בעיה: המסוק החדש של חיל האוויר "נחנק" בנחיתה בחולות
לפי דו"ח של משרד ההגנה האמריקאי, מנועי ה-CH53K - שנבחר להחליף את היסעור - מתקשים בנחיתות מאובקות, שנפוצות מאוד בישראל, והמארינס הגבילו את טיסותיהם. לוקהיד מרטין, יצרנית המסוק: מינינו צוות לפתור את הבעיה
שבוע אחרי ששר הביטחון בני גנץ קיבל את המלצת חיל האוויר לרכוש את מסוק ה-CH53K קינג סטאליון כמחליף ליסעור, במחיר של כ-100 מיליון דולר ליחידה, מתברר שהמסוק סובל מבעיה שמקשה עליו בפעילות באיזורים מאובקים, שנפוצים מאוד בארץ.
- החלפת מסוקי היסעור המסוכנים תחכה, גנץ רוצה V-22
- אושרה תוכנית הרכש של צה"ל: 9 מיליארד דולר למטוסים ומסוקים
- לגו אפאצ'י: הכירו את מסוק התקיפה המפתיע של איראן
דו"ח של מנהל הניסויים המבצעיים בפנטגון, שנחשף באתר TheWarZone, גילה כי חיל הנחתים האמריקאי (המארינס), הגביל משמעותית את טיסות המסוק הכבד באיזורים מאובקים, לאחר שהתברר כי לשלושת מנועיו נגרם נזק כבר אחרי 21 דקות טיסה מצטברות בתנאי חול ואבק. במקביל הוגבלו הטייסים המבצעים את ניסויי הטיסה למסוק, לקראת הכנסתו לשירות מבצעי, שלא לטוס בתנאים כאלה יותר מ-70 שניות ברציפות.
חלקיקי חול גורמים לשחיקה מואצת של מנוע המסוק, ולכן מצויד הקינג סטאליון, כמו היסעור, במסננים. אולם למסוק החדש יש שלושה מנועים לעומת שניים ביסעור, ועוצמתם הגבוהה יותר מביאה לכך שהמסוק מרים לאוויר יותר חול ואבק בכל נחיתה והמראה, או טיסה נמוכה, מה שסותם את המסננים מהר יותר, ומפחית משמעותית את כמות האוויר הנכנס למנוע, שמאבד כוח.
"הפעלת המסוק בתנאי חול ואבק תחייב החלפות מנוע תכופות אם המארינס ימשיכו לפעול ולהתאמן בתנאים כאלה", הזהיר הדוח של משרד ההגנה האמריקאי. "צוותי ה-CH53K לא באמת יוכלו לבצע משימות של הנחתת מטענים תוך שמירה על מגבלת ה-70 שניות פעולה בתנאים כאלה". במארינס המשימה העיקרית של המסוק היא הטסת מטענים מהספינות לחוף, אבל בצה"ל הם יצטרכו גם להנחית ולאסוף כוחות, משימה שגם אותה לא מעשי לבצע בתוך דקה ו-10 שניות, שצריכות לכלול הנמכה לנחיתה, פתיחת רמפת המטען, כניסת הלוחמים, והמראה.
המסוק החדש, שמייצרת סיקורסקי שבבעלות לוקהיד מרטין, נבחר למרות שהוא יקר משמעותי ממסוק הבואינג CH47F שהתמודד מולו - בין השאר לאחר שלוקהיד הציגה לחיל האוויר נתונים לפיהם עלויות האחזקה שלו זולות יותר. אולם אם יתברר שאורך החיים של מנועי המסוק קצר מהמתוכנן, או שיש צורך בפיתוח מסננים מיוחדים עבורם, ישתנו חישובי האחזקה. מחירו של כל אחד ממנועי המסוק עומד על כ-3 מיליון דולר.
משרד הביטחון מתכנן לרכוש כ-20 מסוקים כאלה, בעלות של כ-2.1 מיליארד דולר. המשרד מנהל כעת שיחות עם לוקהיד ומשרד ההגנה האמריקאי על גיבוש הסכם הרכש, במאמץ להקדים ככל הניתן את הגעת המסוקים לארץ, בשל גילם המתקדם של מסוקי היסעור, שאמורים להתחיל לצאת משירות ב-2025.
מלוקהיד מרטין נמסר כי "אנחנו ממשיכים, בשיתוף עם הצי האמריקאי, בתהליכי הניסוי המשולבים ומחויבים להיכנס לשלב הערכת מבצעיות ראשונית המתוכננת לקיץ הקרוב, לתמוך בפריסה המבצעית המתוכננת ולהרחיב את הייצור עבור מסוק הCH-53K. צוות התוכנית נותן מענה להיבטים טכניים שעלו בדו"ח, כשרובם כבר נפתרו. אנו בטוחים שנפתור בהצלחה כמה מהבעיות הבודדות שנותרו כך שנוכל לעבור לשלב ההערכה המבצעית בהמשך השנה, כמתוכנן. אנו מודעים לבעיית יניקת החול ומינינו צוות משולב הכולל את אנשי החברה, הצי האמריקאי ומומחים מיצרנית המנוע ג'נרל אלקטריק, במטרה לפתור את הנושא בהקדם האפשרי".