$
רכב

ניתוח כלכליסט

הדולר התרסק, אז למה מחירי הרכבים לא יורדים?

לא מעט יבואני רכב ניצלו את העלייה שביצעה רשות המסים במס הקנייה כדי לייקר את המכוניות. עם זאת, נשאלת השאלה האם ההתייקרות הזו הכרחית נוכח העובדה ששער הדולר צנח לשפל חסר תקדים. ואיך יושפעו חברות הליסינג מעדכון מחירון הרכב

תומר הדר 14:0021.01.21

בתחילת ינואר הודיעו יבואני הרכב על העלאות מחיר של מספר דגמי מכוניות חדשות, זאת אחרי שרשות המסים עדכנה את נוסחת הקנייה של המס הירוק. על מכוניות היברידיות מס הקנייה עלה מ-45% ל-50%, במכוניות פלאג אין הייבריד עלה מס הקנייה מ-25% ל-30% וגם בחלק מהמכוניות הרגילות היתה עלייה של מס הקנייה. כתוצאה מכך, יבואני הרכב מיהרו כבר ביומה הראשון של השנה האזרחית החדשה להודיע על מחירוני רכב מעודכנים ל-2021 אשר משקפים את השפעתו של מס הקנייה החדש.  

 

 

דוגמאות יש למכביר. כפי שפורסם ב"כלכליסט" דגמים פופולאריים רבים התייקרו בין לילה. לדוגמה, הגרסאות היותר מאובזרות של קיה פיקנטו ושל יונדאי i10 ספגו התייקרות של אלף שקל. הספארק של שברולט עלתה במחירון ב- 1,750 שקל. מיצובישי ספייס סטאר הקטנה הוסיפה 2,000 שקלים למחירה וגם צמד להיטי המכירות ההיברידיים – טויוטה קורולה ויונדאי איוניק הוסיפו 2,000 שקלים למחירן.   

קיה פיקנטו ושברולט ספארק. חוו התייקרות במחיר קיה פיקנטו ושברולט ספארק. חוו התייקרות במחיר צילום: אודי עציון

 

כשיבואני הרכב הסבירו את פשר ההתייקרות, הוא היה מוכן מראש - רשות המסים העלתה את מס הקנייה ולכן אין ברירה, אלא לייקר את מחיר המכוניות. במקביל, התרחש תהליך מעניין לא פחות: הדולר הגיע בשבועות האחרונים לשפל חסר תקדים, ועד להתערבותו של בנק ישראל, שער הדולר צנח בינואר ל-3.11 שקלים. לשם השוואה, באוקטובר עמד שער הדולר על כ-3.4 שקלים ובמאי עמד  הדולר על  יותר מ-3.5 שקלים. היורו צנח פחות, אך גם ערך המטבע האירופי צנח בינואר והגיע לאזור ה-3.80 שקל ליורו בעוד שבספטמבר  עמד הדולר על יותר מ-4 שקלים.

 

בל נטעה, על מכירה של מכונית חדשה, יש כמובן גורמים רבים שמשפיעים - המחיר שיבואן הרכב מקבל מהיצרן, מיצוב, שיווק וכו' – אבל הגורם החשוב ביותר אשר משפיע על המחירי הוא שער המטבע. כיום יבואנים בישראל רוכשים את המכוניות החדשות בכמה סוגי מטבעות: דולר, יורו, יין, לירה סטרלינג. חלקם רוכשים את המכוניות ב"סל" של מטבעות אשר מיועד לאזן מצב של תנודות מטבע פראיות, אך הרוב, כמו יבואני הרכב הקוריאני ברובם וגם יבואני הרכב האמריקאי מבצעים את העסקאות בדולר. והדולר צנח משמעותית מתחילת השנה והגיע לשפל באחת הנקודות הקריטיות ביותר עבור יבואני הרכב הגדולים - נקודת שחרורי המלאים, בה יבואני הרכב הרוויחו פעמיים.

 

אולם תצוגה של יבואן רכב אולם תצוגה של יבואן רכב צילום: רונן טופלברג

 

כפי שפורסם ב"כלכליסט" בחודש דצמבר הגיעה לישראל "שיירה של אוניות" אשר הצטרפה לאוניות נוספות שהגיעו בנובמבר, מה שהביא לשחרור של מעל 60 אלף מכוניות. כאשר המכונית נכנסת לישראל היא משוחררת מהמכס ולאחר מכן עוברת להכנה ללקוח. השחרור ממכס מתבצע בהתאם לשער המטבע במועד השחרור.

