעבור בקרוב בפרלמנט הפולני מאיימת על סיכויי הצמיחה של סופר־פארם בפולין. לסופר פארם 68 סניפים בפולין שמגלגלים 800 מיליון שקל מכלל מכירות הרשת, שעומדות על 5.4 מיליארד שקל והרווחיות בהם גבוהה מבסניפים בישראל. כעת, מקודמת הצעת חוק בממשלת פולין שמבקשת להגביל התרחבות של רשתות בתי מרקחת חדשות ל־4 סניפים, ורשתות קיימות לא יוכלו להתרחב. בסופר־פארם מנסים להתמודד עם המצב ופנו להתערבות משרד הכלכלה הישראלי, אך בשלב זה ההצעה עוד לא עברה בממשלה הפולנית.
מסופר־פארם נמסר: "סופר־פארם אינה רואה שום קושי מבחינתה ברכישת ניו־פארם על ידי שופרסל. הרכישה עלולה להוביל לעליית מחירים כתוצאה מחיזוק השחקנית השולטת בשוק הקמעונאות בישראל על ידי רכישת מתחרה ותגדיל את הריכוזיות בשוק. כבר היום מפעילה שופרסל 18 בתי מרקחת והיא תגדל בתחום עם רכישת המתחרה במקום לגדול בעצמה. בתחום מוצרי הטואלטיקה והתינוקות, בו מחזיקה שופרסל נתח שוק גבוה במיוחד והכריזה לא מכבר על כוונתה להגדילו עם קמפיינים והשקעות ניכרות בתחום, היא תגדיל את חלקה עוד יותר, על ידי רכישת מתחרה, במקום המשך צמיחה ותחרות".