סקר: מה הדבר החשוב ביותר למפתחי תוכנה בזמן הקורונה?
מפתחים עם 3 שנות ניסיון לפחות עובדים בעיקר מהבית והמוטיבציה שלהם לחפש עבודה ירדה משמעותית. למרות זאת, רבע מהם ממשיכים לעקוב אחר הזדמנויות תעסקותיות חדשות גם אם לא מחפשים עבודה, כך לפי סקר שערכה חברת Just Eat Takeaway, חברת האם של "תן ביס"
האנשים המבוקשים ביותר בהייטק, אשר בימים רגילים עוברים מקומות עבודה אחת שנה וחצי בממוצע, מחפשים עכשיו בימי הקורונה, ביטחון תעסוקתי, כך עולה מסקר שנערך בקרב מדגם מייצג של מפתחי תוכנה עם שלוש שנות ניסיון הגרים באיזור המרכז.
- פיתוח תוכנה, ניתוח דאטה ושיווק דיגיטלי: ההכשרות הפופולאריות ביותר של מיקרוסופט בישראל
- קורונה? 84% מחברות ההייטק יעלו שכר ב-2021
- למרות המשבר: שכר המתכנתים חצה לראשונה את רף ה-30,000 שקל בחודש
לפי הסקר, שנערך על ידי Just Eat-Takeaway, חברת האם של "תן ביס", בקרב עשרות מפתחי תוכנה בישראל באמצעות חברת "ריאלטי צ'ק", שני השיקולים הראשונים במעלה של מפתחים בבחירת מקום עבודה הם הביטחון התעסוקתי והאפשרות לעבוד מהבית, בשל הגבלות הקורונה. 84% מהנשאלים ענו שהחשיבות של יציבות החברה, המעניקה ביטחון תעסוקתי, עלתה בעיניהם בעת חיפוש עבודה. חלק המרואיינים אף ציינו כי מציאת עבודה שיש בה ביטחון תעסוקתי חשובה להם אף יותר מגובה השכר. בתקופה של הגבלות וסגרים שאין ודאות מתי ייגמרו, לא מפתיע שחשיבות האפשרות לעבוד מהבית עלתה בעיני 85% מהנשאלים.
שיקולים נוספים שחשיבותם עלתה בעיני המחפשים היא שהחברה תעסוק בטכנולוגיות מתקדמות (39%), ושתייצר מוצרים חשובים או מעניינים (34%). לעומת זאת, 30% אמרו שחשיבותם של "תנאים מפנקים" ירדה בעיניהם, והשיקול שחשיבותו ירדה הכי הרבה הוא "קרבה גיאוגרפית למקום העבודה" ש-40% ענו שהיא פחות חשובה להם. באופן לא מפתיע, ההשפעה המשמעותית ביותר של המשבר על מפתחי התוכנה היא המעבר לעבודה מהבית, כאשר 77% מהנשאלים דיווחו שעבדו בעיקר מהבית.
מגזר ההיטק בישראל מונה כ-320 אלף איש ואישה ובסקר, שנערך בדצמבר 2020, נשאלו 57 מפתחים בגילאי 25-45 שלהם לפחות 3 שנות ניסיון ומתגוררים באזור המרכז, שאלות על מצב שוק העבודה בהייטק כיום. מדגם הסקר הוא מדגם סטטיסטי מייצג של קבוצה זו בתוך אוכלוסיית עובדי ההייטק.
עוד נמצא שהמוטיבציה לחפש עבודה חדשה ירדה באופן דרמטי: 56% דיווחו שהיא פחתה. שתי הסיבות העיקריות לכך שמסרו הנשאלים הן חוסר רצון להתחיל מקום עבודה בזמן שעובדים מהבית, בלי שמכירים באופן אישי את הצוותים והדינמיקות ביניהם, תוך ויתור על קשרים חברתיים קיימים כבר במקום העבודה הנוכחי. בנוסף, אי היציבות במשק ומכאן בתעסוקה, גורמת לעובדים להישאר עם הקיים.
עם זאת, בקרב אחרים, הריחוק הפיזי ממקום העבודה בחודשי המגיפה דווקא הכשיר את הקרקע לעזיבת מקום העבודה הנוכחי, משום שהקשר למקום העבודה ולצוותים פחת וזו "הזדמנות טובה לגוון", כפי שענו חלק מהנשאלים.
לאלה שכן בוחרים לחפש עבודה, התהליך קל יותר בהרבה מובנים, כפי שאמרו נשאלים "יש יותר זמן לראיונות מהבית, אפשר להתראיין באופן דיסקרטי מבלי לעורר חשש או לפגוע בעבודה הנוכחית. בנוסף, המרחק הגיאוגרפי אינו מהווה שיקול, אפשר להתראיין לחברה בכל מקום בארץ. כלומר כל תהליך הראיונות הרבה יותר קל היום - אפשר לעשות אפילו כמה ראיונות ביום מהנוחות של הבית ומבלי לבזבז זמן על נסיעות".
גם מי שלא מחפש עבודה - ממשיך להתעניין
בהייטק נהוג כי גם מי שנמצא בעבודה שהוא מרוצה ממנה עדיין דואג להישאר מעודכן ועל הרדאר של מגייסים. כך, למרות שרוב של 72% מהנשאלים ענו כי הם לא מחפשים עבודה, 51% אמרו כי הם מתעניינים ועוקבים באופן אקטיבי אחר חברות המגייסות אנשים בתחום המקצועי שלהם, כלומר כרבע מהנשאלים עוקבים ומגששים, למרות שהם לא מחפשים עבודה.
אמצעי חיפוש העבודה הפופולרי ביותר נותר לינקדאין ובו משתמשים 94% מהנשאלים, ולאחר מכן חברות השמה שבהם נעזרים 75% מהנשאלים, בעוד 70% מסתמכים על משפחה וחברים בחיפוש.
מרכז הפיתוח של Just Eat-Takeaway בתל אביב ערך את הסקר כחלק מהתרחבותו כדי להבין את צרכיהם ורצונותיהם של מפתחים.