משרד הבריאות מבקש מהציבור הצעות לעיצוב מדבקות מזון
שיצאה לדרך השבוע מאפשרת לציבור לגבש לוגו לסימון חיובי או שלילי, שיופיע על אריזות המוצרים
במשרד הבריאות פונים אל הציבור שיגבש כלים לסימון חיובי ושלילי של מוצרי מזון. היוזמה שיצאה לדרך השבוע מאפשרת לציבור לגבש לוגו לסימון חיובי או שלילי, שיופיע על אריזות המוצרים. הפנייה הובילה להצעות שונות של צרכנים לסימון ירוק ואדום, לצד ביקורת חריפה כלפי המשרד שלא פנה למעצבים מקצועיים שיבחנו את צרכי השוק והציבור.
- היום: איגוד המזון יציג רשימת מכשולים בדרך לסימון המוצרים בפגישה עם ועדת הסוכר
- החלטת מועצת הביטחון: בעיקר הצהרתית, אבל יכולה להיות גם פתח לגזירות כלכליות על ישראל
- מדבקות הסוכר בצ'ילה שינו את הרגלי הצריכה
בסביבת המשרד העריכו כי מאחורי ביקורות אלו עומדים גורמים בתעשיית המזון החוששים מסימון שלילי פוגעני שייבחר על ידי המשרד. בתוך כך, יצרני המזון ממתינים לקביעת קטגוריות המזון השונות לצורך סימון חיובי של מוצריהן. בעוד המלצות ועדת הסוכר קבעו באופן מוחלט את הפרמטרים המחייבים לסימון שלילי בצבע אדום על מוצרים מזיקים לבריאות, ההגדרות לסימון המוצרים כבריאים עדיין לא נקבעו.
בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין יצרני המזון לד"ר רונית אנדוולט מנהלת המחלקה לתזונה בריאה במשרד הבריאות, נקבע כי המשרד יקבע קטגוריות מזון שונות וביחס לכל קבוצה יוגדר אילו פרמטרים יזכו את המוצרים בה לסימן חיובי. לאחר שיקבעו הקטגוריות, יתחלקו התעשיינים לצוותי עבודה בהתאם לתחומי פעילותם, וינסו להוביל ולדחות יוזמות בהתאם לצרכיהם. נושא הסימון החיובי צפוי להיות מחמיר, כך שמוצרים שיזכו לו ידרשו להיות בעלי ערכים תזונתיים בעלי תרומה. כך לדוגמה, משקאות הדיאט שאינם מכילים סוכר לא יזכו לסימון חיובי, על רקע היותם מכילים תחליפי סוכר. בתעשיית המזון קיוו כי הפרמטרים לקביעת סימון חיובי יהיו רכים יותר, בכדי לעודד חברות לשפר מוצרים, אך כעת נראה כי הדבר לא יקרה. "אם המטרה היא למלא את המדפים במוצרים מסומנים באדום, אז יש הגיון בקביעת פרמטרים קשיחים לסימון הירוק, אבל אם המטרה היא להוביל יצרנים לשפר ולפתח מוצרים שיזכו לסימון ירוק, ספק אם ההחלטה לסמן בירוק רק מוצרים בריאים ולא מוצרים שיש להם יתרון בריאותי על פני המתחרים בקטגוריה, היא הצעד הנכון", מסר גורם בחברת מזון גדולה.