החלפת מסוקי היסעור המסוכנים תחכה, גנץ רוצה V-22
מאחורי הקלעים של עסקת הרכש לצה"ל: חיל האוויר מעדיף את הסופר סטאליון של סיקורסקי על פני בואינג צ'ינוק, אבל שר הביטחון מעכב את ההחלטה
משרד הביטחון התגאה היום (ב') בחתימת הסכם לרכישת שני מטוסי תדלוק חדשים מדגם KC-46 פגסוס מתוצרת בואינג. זו הפעם הראשונה אי פעם שארה"ב מסכימה למכור לישראל מטוסי תדלוק מתקדמים, החיוניים לכושר הפעילות של חיל האוויר בטווחים ארוכים. עם זאת, החלפת מסוקי היסעור המסוכנים תיאלץ לחכות.
- בניגוד לדו"ח מבקר המדינה: גנץ מקדם רכישת V-22 לחיל האוויר על חשבון מחליף ליסעור
- כמה יעלה לצה"ל להחליף את מסוקי היסעור המזדקנים?
- אושרה תוכנית הרכש של צה"ל: 9 מיליארד דולר למטוסים ומסוקים
מטוסי התדלוק המזדקנים הנוכחיים של חיל האוויר מדגם בואינג 707, כבר בני 60 שנה בחלקם, והוסבו בארץ בידי התעשייה האווירית ממטוסים אזרחיים, לאחר הסירוב האמריקאי בעבר למכרם לישראל.
משרד ההגנה האמריקאי אישר לישראל כבר לפני שנה לרכוש 8 מטוסים כאלה, בשווי של 2.4 מיליארד דולר, מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי. בשבוע שעבר אישרה ועדת השרים לענייני הצטיידות רכש של ארבעה מטוסים בשווי 1.2 מיליארד דולר, כחלק מאישור חלוקת השימוש בתקציב בסך של 9.3 מיליארד דולר, ובהנחה שארה"ב תמשיך לספק סיוע ביטחוני לישראל גם אחרי שנת 2028 שבה מסתיים ההסכם הנוכחי, ותוך פריסת התשלומים בהלוואות שיגררו תשלומי ריבית בסך מאות מיליוני שקלים.
השימוש במסוקי היסעור המזדקנים מסכן חיי אדם
"אני מברך על ההתקדמות ברכש שהיא קריטית, בנקודת הזמן הזו. מדובר בתוכנית שהיא אבן יסוד בתפיסת הביטחון של צה"ל", התפייט גנץ בהודעת המשרד היום, למרות שדווקא הוא מעכב בחלטה דחופה לא פחות: בחירת המחליף למסוקי היסעור בני ה-50 של חיל האוויר, שמבקר המדינה כבר הזהיר לפני שנתיים שהמשך השימוש בהם עלול לסכן חיי אדם.
למרות שוועדת השרים לענייני הצטיידות אישרה גם רכישת טייסת אף-35 שלישית, ורכש חימושים לחיל האוויר, כולל טילי חץ-3, פיתוח החץ-4, ומיירטי הגנה אווירית מרפאל, היא נמנעה מלקבל החלטה בסוגיית מחליף היסעור. זאת משום שגנץ שלח את חיל האוויר לבחון שוב כיצד לשלב בעסקה את רכש המסוק מסוק V-22 אוספרי של בואינג. במקור התלבט חיל האוויר בין שני מסוקי סער, בואינג צ'ינוק וסיקורסקי סופר סטאליון, הדור הבא של היסעור, ומפקד החיל אלוף עמיקם נורקין הציג לרמטכ"ל אביב כוכבי המלצה לרכוש את הסיקורסקי היקר יותר, אך החדש, המהיר ובעל כושר הנשיאה העדיף.
אולם גנץ ממשיך לקדם רכש של כ-6 מטוסי אוספרי, שממריא כמו מסוק, טס כמו מטוס, וקצת יותר מהיר מהסופר סטאליון. אבל האוספרי נושא הרבה פחות חיילים ומטען מהסופר סטאליון, יעלה יותר מ-100 מיליון דולר ליחידה אחרי השינויים המקובלים בחיל האוויר, ויהיה יקר יותר לאחזקה. האוספרי עדיף רק במשימות של חילוץ טייס נוטש ובהובלת כוחות מיוחדים, אבל בתקציב שהוקצה לעסקה, בסך כ-2.1 מיליארד דולר אין לחיל האוויר מספיק כסף לממן כמות מספקת של סופר סטאליון ושל האוספרי.
מסוקי היסעור אמורים לצאת משירות ב-2025, והעיכוב המתמשך בבחירת מחליפם יקשה על הגעת המחליף שלהם בזמן, לאור זמני האספקה המקובלים בתחום. למרות זאת גנץ לא ממהר לקבל החלטה, שעשויה להתעכב שוב בגלל הבחירות. בשבועיים הקרובים אמור חיל האוויר להציג לו את תוצאות הבדיקה שביקש, ואז אמורה להתקבל ההחלטה.
כך או כך לוקהיד מרטין מסתמנת כמנצחת בקרב בין שתי חברות הענק הביטחוניות מארה"ב על תקציבי הרכש הישראליים בשנים הבאות. בואינג לא הצליחה להכניס לרשימת הרכש הישראלית מטוסי אף-15 נוספים והשבחה של הקיימים, כפי שקיוותה.
למרות היותה שותפה מרכזית בייצור החץ-2 והחץ-3, אין עדיין הכרזה על חלקה בחץ-4, ושמה אפילו נעדר מרשימת השותפים לפרויקט שפירסם בשבוע שעבר משרד הביטחון. מנגד, לוקהיד תזכה בהזמנה ל-25 מטוסי אף-35 בשווי של כ-2.3 מיליארד דולר, וחברת הבת שלה סיקורסקי מובילה כאמור בסיכויי הזכייה בעסקת מטוסי הסער.