המחלוקת בין אמסלם למנדלבליט מעכבת את המכרז להפרטת נמל חיפה
הוועדה להפרטת נמל חיפה לא יכולה להתכנס מאחר שאין לה יו"ר, מאז שינקי קוינט מונה למנהל רמ"י. התוצאה: לא ניתן לאשר כניסת מתמודדות לחדר המידע
- שרת התחבורה אישרה: חזית הים בנמל חיפה תיפתח לקהל הרחב כמוקד תיירות ופנאי
- הערכה: הנמל החדש בחיפה ייפתח בספטמבר
- גדות מיכליות ו־Adani ההודית יתמודדו יחד על רכישת נמל חיפה
מי שעמד עד לאחרונה בראש הוועדה הוא יעקב (ינקי) קוינט, בתפקידו הקודם כמנהל רשות החברות הממשלתיות. ואולם בסוף 2020 עבר קוינט לכהן כמנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ולוועדה אין כרגע יו"ר, כך שלא ניתן לקבל החלטות.
כך לדוגמה, כדי להיכנס לחדר המידע, על המתמודדת לקבל אישור של הוועדה, להפקיד 5 מיליון שקל ערבות ורק אז מאושרת כניסתה. עד כה נכנסו לחדר המצב מספנות ישראל יחד עם חברת DP WORLD מדובאי וכן קבוצת שפיר.
החברות תעבורה, כלל תעשיות ולאומי פרטנרס ניגשו תחילה למכרז בנפרד, ואולם כעת הן מעוניינות לגשת כקבוצה אחת. לצורך כך נדרש אישור של הוועדה, וכל עוד אין אישור – לא מתאפשרת כניסה לחדר המידע.
בינתיים, אחת הקבוצות החזקות בהתמודדות כבר הודיעה על פרישה: הקבוצה שכללה את ענקית הטרמינלים יורופורטס אשר חברה בישראל לקבוצת שמן וחברת מעגן החליטה לפרוש מהמכרז. בשבוע שעבר פרסמה קבוצת שמן דיווח ובו ציינה כי הצד המוביל את הקבוצה החליט לפרוש בין היתר בשל המורכבות הכרוכה ברכישת חברת נמל חיפה, אשר מעלה ספקות באשר להיתכנות הפרויקט כולו. נוכח הודעה זו החליטה גם שמן תעשיות על פרישתה והודיעה על כך לרשות החברות הממשלתיות.
בניסיון למצוא פתרון למצב שנוצר, הציע אמסלם למשרד המשפטים כי רועי כחלון, סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות ומי שאחראי על נמלי הים, ישמש כמ"מ יו"ר הוועדה, כך שהמכרז יוכל להמשיך להתנהל כסדרו. ככל הידוע משרד המשפטים עוד בוחן את הפנייה.
עיכובים במכרז להפרטת נמל חיפה עשויים ליצר יתרון לנמל המפרץ שנבנה בימים אלו ע"י החברה הסינית SIPG. זו האחרונה מתכננת לפתוח את הנמל הפרטי, שנבנה בסמוך לנמל חיפה, לפעילות ברבעון האחרון של 2021 וגם אם המכרז להפרטת נמל חיפה הסמוך יתנהל בקצב מהיר ביותר, ספק גדול אם יצליח להיפתח בבעלות הפרטית לפני נמל המפרץ. קל וחומר, כשמביאים בחשבון כי יידרשו עבודות התאמה של כמה חודשים כדי להכניס ציוד חדיש לנמל הישן.