בלעדי לכלכליסט
לא שמים את הביצים בסל אחד: אסם מתרחבת בשוק המסעדנות
החברה החלה לשווק ביצים מפוסטרות של צ'אם למסעדות, תחום שסימנה כמנוע צמיחה בזמן שמכירותיה בשוק המקומי קפואות
ההאטה בשוק מוצרי הצריכה מובילה יצרני מזון לאתר מנועי צמיחה חדשים. ל"כלכליסט" נודע כי אסם החלה לשווק ביצים טריות מפוסטרות למסעדות ולבתי קפה. מדובר בביצים של חברת צ'אם, המשווקות בקרטוניות, בדומה לחלב. כיוון שביצים הן מוצר רגיש מאוד, המוצר של צ'אם שאסם החלה לשווק מיועד למסעדות ובתי קפה בעלי שטח מטבח וקירור מצומצם, המבקשים פתרון נוח להכנת חביתות, פנקייקים, קישים, פשטידות ועוד.
- אלטרנטיבה לתלמה? אסם משיקה קורנפלקס
- מינוף נמוך, מעט מוסדיים ובעל שליטה דומיננטי
- ריקולים בגלל טעם: אסם ל"ויטמינצ'יק פטל", שטראוס ל"רולדת שוקולד"
על רקע משבר הזיהום במזון, ובראשו חיידק הסלמונלה בביצי מאכל, מדובר במענה אידיאלי מבחינת בטיחות מזון, כיוון שהביצים עוברות תהליך המיישם תנאי היגיינה מחמירים בכל שלב, החל מקליטת הביצים ודרך שלבי השבירה, ההפרדה, הפסטור והאריזה. התחלת שיווק מוצרים אלו איפשרה לאסם להרחיב את מעגל לקוחותיה בשוק המקצועי גם לבתי קפה קטנים ומסעדות קטנות שעד כה לא היתה לה נגיעה בהם.
הגדלת מספר הלקוחות והגדלת מגוון המוצרים מלבד הביצים גם לצירי בקר וצירי ירקות שאסם עצמה מייצרת התבטאו בהגדלת מכירות אסם בשוק המקצועי (הכולל גם את תחום חבילות השי). אלה צמחו במחצית הראשונה של 2016 ב־8.1% ל־217.4 מיליון שקל. את הפירות קצרה אסם לא רק בשורת המכירות, אלא גם, ובעיקר, בשורת הרווח. זאת נוכח היותם מוצרי נוחות ייחודיים, שעל אסם מוטלות פחות מגבלות בנושא התמחור שלהם. בהתאם לכך, צמח הרווח התפעולי מהתחום המקצועי ב־34.4% ל־15.1 מיליון שקל. נתונים אלו נרשמו על רקע קיפאון בשוק מוצרי הצריכה המשווקים לצרכנים ברשתות. מכירות אסם בשוק המקומי הסתכמו ב־1.76 מיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה ורשמו קיפאון (0.3%+) ביחס לתקופה המקבילה השנה. הקטגוריות המרכזיות של החברה ובראשן התחום הקולינרי הכולל סלטים, פסטות, מרקים ועוד רשמו ירידה של 5%, ואילו תחום המאפה, המשקאות, החטיפים ודגני הבוקר רשם קיפאון (0.1%+), כשהגידול הטבעי באוכלוסיה עומד על כ־2.5% בשנה. בסביבת שוק כזאת, האפיק המקצועי הפך למשתלם במיוחד עבור החברה. בדו"ח לסיכום 2015 ציינה אסם כי "עלייה ברמת החיים ובתוצר לנפש משפיעה לטובה על תרבות הפנאי ומגדילה את היקפי הפעילות של בתי מלון ומסעדות, דבר המשפיע לטובה על הרגלי הצריכה בישראל ומכאן גם על פוטנציאל צמיחת התחום".
להערכת אסם, תחום המזון והמשקאות בשוק הצריכה מחוץ לבית מאופיין בצמיחה מתמדת ובקצב צמיחה שנתי של כ־4%. שוק הצריכה מחוץ לבית מתחלק בין הסעדה ארגונית המתקיימת בכמחצית מהעסקים בישראל, הסעדת ילדים במסגרת "חוק ארוחה יומית לתלמיד" המסופקת על ידי חברות קייטרינג, ואפיק המסעדות ובתי קפה עליו שמה כעת אסם דגש.
פעילות אסם בשוק המקצועי מתמקדת בפיתוח, ייצור, מכירה והפצה של מוצרי הקבוצה מתוצרת של יצרנים אחרים. הרווחיות הגבוהה בתחום מושגת בין היתר מכך שאין לפעילות זו מפעל יצרני ועובדי ייצור, ולמעשה המוצרים הנמכרים לשוק המקצועי מיוצרים באותם האתרים של תחומי הפעילות האחרים של הקבוצה.