התחרות על המקום השלישי בענף הקמעונאות החלה
רשת יינות ביתן רוכשת את כמעט חינם ב־350 מיליון שקל. העסקה הופכת את הרשת המאוחדת לשלישית בגודלה בישראל, ועוקפת את שיווק השקמה של רמי לוי: "אני מאחל להם בהצלחה. המשמעות היא שיש פחות מתחרה"
יינות ביתן שבבעלות נורית ונחום ביתן רוכשת את רשת השיווק כמעט חינם מהאחים צים תמורת 350 מיליון שקל, הנחה של 70 מיליון שקל על שווי העסקה המקורית שעמד על 420 מיליון שקל. ההסכמות בין הצדדים הושגו ערב החג והעסקה אמורה להיחתם ביומיים הקרובים.
העסקה היא מיזוג של יינות ביתן וצים שיווק ובמהלכה תימחק האחרונה מהמסחר. בנוסף לסכום המכירה תחלק יינות ביתן 70 מיליון שקל כדיבידנד. מדובר בפרמיה של 15% (כולל הדיבידנד העתידי) על שווי השוק של צים שיווק בבורסה. האחים צים שמחזיקים ב־75% ממניות צים שיווק (כמעט חינם), יקבלו 210 מיליון שקל.
לאחר שדבר המכירה נחשף מוקדם אתמול באתר "כלכליסט", שיגרה כמעט חינם הודעה לבורסה כי המסחר הופסק במניה עד לפרסום הבהרות בנושא.
חילוקי דעות בין האחים צים
המו"מ בין הצדדים נמשך כבר כחצי שנה ולפני כחודש דווח על פיצוץ במגעים בין הרשתות. משפחת ביתן לא הצליחה לקבל מימון בהיקף שביקשה לעסקה והציעה מחיר נמוך יותר מזה שביקשו האחים צים. רני צים ביקש לרכוש עם פיצוץ המו"מ את חלקו של אחיו עדי צים. בסופו של דבר יצאה לפועל העיסקה עם יינות ביתן.
צים שיווק הונפקה בסוף 2010, לאחר שהאחים משכו דיבידנד של 50 מיליון שקל מהחברה (דיבידנד שסייע לרני צים לרכוש את הנדל"ן מחברות פרטיות אחרות שהיו בשליטתם). הם מכרו כ־15% מהמניות לציבור, ובמאי 2011 מכרו 10% נוספים מהמניות שבידיהם למשקיעים מוסדיים, תמורת 47 מיליון שקל.
מאז ההנפקה איבדה מניית צים שיווק כ־7%, והגיעה לשווי השוק הנוכחי שלה - 300 מיליון שקל, לאחר שבינואר אשתקד השווי היה בשיא של 650 מיליון שקל. הרקע לרצונם של האחים למכור את הרשת שייסדו לפני 13 שנה הוא חילוקי דעות מקצועיים באשר לניהולה. השניים כבר הפרידו חלק מעסקיהם טרם ההנפקה.
שחקן שלישי מובהק
מיזוג כמעט חינם ויינות ביתן, אם יאושר על ידי רשות ההגבלים, יוליד ענק קמעונאי בעל 61 סניפים ומכירות מצרפיות, של כ־2.6 מיליארד שקל, נכון ל־2011. הרשת הממוזגת תהיה השלישית בגודלה בישראל מבחינת כמות הסניפים ושטחי המסחר, וייתכן כי אף מבחינת מחזורי המכירות - ההערכות בענף הן שהתחרות על המקום השלישי תהיה צמודה בין הרשת הממוזגת לרמי לוי. כך, על פי ההערכה, רמי לוי שסיים את 2011 עם מכירות של 2.2 מיליארד שקל יצמח בשיעור כזה שיותיר את הרשת הממוזגת במקום הרביעי.
מאז הקריסה של רשת קלאבמרקט בסוף 2005, לא היה שחקן שלישי מובהק בשוק קמעונאות המזון בישראל. מיזוג של רשת יינות ביתן עם רשת כמעט חינם יכול ליצור מחדש שחקן שלישי מובהק בענף. במילים אחרות, יינות ביתן יכולה למצוא את עצמה בנעליה של רשת קלאבמרקט, מול אתגרים שהרשתות הקטנות לא צריכות להתמודד איתם כיום.
