בלעדי לכלכליסט
גדות מיכליות ו־Adani ההודית יתמודדו יחד על רכישת נמל חיפה
החברה הישראלית חוברת לענקית הלוגיסטיקה מהודו שמפעילה נמלים באסיה ובאוסטרליה. איחודים נוספים לצורך המכרז: קונסורציום אמריקאי־בריטי־טורקי־ישראלי, מספנות ישראל עם DPW, ושמן תעשיות בקבוצה הכוללת את Europort הבלגית
חיבור אסטרטגי נוסף בין חברה ישראלית וענקית נמלים זרה במכרז לרכישת נמל חיפה. ל"כלכליסט" נודע כי גדות מיכליות שבשליטת קרן טנא חוברת לענקית הלוגיסטיה ההודית אדאני גרופ (AdaniI Group) בהתמודדות על הנמל.
הפרטת נמל חיפה יצאה לדרך בסוף 2019. מדובר בפעם השנייה בה מפריטה המדינה נמל, לאחר שנמל אילת הופרט ונקנה על ידי האחים נקש ב־2013 בכ־120 מיליון שקל. המדינה מחפשת גוף או קבוצה עם ניסיון בהפעלת טרמינלים ימיים ועם אחזקות בנמל זר של לפחות 30%, כזה שיוכל להתחרות בנמל הסיני הפרטי שנבנה בחיפה ויפעל בעוד כשנה וחצי.
רשימת המתמודדים כוללת: קבוצה המורכבת מקונסורציום מארצות הברית, בריטניה, טורקיה וישראל ושהחברות בו הן Yilport, Greanstone, GPH ואלי טילס; מספנות ישראל יחד עם החברה הבינלאומית DPW; קבוצה הכוללת את חברת Europort הבלגית יחד עם חברת שמן תעשיות; חברת תעבורה וחברת ממן שהגישו הצעות בנפרד (שתיהן תחת אותה קבוצת אחזקות); חברת לאומי פרטנרס; קרן ההשקעות אלייד; קרן טנא שמחזיקה את גדות כימיקלים בחיפה; משפחת אונגר יבואני כלי רכב יחד עם קרן ההשקעות ג'נריישן קפיטל; קבוצת מדלן בניהולו של רפי דניאלי (מנכ"ל צים לשעבר) יחד עם חברת הטרמינלים האמריקאית SSA marine; קרן קיסטון; שפיר הנדסה; קרן אלומה, מבטח שמיר וכלל תעשיות בשליטת לן בלווטניק.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", כלל תעשיות חברה בסופו של דבר לתעבורה של משפחת לבנת וללאומי פרטנרס.
גדות, שנכשלה בחודש שעבר בניסיון להנפיק בבורסה לפי שווי של 700 מיליון שקל, ניגשה תחילה בנפרד מאדאני גרופ. שתי החברות חתמו ביום חמישי על הסכם להתמודדות משותפת, עליו שמרו בסוד. שתיהן סירבו להגיב לידיעה.
אדאני גרופ, מקבוצות התשתית הגדולות במזרח אסיה ובעלת תחנות כוח ומתקני ייצור חשמל סולאריים, מפעילה באסיה ואוסטרליה נמלי ים ובעצמה בעלים של עשרה נמלי ים בהודו אוסטרליה ומזרח אסיה. החברה העסיקה 17 אלף עובדים ב־2019. הכנסותיה עומדות על 15 מיליארד דולר והיא נשלטת בידי משפחת אדאני ההודית.
לפי החלטת רשות החברות, מיליארד השקל הראשונים בהצעת הרכישה יושקעו בהון הנמל. מה שמעבר לזה יועבר לידי המדינה. הרוכש יצטרך לעמוד בקריטריונים שיוכיחו חוסן פיננסי וניסיון בתחום המכולות והשינוע הימי. הקבוצה המשותפת של גדות ואדאני מעריכה שתזכה בניקוד המרבי.
גדות מסופים לכימיקלים עוסקת בשינוע ימי ואחסון של כימיקלים. החברה נמצאת בבעלות משותפת של קרן טנא, לאומי פרטנרס, הראל ועמיתים. לחברה פעילות מסחרית בישראל, בלגיה, גרמניה והולנד והיא מעסיקה כ־500 עובדים. מנכ"ל החברה הוא עופר לינצ'בסקי.