בלעדי לכלכליסט
דצמבר רותח בנמלים: היקף יבוא המכוניות - פי 8 משנים קודמות
לפי הערכות ראשוניות של יבואני רכב, בדצמבר האחרון יובאו ארצה 45-40 אלף מכוניות, לעומת כ-5,000 מכוניות בדצמבר בשנים קודמות. הסיבה: הקדמת היבוא לפני העלאת מס הקנייה שחלה בינואר
היקף יבוא הרכב לישראל בחודש דצמבר התקרב ל-40 אלף מכוניות וייתכן גם שעבר את רף 45 אלף המכוניות - כך עולה מהערכות ראשוניות של יבואני הרכב. לשם השוואה - בדצמבר 2019 יובאו ארצה 5,581 מכוניות. בדצמבר 2018 נמסרו בישראל 5,100 מכוניות.
- דווקא כשהשימוש בירידה עיריית ת"א מרחיבה את אוטותל
- בדרך לאיחוד: בעלי מניות PSA אישרו את המיזוג עם FCA
- נזקי הקורונה בענף הרכב: ירידה של 15% במסירות ב-2020
יש לזכור כי בניגוד לשנים רגילות, ב-1 בינואר השנה נכנס לתוקף מתווה מיסוי ירוק חדש, שייקר את מס הקנייה על רוב סוגי המכוניות המיובאות לישראל. הפתרון של יבואני הרכב, כפי שקורה מדי כמה שנים, הוא לייבא ארצה כמות גדולה של מכוניות בדצמבר ולשחרר את המכוניות ממכס עד ה-31 בדצמבר - כמובן תוך העשרה של קופת מדינת ישראל במאות מיליוני שקלים תוך ימים ספורים.
נתוני חברות הספנות האחראיות על שינוע המכוניות לישראל מוכיחים כי חודש דצמבר אכן היה עמוס במיוחד. כך, גרימלדי האיטלקית המיוצגת בישראל על ידי אלאלוף ספנות, פרקה בישראל בחודש שעבר 12 אוניות מטען, שהביאו לישראל מכוניות מאירופה ומארה"ב. לשם השוואה, בחודש רגיל מגיעות לישראל בדרך כלל שש אוניות של גרימלדי או שבע בחודשים עמוסים במיוחד. לשם המחשה, ל"כלכליסט" נודע כי אחת האוניות שהגיעו מספרד הוזמנה במיוחד על ידי אחד היבואנים, כאשר היא מכילה מכוניות של מותג אחד בלבד.
לצד המכוניות המגיעות ממערב, בחודש דצמבר לבדו הגיעו לישראל ארבע אוניות של NYK היפנית מהמזרח, זאת ביחס לשתי אוניות של NYK המגיעות בחודש רגיל. האוניות של NYK שנפרקו באילת הגיעו מקוריאה ומיפן.
בנוסף, הערכות ראשונות בענף הרכב הישראלי צופות כי בינואר הנוכחי יימסרו מעל 40 אלף מכוניות חדשות (בינואר אשתקד נמסרו כ-41,500 מכוניות חדשות), כאשר חלק ניכר מהן יהיו מכוניות היברידיות ומכוניות פלאג אין הייבריד - ששוחררו ממכס בדצמבר, אך נמסרו ללקוחות בינואר.