בניגוד לשוק המכוניות: מכירות הקטנועים עלו ב-2020
הקורונה היטיבה עם שוק הקטנועים שעלה ב-3.5%, בזמן ששוק הרכבים ירד ב-15% השנה. הסיבות לכך הן לא רק עלייה במשלוחים, אלא גם בשל החשש להשתמש בתחבורה הציבורית וסגרים ממושכים שהעלו את מכירות האופנועים לפנאי
שנת הקורונה הטיבה לא רק עם רשתות השיווק: שוק הקטנועים והאופנועים יסיים את 2020 בעלייה של 3.5% במכירות, זאת בזמן בזמן ששוק המכוניות והמסחריות יתחום את השנה בירידה של כ-15%.
בסך הכל עלו לכבישי ישראל בשנה החולפת כ-18 אלף כלים דו ותלת גלגליים, אחת השנים החזקות שלו מעולם.
- גפני לערן יעקב: תסביר למה הקטנועים מתייקרים השבוע
- מימון ישיר מצמצמת סיכונים: הפסיקה להעניק הלוואות לרוכשי דו גלגלי
- הייתה קורונה? מכירות האופנועים והקטנועים חזרו לרמה שלפני המגפה
לפי נתוני מטרו מוטור, יבואנית סאן יאנג, ימאהה וקוואסאקי, 66% ממכירות הדו"גים היו של קטנועים ו-34% של אופנועים, יחס דומה לזה שנרשם בשנה שעברה, לאחר עלייה משמעותית בשנים האחרונות בחלקם של האופנועים בשוק, לאחר שפל של פחות מ-10% נתח שוק לפני כעשור.
הגידול במכירות השנה נבע בין השאר מעלייה במכירות קטנועים לחברות שליחויות ולאנשים פרטיים שנכנסו לתחום, רבים אחרי שאיבדו את עבודתם בגלל המשבר הכלכלי שיצרה המגפה. כל יבואני הדו גלגלי יצאו במבצעים מיוחדים לקטנועי השליחויות, עם מימון של 100% למי שהציגו בפניהן תלושי שכר והסכמי עבודה עם וולט ושאר חברות השליחויות.
"הגידול במכירות לא הגיע רק מתחום השליחויות", הסביר אתמול תומר קומרוב, מנכ"ל מטרו. "רבים חזרו לדו גלגלי, או שעשו לראשונה רישיון רכיבה, בגלל החשש להשתמש כעת בתחבורה ציבורית. צעירים רבים שויתרו בגלל המצב על הדירה המושכרת במרכז וחזרו לבית ההורים, עדיין נזקקו לכלי רכב זול וזמין. והיו גם רוכשים רבים שהסגרים הארוכים והישיבה הממושכת בבית מצד אחד, וחוסר האפשרות לנסוע לטייל בחו"ל, שלחו אותם לממש חלום ולקנות אופנוע לפנאי".
הגידול במכירות האופנועים והקטנועים לעומת הירידה במכירות הרכב הורידו את היחס בין מכירות שני השווקים מ-8.2 מכוניות לכל דו"ג ב-2019 ל-6.7 מכוניות לכל דו"ג ב-2020. עדיין לא מדובר ביחס אירופי, בעיקר למה שאפשר למצוא בדרום היבשת, עם מאפייני מזג אוויר דומים לישראל, אבל מדובר על עלייה משמעותית בשימוש בכלים, שגם חסינים לפקקים.
מטרו תסיים גם את השנה כיבואני הגדולה ביותר, עם 50% נתח שוק, כשהבאה אחריה, עופר אבניר (סוזוקי, פיאג'ו והוסקווארנה), תופסת 25%, ומאיר (הונדה) 10%.
מבין היצרנים סאן יאנג ממשיכה להיות מותג הקטנועים הנמכר ביותר עם 4,670 כלים, לפני ימאהה (קטנועים ואופנועים) עם 3,090, קימקו (3,000), הונדה (1,800) וקאוואסקי (1,030).
"אנחנו מעריכים שב-2021 הביקוש לדו"גים יגדל עוד יותר, ואחרי שנצא מהסגר השלישי נראה גל של הזמנות", מעריך קומרוב. "אנשים עדיין חושש מתחבורה ציבורית ותל אביב תהיה פקוקה מתמיד בגלל המשך העבודות על הרכבת הקלה. אנחנו מרגישים את הביקושים כבר משוק המשומשים, יותר ויותר לקוחות מצליחים למכור בעצמם את הכלי המשומש שלהם, ולא נזקקים לשירות
טרייד אין".
קומרוב העריך כי צפויה בינואר העלאת מחירים, בין השאר על רקע התייקרות עלויות ההובלה: מחירה של שכירת מכולה, שיכולה להכיל כ-30 קטנועים, זינק מ-2,000 ל-10,000 דולר.
כפי שנחשף בכלכליסט, תשיק מטרו ביוני-יולי 2021 את הקטנוע החשמלי הטיוואני GOGORO, עם תשתית עמדות החלפת סוללות עבורו, בתחילה בגוש דן.