$
רכב

ניתוח כלכליסט

טסלה לא מגיעה לישראל בזכות משרד התחבורה, אלא למרות המשרד

שרת התחבורה מירי רגב מעניקה כבוד מיוחד למותג המכוניות החשמליות של מאסק; עם זאת לדברי גורם בענף, המשרד הציב "גיהנום רגולטורי" בפני החברה

תומר הדר 14:0308.01.21

ביום רביעי האחרון הודיע משרד התחבורה הישראלי כי אישר לחברת טסלה לייבא מכוניות לישראל באופן מסחרי. יש לציין כי במדינת ישראל משווקים עשרות מותגי רכב שחלקם אפילו הגיעו לישראל רק בשנתיים-שלוש האחרונות.

 

חלק מן המותגים הללו הם משפחתיים עממיים, כאלה שכל משפחה ישראלית תשמח לקבל בחניה. חלק מהם מכוניות-על אקזוטיות וחלק סינים חשמליים שאינם שורפים טיפת דלק.

 

בכל מקרה, אף אחד מן המותגים הללו לא זכה ל"כבוד" הייחודי: הודעה מהרגולטור, כלומר משרד התחבורה, אשר מבשר על הגעתו של גוף מסחרי לישראל.

 

טסלה, בניגוד ליונדאי, קיה, פרארי, MG ודומותיהן קיבלה הקדשה מיוחדת ממשרד התחבורה הישראלי.

 

 

טסלה. על הכוונת של משרד התחבורה טסלה. על הכוונת של משרד התחבורה צילום: רויטרס

 

לא הסירו חסמים, רק הטילו מכשולים

 

יש לציין: הודעתו הרשמית של משרד התחבורה על הענקת האישור ליבוא מסחרי של מכוניות טסלה היא עניין פורמלי לחלוטין. מכוניות טסלה מסתובבות בישראל מעל שנה אך עד כה היבואן לא יכול היה לשווק אותן באופן מסחרי בגלל היעדר מוסך מרכזי.

 

כלומר, הוא פעל כ"יבואן זעיר" אשר מורשה לייבא עד 20 רכבים בשנה. לכל הצדדים המעורבים בדבר ברור היטב שהקמת מוסך וקבלת רישיון יבוא היא צעד הכרחי שהיה ברור שיקרה במוקדם או במאוחר בשנת 2021. עם זאת, קשה שלא לשים לב לעובדה פשוטה: חברת טסלה, נציגיה בישראל או כל גורם אחר מטעמה כלל לא נחשפו. לא הודעה לעיתונות, לא מחירים, לא מידע.

 

למעשה, אפילו ההודעה על אילו דגמים של טסלה ישווקו בישראל נמסרה מטעם משרד התחבורה, בשמו של גורם מסחרי. גורמים אשר מקורבים למשרד התחבורה סיפרו השבוע על "לחצים פוליטיים" על נציגי חברת טסלה, על אירוע אשר תוכנן להתקיים בנוכחות קומץ נכבדים ממשרד התחבורה ותקשורת נבחרת ועוד מטעמים שנועדו לוודא כי לא רק טסלה תקבל את אור הזרקורים.

 

בפועל למרבה המבוכה על כניסתה של טסלה לישראל הכריז משרד ממשלתי בהודעת וואטסאפ ולא טסלה עצמה.

 

שרת החבורה מירי רגב. מהלכים להפניית אור הזרקורים לא רק לטסלה שרת החבורה מירי רגב. מהלכים להפניית אור הזרקורים לא רק לטסלה צילום: אוהד צויגנברג עמית שעל

הודעת משרד התחבורה על חדירת טסלה לישראל מעניינת מכמה היבטים, חלקם משעשעים. למשל, בהודעה על חדירתה של טסלה לישראל מוזכר שמה של טסלה שש פעמים. שמותיהם של בכירי משרד התחבורה ושל שרת התחבורה מירי רגב מוזכרים חמש פעמים בידיעה על חדירתה של טסלה.

 

אך חשוב מכך, בהודעה לתקשורת של משרד התחבורה מתואר המשרד כגורם אשר הסיר חסמים רגולטוריים בדרך לחדירת טסלה. לדברי מירי רגב: "מינהל תנועה במשרד התחבורה פועל להסרת חסמים רגולטוריים ביבוא כלי רכב".

