בלעדי לכלכליסט
גפני לערן יעקב: תסביר למה הקטנועים מתייקרים השבוע
יו"ר ועדת הכספים דורש מראש הרשות המסים להסביר מדוע תיישם השבוע את השלב השני ברפורמת מיסוי אביזרי הבטיחות, שתייקר את רוב הדגמים במאות שקלים. הרשות: אין עלייה במיסוי הכולל
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) דורש מראש רשות המסים ערן יעקב הסברים על מהלך ייקור האופנועים והקטנועים, שייצא לפועל ביום שלישי, ה-1 ביולי.
- מימון ישיר מצמצמת סיכונים: הפסיקה להעניק הלוואות לרוכשי דו גלגלי
- הייתה קורונה? מכירות האופנועים והקטנועים חזרו לרמה שלפני המגפה
- יבואנית שברולט תתחיל לייבא קטנועים חשמליים
"אבקש לקבל בדחיפות את הנתונים העדכניים בנושא ואת עמדת רשות המסים בעניין השפעת ההטבות והפחתתן בפעימה האמורה", כתב בימים האחרונים גפני ליעקב, זאת לאחר שהתברר כי בניגוד לסיכום המוקדם בין ועדת הכספים לרשות המסים, המדינה מעלה את המסים על הקטנועים - ועושה זאת דווקא בימי הקורונה, כאשר הביקוש להם מתעורר. זאת באמצעות ביטול ההטבות על אביזרי בטיחות.
כאשר אושרו לפני שנתיים השינויים בהטבות על אביזרי בטיחות, הבטיחה נציגת רשות המסים בדיון, כי המהלך לא נועד להגבלת גביית המסים, וברשות המסים הציגו זאת כמהלך שנועד לעודד אביזרי בטיחות חדשים, כמו בקרת אחיזה ומשכך היגוי שמוצעים בעיקר בדגמי האופנועים היקרים ונדירים בדגמים העממיים. זאת תוך ביטול הדרגתי של ההטבות למערכות ABS שכבר נדרשות לפי התקנות ב־50% מהכלים, ובכלים תלת־גלגליים.
הפחתת ה־ABS נועדה להתבצע בשלוש פעימות, אשר האחרונה שבהן - ביטול מלא של ההטבות - מיועדת ליולי 2021. עד עתה עמדה הטבת המס על מערכת ABS על 610 שקל, ולאחר הפעימה השנייה של ביטול ההטבות תעמוד ההטבה על 250 שקל. הטבת המס לכלים תלת־גלגליים תרד בממוצע ב־350 שקל. אלו יובילו להעלאת הכנסות המדינה ב־4.3 מיליון שקל מהחודש, וביולי בשנה הבאה ב־2.6 מיליון שקל נוספים.
עם אישור ההטבות ב־2018, הבטיחה המשנה לראש רשות המסים מירי סביון כי תבחן את נתוני תפוצת מערכות הבטיחות האחרות לפני ביצוע הפעימה השנייה. באותו דיון היא אמרה: "יש התחייבות שלנו לבדוק את המציאות בשטח. אין מצב שנעלה מסים בתפיסה".
באותו מעמד אמר יו"ר ועדת הכספים משה גפני, "אם יהיה שינוי עם אביזרי הבטיחות, נצטרך להידבר. אני מבקש שלא תעשו שום דבר חד צדדי". אלא שרשות המסים לא שבה עם נתונים שיצדיקו את השלב השני ולא ביקשה לשנות את הרפורמה.
ברשות טענו בתגובה: "מערכת ABS הפכה לדרישת חובה באופנועים מעל 125 סמ"ק. לאור זאת, אין מקום לתת בגינה תמריצי מס. מס הקנייה על רכב דו גלגלי ירד בממוצע ב-7.13%, מ-8,090 ל-7,500 שקל בין 2018 לינואר-אפריל 2020".
אולם תגובת הרשות התעלמה מהשינוי בתמהיל בשוק, והגידול הרב השנה ברכישת קטנועים זולים המשמשים אלטרנטיבה למי שעקב הקורונה נאלצו להפסיק להשתמש בתחבורה ציבורית ולעצמאים שנותרו ללא עבודה, רכשו קטנוע והחלו לעבוד כשליחים.
מרשות המסים נמסר אתמול בתגובה: "העברנו היום את התייחסותנו לפניית יו"ר ועדת הכספים הממחישה כי המיסוי הכולל לא עלה בעקבות המתווה וכי המתווה אכן מעודד התקנת מערכות בטיחות חדשות".