פרסום ראשון
הוארכה ליותר משנה וחצי התקופה שבה היבואנים יוכלו למכור מכוניות כחדשות
אחרי שכבר הוארכה התקופה מיציאת המכונית מהמפעל ועד מכירתה משנה לשנה וחצי, עכשיו האריך משרד התחבורה את התקופה עד סוף מרץ 2021. אלא שהסברי המשרד לצעד זה מתבססים על נתונים לא מדויקים
משרד התחבורה יאריך בשנית את התקנות שיאפשרו ליבואני הרכב למכור מכוניות חדשות בנות יותר משנה.
- רשות המיסים מכבידה שוב את האכיפה על הייבוא האישי: משנה את שיטת רישום הרכב
- יונדאי וקיה יחכו: חתימת הסכם הסחר עם דרום קוריאה נדחתה
- יבואנית סובארו ופיאט רוכשת חצי מפעילות ספקית טעינת כלי הרכב החשמליים PLUGO
לפי נוסח תקנות התעבורה, כל יבואן רכב חייב למכור את המכוניות ללקוחות בתוך שנה ממועד ייצורה, אחרת הוא צריך למכור אותן כמכוניות משומשות. הסיבה: חשש מהתיישנות פיזית של הרכב והידרדרות מצבו המכני שעלולות לנבוע מעמידה של הרכב בשמש ובגשם במגרשי הערובה ובמחסני היבואן.
אלא שבעקבות משבר הקורונה הוחלט במשרד התחבורה להאריך את משך התקנות כך שבפועל יקבלו יבואני הרכב תוספת שיאפשרו להם להמשיך ולהחזיק ברכבים ההולכים ומתיישנים במשך עד שנה וחצי.
כעת משרד התחבורה החליט להאריך את התקנה כך שתוקף ההארכה יוארך עד סוף חודש מרץ הקרוב. לפיכך, ישראלים שיכנסו לסוכנות מכוניות בפורים הקרוב וייתכן שירכשו מכונית חדשה שיוצרה בשלהי במהלך 2019 ועמדה זמן רב אצל היצרן בגלל הקורונה.
עפ"י הודעת משרד התחבורה בקשת הארכה הגיעה מיבואני הרכב: "בטרם פקעה הוראת השעה, פנו למשרד יבואני הרכב, בבקשה להארכת תוקפה של הוראת השעה, כך שתחול עד רכבים שהמועד האחרון לרישומם חל עד ליום 31 במרץ 2021. זאת, במטרה להקל על יבואני הרכב".
משרד התחבורה קובע שהמכירות יורדות, בפועל הן עלו
עוד קובעים המסמכים כי יבואני הרכב: "צברו מלאי רכבים גדול שלא נמסר ללקוחות, כתוצאה מהירידות המשמעותיות במסירת רכבים במהלך תקופת משבר הקורונה" .
בפועל, בניגוד לדברי משרד התחבורה, נתוני יבואני הרכב ונתוני רשות המסים מראים כי ההיפך הוא הנכון. למעשה, שוק הרכב הישראלי נחשב כיום לאחד השווקים הבודדים בעולם בהם למרות הקורונה נרשמה התאוששות חסרת תקדים בהיקף המכירות. ירידה כמובן תהיה ביחס לשנה שעברה בה לא היתה קורונה, אך שוק הרכב הישראלי צפוי לרשום ירידה יחסית מינורית ביחס לשווקים עולמיים אחרים, זאת משום שהישראלים הסתערו על המכוניות החדשות בהיעדר נופשים בחו"ל ובהיעדר אמצעי תחבורה ציבורית.
משרד התחבורה טוען בנוסף כי "לאור המשבר הצטבר מלאי גדול של כלי רכב שלא נמכרו ועומדים ללא דורש. עם זאת המשיכו להגיע כלי רכב חדשים לנמלי הארץ".
אלא ש לפי נתונים רשמיים בין ינואר לנובמבר יובאו לישראל 171,819 מכוניות חדשות – ירידה של 24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (228,925 מכוניות).
את המסמך מסכם משרד התחבורה בקביעה: "לנוכח האמור, כדי להניע את גלגלי המשק מחדש, גיבש משרד התחבורה שורה של צעדים, ביניהם הארכת תוקף רישום רכב חדש ב-120 ימים נוספים". כלומר אם תרכשו בקרוב מכונית חדשה, מומלץ לברר מתי המכונית עזבה את שערי המפעל.