 

בפועל, לדברי גורמים אשר ניסו לפעול עבור טסלה במסדרונות משרד התחבורה, המשרד "העמיד גיהנום רגולטורי" בפני טסלה, בגלל שתי סיבות עיקריות: ראשית, טסלה משווקת את המכוניות בישראל לבדה ולא באמצעות יבואן. שנית, בגלל היעדר מוסך.

 

למעשה, כדי לחדור לשוק הרכב הישראלי נאלצה טסלה להקים מוסך בשווי של עשרות מיליוני דולרים, אם לא יותר, להכשיר אנשי צוות ומנהלים טכניים. למעשה, טסלה "פספסה" את חלון ההזדמנויות שהיה לה לחדור לשוק הרכב הישראלי עוד לפני הקורונה בשנת 2019, כאשר היה לה יתרון יחסי בשוק הרכב הישראלי ולא בעידן הנוכחי בו שוק הרכב הישראלי נפתח לרכבים חשמליים של אאודי, יגואר ודומותיהן.

 

יתרה מזאת, למהלך שביצע משרד התחבורה יש משמעויות מרחיקות לכת שלא ברור עדיין כיצד ישפיעו דווקא על מותגי הרכב האחרים. יבואני הרכב החבולים והמוכים שמרו השבוע על ארשת פנים מאופקת לא בגלל חדירת טסלה.

 

פרט ליבואני היוקרה לא מדובר באמת במהלך אשר ישפיע על השוק. היבואנים שמו לב לעובדה שמדובר ביבוא ישיר מיצרן רכב, כלומר מצב בו היצרנים יכולים "לחסל את המתווך" ולוותר לחלוטין על שירותיהם של אותן חוליות בשרשרת השיווקית אשר דורשות עמלה יפה מאוד בדרכה של המכונית אל הלקוח.

 

לאור מצבו של שוק הרכב העולמי, ולאור מצבם של יבואנים מסוימים בישראל, במיוחד דווקא של מותגי יוקרה אשר מוכרים יחידות בודדות בשנה או לכל היותר כמה עשרות, יתכן בהחלט שהיצרן יחליט לאור "תקדים טסלה" שאין לו צורך במתווך.

 

אין שום תרומה לתחרותיות

 

הודעת משרד התחבורה על חדירת טסלה מזכירה שוב ושוב אלמנט של "הגדלת התחרותיות", אך בפועל גם במשרד התחבורה יודעים היטב שהתחרותיות היחידה של טסלה תהיה מול אאודי, ב.מ.וו ודומותיהן. זאת לאור העובדה שמחיריהן של מכוניות טסלה יתחילו ככל הנראה אי שם מעל 250 אלף שקל.

 

אבל הודעת משרד התחבורה, שחושפת לא מעט מידע על טסלה ופעילותה בישראל מפרטת גם את היצע הדגמים. ושוב נזכיר, מעולם לא הודיע משרד התחבורה על תוכניותיו של גוף מסחרי בישראל.

 

מנכ"ל טסלה אילון מאסק. מודל Y לא יגיע לישראל מנכ"ל טסלה אילון מאסק. מודל Y לא יגיע לישראל צילום: גטי

היצע הדגמים אינו כולל דגם אחד חשוב של טסלה: מודל Y. למי שלא מכיר, המודל הוא הרכב העממי של טסלה, מעין רכב כביש שטח לא גדול. מחירו של מודל Y בארה"ב מתחיל ב-50 אלף דולר בערך. מחירה של טסלה 3 מתחיל בארה"ב בכ73- אלף דולר בערך.

 

בהתחשב במיסוי הנמוך אשר מוטל בישראל על רכב חשמלי, במיסי היוקרה שהמציאה מדינת ישראל ובעוד אי אלו סכומים אשר יכנסו לכיסה של טסלה מהצרכן הישראלי, למודל Y יש סיכוי להיות הטסלה היחידה שתימכר לצרכן הישראלי במחיר של מתחת ל-200 אלף שקל. סכום שיכול לשכנע לקוח של יונדאי טוסון או טויוטה ראב 4 לשקול טסלה.

 

אבל זה לא יקרה. מדוע מודל Y לא אושר ליבוא לישראל? הפתרונות נמצאים בידי משרד התחבורה.

