בלעדי לכלכליסט
שופרסל דורשת עמלת סדרנות מחברות הגלידה
חברות הגלידה ובהן גלידות שטראוס, נסטלה ופלדמן, נדרשות לשלם על סדרנות, אף ששופרסל מסדרת את הגלידות רק בחלק מסניפיה
חילוקי דעות בין שופרסל לבין ספקיות הגלידה בישראל. ל"כלכליסט" נודע כי הרשת דורשת מהחברות, ובהן גלידות שטראוס, גלידות נסטלה, גלידות פלדמן, בן אנד ג'ריס, ריאו, והאגן דאז, עמלת סדרנות עצמית בגובה 3% ממחזור הקניות שלה. זאת, אף ששופרסל מסדרת בעצמה רק חלק ממדפי הגלידה בחנויות, ויישום הסדרנות העצמית בקטגוריית הגלידות נדחה על ידי הממונה על הגבלים עסקיים דיויד גילה לתחילת 2015. לטענת החברות, שופרסל דורשת לגבות מהן את עמלת הסדרנות העצמית, למרות שבחלק מהמקרים מפיצי הגלידות מטעם החברות הם אלה שמסדרים את מדף הגלידות ברשת.
- להיות הכי זול עולה ביוקר: רמי לוי בירידה
- מנכ"ל שופרסל: "הספקים מרוויחים, אבל אנחנו סופגים את האש"
- הלובינג של טרה פועל להקטין לתנובה את המדף
"מוצר רגיש מדי לסדרנות"
בתחילת 2005 קבע הממונה על ההגבלים דאז דרור שטרום כי הסדרי הסדרנות בין הספקים הגדולים לרשתות עלולים להיחשב כהסדרים כובלים, לנוכח החשש מפגיעה בספקים הקטנים שלא מפעילים סדרנים ברשתות. לאחר שהספקים חלקו על דעת הממונה, אישר בית הדין להגבלים עסקיים צו מוסכם בין רשות ההגבלים לבין 13 ספקים גדולים, שלפיו לא יינקטו צעדי אכיפה נגד הסדרי הסדרנות לתקופה של שנתיים וחצי. ב־2009 הוארך תוקף ההסדר בשלוש שנים נוספות.
בתחילת 2013 פירסם הממונה על הגבלים דיויד גילה החלטה שהתייחסה להסדרי הסדרנות בין שופרסל ומגה והספקים שלהן. גילה קבע כי מתן הפטור להסדרי הסדרנות של שופרסל ומגה יהיה לתקופה מוגבלת, ויפקע לכל היותר בסוף השנה. אלא שבינואר 2014, בעקבות פניות לגילה מצד ספקים מרכזיים, הוא החליט להחריג מהחלטתו כמה מוצרים, ובהם מוצרי van sale (מוצרים כמו לחם וגלידות שמגיעים ישירות מהמשאית למדף, ואינם נמצאים במחסן של הקמעונאי – א"י). על פי אותה החלטה, הוארך הפטור מהסדר כובל שמאפשר לחברות הגלידה לסדר בעצמן את המדף בשופרסל ומגה עד 31 בדצמבר 2014.
לדברי גורם בענף הגלידות, "במהלך 2013 שופרסל עשתה פיילוט שבמסגרתו היא החלה לעבור לסדרנות עצמית של כל המדפים, כולל מדפי הגלידות, אלא שאז האריכה רשות ההגבלים את הפטור מהסדר כובל בענף הגלידות, אבל שופרסל לא היתה מוכנה לחזור אחורה".
שופרסל דורשת לסדר את מדפי הגלידה בעצמה ולקבל את העמלה, אף שהיא מסדרת את המדפים רק בחלק מהסניפים. מנגד החברות מעוניינות לסדר את המדפים בעצמן ומסרבות לשלם עמלת סדרנות לרשת.
"שופרסל יודעת שגם אם אני אשלם את העמלה אני אמשיך לסדר את המדף בעצמי, והם משחקים על זה", מתאר אחד מספקי הרשת. "אין לי אינטרס להעביר את סידור המדף לשופרסל כי המוצר רגיש ואני לא רוצה שמחסנאי יסדר אותו על המדף. גלידה מפשירה תוך רבע שעה, ואם היא הופשרה והוקפאה מחדש היא כבר לא שווה כלום".
לא הכחישו שנותנים לספקים לסדר מדפים
בדיון משותף שקיימו ועדת הכלכלה וועדת הכספים בפברואר 2014 בנושא קידום התחרות בענף המזון ציין היועץ המשפטי של שופרסל כי הרשת מאפשרת לספקי הגלידות שלה לסדר את המדף בעצמם: "בדיון האחרון עלתה השאלה הנקודתית של מישהו שמגיע בטנדר עם גלידות ויכול להיות שהגלידות יתעכבו שם ברמפה בשמש ויקרה להן משהו, אז אני מניח שפה אפשר לאפשר לאותו אחד עם הטנדר להכניס את הגלידות למקרר הגלידות, ואז הוא כן נכנס לתוך החנות".
ברשתות השיווק אין מלאי של גלידות שמאוחסן במחסנים ועל כן במקרים בהם נגמר מוצר מסוים, נדרשת הרשת להשלים את המחסור ישירות מהחברות. במוצרים אחרים שאינם רגישים, השיטה עובדת כך שהספק מגיע אל החנות, פורק את הסחורה על משטח ייעודי במחסן הרשת, מחתים את אנשי הרשת שקיבלו את הסחורה ואלה מתחילים לפרוק את הסחורה כאשר חלקה נכנס לאחסון ביניים במרלו"ג וחלקה עובר ישירות למדף בחנות. הסדרנים שמסדרים את רוב המוצרים בסופרמרקט הם כיום עובדי הרשתות. "הם דורשים שנשלם להם את הכסף כבר עכשיו ושנעביר אליהם את הסדרנות העצמית של הגלידה", מספר בכיר בענף. "אנחנו מסרבים. זה כסף שמעולם לא שילמנו ולא ברורה לנו הדרישה של שופרסל. לא יהיה מצב שהמפיצים של חברות הגלידה לא יסדרו בעצמם את הגלידות על המדף".
שופרסל סירבה להגיב לידיעה.