בראש ובראשונה מדובר באתגר חדש של הפעלה וניהול של כמות גדולה של נקודות מכירה. מצב כזה עלול ליצור סביבה שבה לרשת השלישית יש הוצאות כמו של רשת גדולה, אך הכנסות דומות לאלו של רשת בינונית.
בעקבות המיזוג כוח הקנייה של יינות ביתן צפוי להשתפר משמעותית, ואכן יש ספקים שמוטרדים מכך - אבל בטווח הארוך, נראה כי הפחתת הריכוזיות של שתי הרשתות הגדולות תסייע לספקים, שיפחיתו במידה מסוימת את התלות בשופרסל ומגה.
מבחינת הצרכן, במקומות שבהם רשת כמעט חינם מפעילה סניפים לצד סניפים קיימים של רשת יינות ביתן, ואין הרבה מקומות כאלה, הצרכן ייפגע מהפחתת התחרות. במקומות אחרים, שבהם פריסת הסניפים מבוזרת יותר, ההשפעה של המיזוג הזה על הצרכן תהיה מינורית ככל הנראה.
יינות ביתן מתרחבת לצפון
האם רשות ההגבלים תאשר את רכישת כמעט חינם על ידי יינות ביתן? לטובת רשת יינות ביתן עומדת העובדה שבאמצעות הרכישה של רשת כמעט חינם מתווספים לרשת סניפים רבים הנמצאים צפונית לחדרה, אזורים שבהם הרשת אינה פעילה כיום כלל. עם זאת, בכמה ערים פעילים כיום סניפים של יינות ביתן לצד סניפי כמעט חינם. ייתכן שמצב זה יכשיל את הרכישה, או לחילופין, יוביל לכך שרשות ההגבלים תטיל על העסקה מגבלות. כך למשל, רשות ההגבלים העסקיים יכולה לבחור שלא לאשר את רכישת כל הסניפים, אלא רק את חלקם.
מה שמייחד את רשת יינות ביתן לעומת רשתות אחרות כמו רמי לוי או כמעט חינם היא חוויית הקנייה שהיא מנסה להעניק ללקוחות. יינות ביתן מנסה למשוך לקוחות עם ילדים, בעיקר באמצעות מתחמי מזון מהיר, שאינם נמצאים ברשתות אחרות. בנוסף, מקפידה הרשת על רמה גבוהה של כשרויות כדי לפזול לקהל דתי.
רמי לוי, בעלי רשת שיווק השקמה, מסר לאחר שנודע לו על העסקה כי "אם הוא קונה אני מאחל לו בהצלחה. מבחינת הענף המשמעות היא שיש פחות מתחרה".
שלום נעמן, מנכ"ל רשת מחסני השוק, איחל אתמול בהצלחה לשני הצדדים, אך הוסיף גם כי "המיזוג הוא אחד הסימנים שהענף נהיה פחות רווחי. רואים את זה גם בדו"חות. יש סוג של רוויה בענף".
נעמן לא לבד, בעבר התבטאו לא מעט בכירים בענף המזון כי ריבוי שטחי המסחר של הרשתות השונות פועל בסופו של דבר לרעת הקמעונאים – וכי אין מנוס ממיזוגים בענף, שבו פועלות אינספור רשתות קטנות ובינוניות.
במחצית הראשונה של 2012 הראו כל רשתות המזון שחיקה ברווחיות התפעולית. זאת, לאחר שמחאת מחירי המזון החריפה את התחרות העזה ממילא בין הרשתות.
במתחמים מסוימים כמו אשדוד, מישור אדומים, בית שמש ובאר שבע הגיעו מלחמות המחירים לאגרסיביות חסרת תקדים שהביאה קמעונאים למכור ירקות בחצי שקל לקילו, מחירי הפסד עמוקים על מנת לפגוע במתחרים ולמשוך לקוחות לחנויות. תקופה זו של תחרות אגרסיבית כבר נחקרת על ידי רשות ההגבלים אחרי תלונה של קו־אופ ישראל שלפיה שופרסל מכרה במחירים טורפניים ופגעה בתחרות.