 

אוטו פיילוט בערפל

 

עוד נושא אשר נותר לעת עתה בערפל בכל הנוגע לטסלה נוגע למערכת הנהיגה הסמי-אוטונומית של טסלה, האוטו פיילוט.

 

הודעת משרד התחבורה לא מספרת לנו באמת מה יעלה בגורל המערכת. בניגוד לשפע של אגדות וגוזמאות, מערכת האוטו פיילוט של טסלה אינה קסומה ואינה עולה על מערכות של מרצדס, אאודי ואחרות.

 

ההבדל טמון בנכונות של היצרנים להוציא את המערכות האלה לכביש ולמידת הטיפשות של נהגים אשר מתעלמים מהוראות הרגולטורים וגם מהוראותיה של טסלה עצמה

ומשתמשים במערכת ואז מוצאים עצמם לפעמים מתרסקים לתוך מכוניות וביניינים.

 

הודעת משרד התחבורה מציינת כי "נציגי מינהל התנועה במשרד התחבורה ברשות סמנכ"ל בכיר תנועה אבנר פלור עמדו בקשר מקצועי שוטף עם נציגי החברה במטרה להתעדכן ביכולות הטכנולוגיות הייחודיות של הרכב בדגש על מערכת אוטו פיילוט".

 

משרד התחבורה אינו מציין האם המערכת מותרת לשימוש או לא. מצד שני, משרד התחבורה מעולם לא ציין שלמד לעומק את מערכת ה"סופר קרוז" של קדילאק או את מערכת ה- DRIVE PILOT של מרצדס אס קלאס ששיווקה בישראל החל לאחרונה.

 

האם המערכת תנוטרל במכוניות שיסעו בישראל? האם הנהגים בישראל יקבלו הוראה מיוחדת שלא להשתמש במערכת? נכונותם של הישראלים לבחון את גבולותיו של ההיגיון תעמוד כנראה למבחן בקרוב.

 

מה יעשו עם היבוא האישי

 

 עוד נקודה שנותרה לעת עתה לא ברורה היא נושא היבוא האישי. הערכות שנשמעו השבוע אף התיחסו לדחיית היבוא של טסלה עקב חשש מפני התחרות שביבוא האישי.

 

אבל טסלה אינה מרצדס ואינה אאודי. מדובר ביצרנית שמוצריה אינם בנויים כלל ליבוא אישי והדבר אף מוצהר שחור על גבי לבן על ידי טסלה. זאת מכיוון שבניגוד לכל המתחרים, מערך התמיכה של טסלה ושירות העדכונים, האפליקציות והגאדג'טים מהווה חלק בלתי נפרד מהרכב.

 

באתר טסלה מופיעה התיחסות מיוחדת למה שטסלה מכנה "רכב אפור" וכך נכתב: "כאשר רכב טסלה נמצא מחוץ לשוק שאליו הותאם אזי מדובר ברכב אפור,למשל טסלה אמריקאית באירופה. כתוצאה מכך מערכות הבידור, הנהיגה והקישוריות עלולות להיפגע".

 

טסלה. לא תעניק שירות ל"רכבים אפורים" טסלה. לא תעניק שירות ל"רכבים אפורים"

עוד כותבת טסלה, יצרנית שמכוניותיה מוגדרות כ"סמארטפון משתדרג על גלגלים": "טסלה לא תעניק שירות לרכבים אפורים בשווקים בהם טסלה אינה נוכחת ועשויה להעניק שירות לרכבים אפורים בשווקי הליבה, אך תחת הגבלות מסוימות".

 

משרד התחבורה הישראלי פועל זה שנים למען יבוא אישי של מכוניות משיקולי הגברת התחרות  ונלחם בגלוי ביבואני רכב אשר מצהירים כי אינם יכולים לספק חלקי חילוף לרכב ביבוא אישי.

 

כיצד יפעל משרד התחבורה כאשר טסלה S ביבוא אישי תגיע מארה"ב לישראל ויבואן טסלה יודיע לבעליה שאין ביכולתו להתקין אפליקציות? האם טסלה תזכה ליחס שונה מיבואני מרצדס, טויוטה וב.מ.וו אשר זוכים לביקורת קשה אם אינם יכולים לספק רדיאטור למכונית אשר יועדה במקור לאזורים מושלגים בקנה?

 

ככל הנראה את התשובות נגלה בעוד כמה חודשים.

x