בלעדי לכלכליסט
לא רק קוסמטי: חוק השקיות עושה את דרכו לרשתות הפארם
שבוע וחצי לאחר שנאסר על רשתות המזון לחלק שקיות ניילון חינם בקופות, במשרד להגנת הסביבה כבר יש תוכנית להחילו גם על חנויות הטיפוח והניקיון
"קבענו שחוק השקיות יחול על אותם גופים שאליהם מתייחס חוק המזון, אולם כפי שפרק השקיפות בחוק המזון הורחב כך שיחול גם על רשתות הפארם, נפעל להרחיב את חוק הניילונים", אומר גיא סמט, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה.
- התחזית ל-2017 בשוק המזון: יותר בקר, פחות שקיות והמשך ירידה במכירות
- הכנסת אישרה: מעתה נשלם 10 אגורות על כל שקית ניילון בסופרמרקט
- סוף לשקיות הניילון בחינם בסופרמרקטים
על פי נתוני המשרד, בחלוף שבוע מכניסת החוק לתוקף ירדה כמות השקיות שחולקו בקופות בעשרות אחוזים. "אני מעדיף להמתין ולהציג נתונים של רבעון מלא, אולם בהחלט יכול לציין שחל שינוי מהותי בשבוע הראשון בכל הנוגע לכמות השקיות שהגיעו לידי הצרכנים ונרשמה ירידה של עשרות אחוזים", אומר סמט. לדבריו, הירידה היתה עשויה להיות בשיעור חד יותר, אלא שרשתות השיווק לא נערכו כראוי לכניסת החוק לתוקף ועל רקע זה לא בכל חנות נמצאו מספיק סלים רב־פעמיים לרכישה. "מנהלי הרשתות היו משוכנעים שהחוק לא ייכנס לתוקף במועד, ולכן לא נערכו עם סלים רב־פעמים".
המשרד פרסם קול קורא שהציע מימון בגובה 22 מיליון שקל לחלוקת סלים רב־פעמיים בחודש הראשון לכניסת החוק לתוקף. לא כל הרשתות קפצו על ההצעה, וחלקן המשיכו להעריך כי ברגע האחרון משהו ידחה את כניסת החוק לתוקף. עם הרשתות שענו לקריאה נמנות בין היתר שופרסל, ויקטורי, רמי לוי, אושר עד, מחסני השוק ויוחננוף. רשת יינות ביתן ומגה, השנייה בגודלה בישראל לא הצטרפה למהלך, אולם בחרה לחלק סל רב־פעמי חינם לקונים ב־75 שקל במגה או 100 שקל בביתן.
בשבוע החולף היה קשה למצוא סלים ברשתות השיווק. הקופאיות נאלצו להסביר שהסלים עדיין לא הגיעו, והציעו לרכוש שקיות ב־10 אגורות ליחידה. גם ברשתות שבהן מוצעים סלים רב־פעמיים חינם בקנייה מעל סכום מסוים נגרמת לצרכנים אי נוחות רבה. מבדיקה ברשתות עולה כי את הסל הרב־פעמי ניתן לקבל רק בקופה הראשית, בהצגת החשבון וספח שמצורף לו המעיד על הזכות לקבלת סל. הצרכנים נדרשים לפרוק את עגלת הקניות בקופה, ואז להעמיס שוב את כל המוצרים לתוך העגלה, להגיע לקופה הראשית לקבלת הסלים ורק אז למלא את הסלים במוצרים. בחלק מהרשתות לא נמצאו בשבוע שעבר כלל סלים רב פעמיים בחלק מהחנויות והקופאיות כלל לא ידעו מתי יגיע מלאי סלים.