 

המשמעות - מכונית חדשה עוזבת את מפעל יצרן הרכב בקוריאה או בארצות הברית בספטמבר, זאת לאחר שיבואן הרכב שילם עבורה עשרת אלפים דולר בשער של 3.47 שקלים לדולר. לאחר מכן המכונית מגיעה לישראל לשחרור ממכס ויבואן הרכב מצהיר על ערך הרכישה של המכונית מן היצרן בדולרים – אך השחרור של המכונית ממכס מתבצע לפי שער הדולר ביום השחרור. כלומר: יבואני הרכב רכשו עשרות אלפי מכוניות חדשות מיצרני הרכב, תכננו על הוצאה של סכום מסוים לשחרור של הרכבים ממכס, ולאחר מכן קיבלו משער הדולר "מתנה" בשל שערו הנמוך. אגב, על מדינת ישראל אין מה לרחם, בדצמבר נכנסו לישראל מכוניות ששולמו כמעט בכל מטבע אפשרי ושוחררו והכניסו לקופת המדינה 2.3 מיליארד שקל, אך לפי הערכות רוב המכוניות האלה היו מכוניות שנרכשו בדולרים, כלומר יבואני הרכב שחררו אותן ממכס ורק שבועיים לאחר מכן צפו במהלכים של בנק ישראל אשר "תיקנו את הדולר".

 

חינוך צרכנים להתייקרות

 

כל מי שייכנס כעת לאולם תצוגה של יבואן רכב יכול כבר להזמין מכונית "מודל 2021". אם הלקוח מספיק מקושר, אזי יקבל מכונית מודל 21 "במחירי 2020". החוק הישראלי מאפשר לעשות זאת – המכונית משוחררת ממכס בשנה מסוימת אך מועד עלייתה לכביש הוא מה שקובע. הלקוח גם יקבל הרצאה קצרה על העובדה שלמעשה מדינת ישראל היא זו שהעלתה לו את מחיר הרכב, אך בפועל, ברוב המקרים מתעורר חשד שמא מדובר ב"חינוך צרכנים" על ידי יבואני הרכב. כלומר מצב בו יבואני הרכב יכולים בהחלט להתחמק מרוע הגזירה בגלל החיסכון המשמעותי שכרוך בשחרור של המכוניות כאשר ערך הדולר נמוך – אבל מייקרים את מחיר המכונית מתוך עיקרון.

 

מגרש מכוניות של חברת ליסינג מגרש מכוניות של חברת ליסינג צילום: יריב כץ

 

למעשה, 1 בינואר מאז ומתמיד היה התאריך שבו יבואני הרכב מייקרים את מחירי המכוניות. לפעמים במקצת, לפעמים בהרבה, אבל בפועל הישראלי כבר התרגל שבינואר המחיר עולה, וחבל לשבור מסורת. ועם זאת, מי שעוד מרוויח מההתייקרות הן חברות הליסינג, שמצבן לא הכי טוב בימים אלה, אך זהו מצב זמני - כיום לקוחות רבים מתלבטים האם יידרש להם בכלל רכב ליסינג בהתחשב במבנה החדש של מקומות העבודה שלא בהכרח זקוקים למשרד שבעה ימים בשבוע. אחרים יחשבו בעתיד הלא רחוק על רכב שיתופי, או אולי על ליסינג פרטי. אך כל ה"שיהוקים" הרגעיים האלה אינם משנים את העובדה שבסופו של דבר חברות הליסינג הן עדיין חברות שעיקר משלח ידן מבוסס על ענף הרכב, קנייה, חכירה או מכירה בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר". חברות הליסינג מתנהגות באופן שונה מאוד מלקוחות פרטיים.

 

הלקוח הפרטי הוכיח השנה שעם קורונה או בלי קורונה, הוא ישמח לקנות מכונית חדשה. אך עסקיהן של חברות הליסינג מבוססים על גובה ההנחה שהן מקבלות, וההנחה נגזרת משערי המטבעות. כך שסביר להניח שבזמן שבחודשים הקרובים יועברו עשרות אלפי מכוניות חדשות ללקוחות פרטיים וללקוחות מוסדיים (כלומר ליסינג), הלקוחות הפרטיים יקבלו בהבנה את ההתייקרות הקלה. הלקוחות המוסדיים לעומת זאת יקבלו הנחה יותר נאה על העסקה - וגם ישמחו לגלות שערכה של המכונית במחירון עלה בתחילת 2021.

x