גמליאל: אסון הזפת - פיגוע איראני; האחראי על החקירה: אין ודאות שמדובר בפיגוע
השרה להגנת הסביבה אמרה כי האחראית לזיהום הזפת בישראל היא אונייה שנשלחה על ידי איראן ויצאה מלוב. לדבריה, לפני כניסתה למים הכלכליים של ישראל כיבתה האונייה את המשדר לכיממה ורוקנה נפט גולמי לים. "לזיהום הזה יש כתובת". האחראי על החקירה מסתייג: ייתכן שמדובר בתקלה
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל דיווחה לפני זמן קצר כי האחראית לזיהום הזפת בישראל היא אוניה שנשלחה ע"י איראן, ויצאה מלוב. לדבריה האוניה שטה בין ה-1 ל-2 לפברואר עשרות קילומטרים מהחוף אך בשטח המים הכלכליים של ישראל. לפני כניסתה למים הכלכליים של ישראל כיבתה האוניה את המשדר שלה במשך כמעט יממה ורוקנה את מיכלית הנפט הגולמי לתוך הים.
"בשבועיים האחרונים חוקרי המשרד להגנת הסביבה עבדו לילות כימים. היינו במסע חובק עולם וחיפשנו בכל פינה שרק אפשר במטרה לשים את ידינו על האוניה העבריינית. לזיהום הזה יש כתובת יש אחראים והם צריכים לשלם את המחיר. למפעיל האוניה יש דם שחור על הידיים. לאורך השבועיים האחרונים אמרנו שיש כאן מעשה זדון: או שהזיהום נעשה בכוונת תחילה או עקב תקלה שמפעיל לא דיווח עליה", אמרה גמליאל.
איראן מפעילה טרור לא רק על ידי נשק גרעיני או על ידי ניסיון התבססות בגבולותינו. איראן מפעילה טרור על ידי פגיעה בסביבה. המאבק שלנו נגד הזיהום והפגיעה בסביבה הוא מאבק חוצה מדינות.
— גילה גמליאל - Gila Gamliel (@GilaGamliel) March 3, 2021
לאחר שצמצמנו את מספר החשודים באירוע, גילינו שלא מדובר רק בעבריינות סביבתית - אלא בטרור סביבתי. אוניה פיראטית בבעלות חברה לובית שיצאה מאיראן - אחראית לפיגוע הסביבתי.
— גילה גמליאל - Gila Gamliel (@GilaGamliel) March 3, 2021
- המשרד להגנת הסביבה: לקיים דיון דחוף בנוגע להרחבת שינוע נפט בקווי קצא"א
- "מערכות ההתרעה לא עבדו ולא קיבלנו התרעה עד שהזפת הגיעה לחופי ישראל"
- חקירת אסון הזפת: המיכלית היוונית מירוונה הלן נוקתה מחשד
רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, פירט על ממצאי החקירה: "היתה לנו פעולת איתור ארוכה מאוד שבמסגרתה היינו צריכים לשלול למעלה מ-39 אוניות, אבל זה היה כאשר התמקדנו בכתם שגילינו בלווין מה-11 בפברואר. אבל בדיעבד גילינו שהכתם הוא מה-5 בפברואר וזו אחת הסיבות להתמשכות התהליך.
"אחד הדברים שגרמו לפריצת דרך היתה ההבנה שמדובר בנפט גולמי. ברגע שהדבר בוסס אמפירית וזה היה נפט גולמי, ידענו שזה יכול להגיע לים אך ורק באמצעות מיכלית נפט. העובדה הזו צמצמה לנו משמעותית את מצאי האוניות החשודות ומפה ואילך שכרנו את עזרתם את חברת ווין וורד.
"שמה של המיכלית אמרלד. האוניה כיבתה את השידורים לפרק זמן של 23 שעות ככל הנראה על מנת להימנע משידור בתחומי המים הכלכליים של ישראל. הגענו ל-2 מיכליות אפשריות, אחת נשללה כי המיקום שלה לא היה אפשרי ולא הסתדר בשום צורה. נשארנו עם מיכלית אחת בלבד, בבעלות חברה לובית. היא מפליגה בדגל פנמה. אותה מיכלית טענה נפט גולמי באיראן או עיראק, כיבתה את מערכת הזיהוי האוטומטי שלה והפליגה לכיוון מצרים, נכנסה לתעלת סואץ, הדליקה את מערכת הזיהוי האוטומטית, ואז יצאה ממצרים וכיבתה".
"ב-1 בפברואר האוניה כיבתה את המכשיר, הפליגה צפונה, הסתובבה 11 ימים בים, פרקה את הדלק שלה בים לאוניות יותר קטנות, וזה נעשה כנראה בצורה לא חוקית. האוניה סיימה את העבודה, חזרה לאיראן לנמל שלה.
"אני רוצה להדגיש נקודה חשובה: לא היתה שום אפשרות אחרת ואוניה אחרת. היום קיבלנו עוד אישוש, ואין שום אפשרות אחרת אלא שהאמרלד היא גורם הזיהום. אני אוסיף פרט חשוב: האמרלד לא הסתובבה באגן המזרחי של הים התיכון 8 שנים. זו הפעם הראשונה מזה 8 שנים שהיא נכנסת לאגן. ועוד פרט חשוב: זמן קצר לפני שהפליגה אלינו היא החליפה דגל, היא היתה בדגל מלטה והחליפה לדגל פנמה. אין ספק שהחברה היא בבעלות לובית ומבחינתנו המסקנות הן נסיבתיות חזקות מאוד ואנחנו מניחים וסבורים שהאוניה אמרלד היא האוניה המזהמת".
האחראי על החקירה: אין ודאות שמדובר בפיגוע טרור
למרות הדברים של השרה גמליאל, במסגרת מענה על שאלות הבהיר האחראי על החקירה במשרד להגנת הסביבה, רני עמיר, כי אין ודאות שמדובר בפיגוע טרור ולא לדוגמה בתקלה טכנית שגרמה לשפיכת הנפט.
לדבריו, המיכלית אמרלד העבירה את הנפט לאוניות קטנות יותר. כשנשאל מה היתה מטרת ההפלגה אמר: "המטרה היתה להבריח נפט בצורה לא חוקית מאיראן לסוריה".
"יש חשד יותר מסביר שבעת העברת הדלקים מאוניה לאוניה נגרמו זיהומים אבל זה לא הזיהום שפגע בנו", אמר עמיר. "מה שפגע בנו יכול לנבוע או מהזרמה מכוונת או טרור, לא שוללים את זה, או תקלה. זו אוניה ישנה בת 19", אמר עמיר.
במענה לשאלה מהן ההוכחות שיש למשרד להגנת הסביבה על כך שזוהי האוניה ששפכה את הנפט השיב עמיר: "אין לנו ראיות פורנזיות. אין הוכחות חד משמעיות שיודעות לקשור צילום או שפיכה. יש לנו ראיות נסיבתיות".
מוקדם יותר היום הודיעה גמליאל כי ישראל יודעת את זהות האוניה שאחראית לאסון הזפת, במסגרתו נגרם נזק סביבתי לחופי ישראל מהצפון ועד הדרום. גמליאל צייצה בטוויטר: "שמנו את ידינו על האונייה העבריינית. זרוענו הארוכה תגיע לכל מי שיפגע בטבע, בים ובחופים שלנו".
לפני מספר ימים טענו במשרד להגנת הסביבה כי בתום בדיקה שבוצעה ביוון של המכלית מירוונה הלן (Minerva Helen), היא נוקתה מחשד של מעורבות באירוע. החקירה בוצעה בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות ביוון, כמקובל במקרים אלה, והגעת הצוות המיוחד מטעם המשרד להגנת הסביבה תואמה מראש יחד עם משרד החוץ ושגרירות ישראל ביוון. משמר החופים היווני אף הוא לקח חלק בבדיקת האונייה. במשרד הודגש כי בשום שלב לא בוצע תיאום כלשהו עם האונייה, בעליה או מי מטעמה, אלא רק עם הרשויות ביוון, כמקובל.
המשרד איתר עם תחילת האירוע כ-10 אוניות פוטנציאליות שעשויות להיות חשודות.